Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 38: | Rad 38: | ||
kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik som sedan följer. | kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik som sedan följer. | ||
− | Matematik 5 avslutas med differentialekvtioner och ett urval av matematiska problem | + | Matematik 5 avslutas med differentialekvtioner och ett urval av tillämpade matematiska problem (Problemlösning). |
För detaljerat upplägg se [[Matte 5 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]]. | För detaljerat upplägg se [[Matte 5 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]]. |
Versionen från 23 juni 2024 kl. 14.47
Innehållsförteckning | Centralt innehåll (Skolverket) | Planering Ma5, vt 2016 | Kursen Ma5, vt 2016 | Kursen Ma5, 2018_19 |
Fil:Bild till vad ar math online 480.jpg | ![]() |
Matematik 5 är en fortsättningskurs på Matematik 4 för gymnasiets Natur- och Teknikprogram.
Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.
Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets andra program.
Den passar även för vuxenutbildningen.
Matematik 5 förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 4, även om inte i alla delar.
Kursen börjar med talteori och bevismetoder, fortsätter med en kort genomgång av klassisk mängdlära som
kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik som sedan följer.
Matematik 5 avslutas med differentialekvtioner och ett urval av tillämpade matematiska problem (Problemlösning).
För detaljerat upplägg se innehållsförteckningen.
Copyright © 2023 Lieta AB. All Rights Reserved.