Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
<!-- {{Not selected tab|[http://34.248.89.132:1805 <<&nbsp;&nbsp;Taifuns kurser på LBS]}} -->
+
{{Not selected tab|[[Matte 5 Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
{{Not selected tab|[[Matte 4 Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
+
{{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma5.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}}
{{Selected tab|[[Huvudsida|Kursens presentation]]}}
+
{{Not selected tab|[[Media: Kunskapskrav_Ma5.pdf|Kunskapskrav (Betygskriterier)]]}}
{{Not selected tab|[[Matte 4 Planering|Planering]]}}
+
{{Not selected tab|[[Matte 5 Planering|Planering Ma5, vt 2016]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Skolverket kursplan Matte 4.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}}
+
{{Not selected tab|[[Kursen Matematik 5, vt 2016|Kursen Ma5, vt 2016]]}}
<!-- {{Not selected tab|[[Media: Skolverket kunskapskrav Matte 4.pdf|Kunskapskrav (Betygskriterier)]]}} -->
+
<!-- {{Not selected tab|[[Repetition Trigonometri|Repetition Trigonometri &nbsp;&nbsp;>> ]]}} -->
+
{{Not selected tab|[[Repetition Trigonometri|<b><span style="color:red">Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </span></b>]]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[[Media: Formelsamling Matte 4.pdf|Formelsamling Matte 4]]}} -->
+
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
  
<big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">Matematik 4</span></b></div>&nbsp; i&nbsp; [http://www.mathonline.se/ <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
+
<div class="ovnE">
<table>
+
<b>Matematik 5 </b> är en fortsättningskurs på Matematik 4 och följer [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <b><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></b>].
<tr>
+
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild till vad ar mathonline_b.jpg]]
+
</td>
+
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
+
<td>[[Image: Sinuskurvan_650.jpg]]
+
</td>
+
</tr>
+
</table>
+
  
 +
Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.
  
<big>
+
Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets Naturvetenskaps- (NA), Teknik- (TE) Samhällsvetenskaps- (SA),
<div class="ovnE">
+
 
<b>Matematik 4</b> är en en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Teknikprogram.  
+
Ekonomi- (EK), Estetiska (ES) och andra program. Den passar även för vuxenutbildningen.
 +
 
 +
Matematik 5 förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 4, även om inte i alla delar.
 +
 
 +
Kursen börjar med differentialekvationer som introducerades i Matematik 4.
  
Den förutsätter förkunskaper motsvarande kursen Matematik 3c och passar även för vuxenutbildningen.
+
Medan vi lärde oss grundbegreppen där, studerar vi här hur man löser differentialekvationer. Resten av kursen handlar om diskret matematik -
  
Kursen är i stort sett en djupdykning i <b><span style="color:red">matematisk analys</span></b> och vidareutvecklar begreppen derivata och integral.
+
läran om matematiska strukturer som inte kräver begreppet kontinuitet utan bygger på mängder som är uppräkneliga, som t.ex. heltal.
  
Man börjar med en utvidgning av <b><span style="color:red">trigonometri</span></b> och fortsätter med en detaljerad behandling av <b><span style="color:red">komplexa tal</span></b>.  
+
Denna del börjar med en kort genomgång av klassisk mängdlära som kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik och grafteori.
  
Varje kapitel avslutas med tillämpningar av den genomgångna teorin samt ett diagonsprov med fullständiga lösningar.
+
Vi fortsätter med talteori som avrundar behandlingen av diskret matematik. Matematik 5 avslutas med ett urval av matematiska problem ur
  
[[Matte 4 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">Innehållsförteckningen</span></b>]] är vår konkretisering av Skolverkets [[Media: Skolverket kursplan Matte 4.pdf|<b><span style="color:blue">Centrala innehåll</span></b>]] för kursen Matematik 4.
+
tillämpningarna för att lära sig strategier för redovisning och matematisk modellering samt hur digitala verktyg kan användas för modellernas
  
Matematik 4 motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik D.
+
lösning. För detaljerat upplägg se [[Matte 5 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
 
</div>
 
</div>
</big>
 
  
  

Versionen från 19 juni 2024 kl. 12.12

       Innehållsförteckning          Centralt innehåll (Skolverket)          Kunskapskrav (Betygskriterier)          Planering Ma5, vt 2016          Kursen Ma5, vt 2016      


Matematik 5 är en fortsättningskurs på Matematik 4 och följer Skolverkets ämnesplan GY 2011.

Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.

Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets Naturvetenskaps- (NA), Teknik- (TE) Samhällsvetenskaps- (SA),

Ekonomi- (EK), Estetiska (ES) och andra program. Den passar även för vuxenutbildningen.

Matematik 5 förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 4, även om inte i alla delar.

Kursen börjar med differentialekvationer som introducerades i Matematik 4.

Medan vi lärde oss grundbegreppen där, studerar vi här hur man löser differentialekvationer. Resten av kursen handlar om diskret matematik -

läran om matematiska strukturer som inte kräver begreppet kontinuitet utan bygger på mängder som är uppräkneliga, som t.ex. heltal.

Denna del börjar med en kort genomgång av klassisk mängdlära som kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik och grafteori.

Vi fortsätter med talteori som avrundar behandlingen av diskret matematik. Matematik 5 avslutas med ett urval av matematiska problem ur

tillämpningarna för att lära sig strategier för redovisning och matematisk modellering samt hur digitala verktyg kan användas för modellernas

lösning. För detaljerat upplägg se innehållsförteckningen.






Copyright © 2023 Lieta AB. All Rights Reserved.