Diagnosprov 1 kap 1 Algebra & funktioner
Formelsamling Matte 3 | Diagnosprov 1 kap 1 som PDF | Innehållsförteckning kap 1 | Lösningar till diagnosprov 1 kap 1 | Diagnosprov 2 kap 1 |
Uppgift 1
a) Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är \( \, 3 \, \) och \( \, 6 \, \).
b) Utveckla faktorformen från a) till ett polynom som en summa av termer.
Uppgift 2
Faktorisera följande polynom: \( \qquad\qquad {x^{2}}\; - \; 7 \; x \, \; + \; \,12 \, \)
Kontrollera din lösning.
Uppgift 3
Följande uttryck är givet: \( \qquad P(x) \; = \; 4\;{x^{3}}\; - \;\,2\;{x^2}\,(2\;x + \; \,6)\;\, + \;\,7\;x\,\,(3\; + \;2\;x) \, \)
a) Utveckla \( \; P(x) \; \) till ett polynom. Ange polynomets koefficienter och grad.
b) Använd polynomet från a) för att beräkna \( \; P(-1) \).
c) Bestäm alla nollställen till polynomet från a).
d) Faktorisera polynomet \( \; P(x) \). Kontrollera din lösning.
Uppgift 4
Förenkla så långt som möjligt: \( \qquad\qquad \displaystyle {5\,x \over 16} \, + \, {x \over 2} \, - \, {3\,x \over 4} \)
Uppgift 5
Förenkla det rationella uttrycket: \( \qquad\qquad \displaystyle \frac{{2\;{x^2}\; - \;8\;x}}{{{x^2}\; - \;16}} \)
Uppgift 6
Lös ekvationen exakt: \( \qquad\qquad\qquad\quad {e^{\;\ln x}}\; = \; - 2x + 3 \)
Uppgift 7
Lös ekvationen: \( \qquad\qquad\qquad\quad\qquad\qquad {e^{\;x}} = 17 \)
Ange svaret med tre decimaler.
Uppgift 8
Följande funktion är given: \( \qquad\qquad \displaystyle f(x) \, = \, {x^2 - 3x - 4 \over x - 3} \, \)
a) Rita grafen till \( \, f(x) \).
b) För vilka \( \, x \, \) är \( \, f(x) \, \) kontinuerlig och för vilka är den inte kontinuerlig?
c) Ange de förekommande diskontinuiteternas typ. Motivera dina svar.
Uppgift 9
Lös ekvationen algebraiskt: \( \qquad\qquad \left| {x + 1} \right|\;\, + \;\,2\,x\;\, = \,\;3 \)
Uppgift 10
Lös följande ekvation exakt: \( \qquad\qquad \ln x = 1 + \ln \,(x - 1) \)
Uppgift 11
Förenkla så långt som möjligt: \( \qquad\qquad \displaystyle {x \, - \, 1 \over 1\, - \,x} \; + \; {1\, + \,y \over y\, + \, 1} \)
Uppgift 12
Förenkla det rationella uttrycket: \( \qquad\qquad \displaystyle {{p\,z \, + \, 1} \over {p\,z \, + \, (p\,z)\,^2}} \)
Uppgift 13
Lös ut \( \, x \, \) från: \( \qquad\qquad\qquad \displaystyle{\frac{1}{2} - \frac{a}{x + 1} - 1 = 5 + \frac{1}{3} - \frac{b}{x + 1}} \)
Uppgift 14
På ett bankkonto har ett kapital på \( \, 100\,000 \, \) kr under \( \, 5 \, \) år vuxit till \( \, 190\,000\, \) kr.
a) Vilken räntesats per år hade kontot? Ange svaret med en decimal.
b) Vilken typ av ekvation blir det i a) och vilken operation löser ekvationen?
c) Använd räntesatsen från a) för att besvara frågan:
- Hur länge tar det tills startkapitalet tredubblats?
- Avrunda svaret till hela år och månader.
d) Vilken typ av ekvation blir det i c) och vilken operation löser ekvationen?
Uppgift 15
Bakterier i mjölk anses växa enligt modellen:
- \[ \, y = 10 \cdot e{\,^{0,5\,x}} \]
där \( \, y \, \) är antalet bakterier och \( \, x \, \) tiden i timmar.
a) Hur många bakterier finns det i mjölken i början?
b) Hur många bakterier kommer det att finnas i mjölken efter \( \, 8 \, \) timmar?
c) Efter hur många timmar och minuter blir mjölken sur?
- Mjölken anses vara sur när antalet bakterier har uppnått \( \, 1\,250 \).
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.