Skillnad mellan versioner av "Lösningar till diagnosprov 1 kap 1"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 10: | Rad 10: | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | == Uppgift 1 == | ||
+ | a) Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är <math> \, 3 \, </math> och <math> \, 6 \, </math>. | ||
+ | b) Utveckla faktorformen från a) till ett polynom som en summa av termer. | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011- | + | <u>Lösning:</u> |
+ | |||
+ | :::[[Image: Losg_diagnos_1_1_1_40.jpg]] | ||
+ | |||
+ | == Uppgift 2 == | ||
+ | Faktorisera följande polynom<span style="color:black">:</span> <math> \qquad {x^{2}}\; - \; 7 \; x \, \; + \; \,12 \, </math> | ||
+ | |||
+ | Kontrollera din lösning. | ||
+ | |||
+ | <u>Lösning:</u> | ||
+ | |||
+ | ::[[Image: Losg_diagnos_1_1_2_50.jpg]] | ||
+ | |||
+ | == Uppgift 3 == | ||
+ | Följande uttryck är givet<span style="color:black">:</span> <math> \qquad P(x) \; = \; 4\;{x^{3}}\; - \;\,2\;{x^2}\,(2\;x + \; \,6)\;\, + \;\,7\;x\,\,(3\; + \;2\;x) \, </math> | ||
+ | |||
+ | a) Utveckla <math> \; P(x) \; </math> till ett polynom. Ange polynomets koefficienter och grad. | ||
+ | |||
+ | b) Använd polynomet från a) för att beräkna <math> \; P(-1) </math>. | ||
+ | |||
+ | c) Bestäm alla nollställen till polynomet från a). | ||
+ | |||
+ | d) Faktorisera polynomet <math> \; P(x) </math>. Kontrollera din lösning. | ||
+ | |||
+ | <u>Lösning:</u> | ||
+ | ::[[Image: Losg_diagnos_1_1_3_55.jpg]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 4 == | ||
+ | Förenkla så långt som möjligt<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle {5\,x \over 16} \, + \, {x \over 2} \, - \, {3\,x \over 4} </math> | ||
+ | |||
+ | <u>Lösning:</u> | ||
+ | :::[[Image: Losg_diagnos_1_1_4_50.jpg]] | ||
+ | |||
+ | == Uppgift 5 == | ||
+ | Förenkla det rationella uttrycket<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle \frac{{2\;{x^2}\; - \;8\;x}}{{{x^2}\; - \;16}} </math> | ||
+ | |||
+ | <u>Lösning:</u> | ||
+ | :::[[Image: Losg_diagnos_1_1_5_50.jpg]] | ||
+ | |||
+ | == Uppgift 6 == | ||
+ | Lös ekvationen exakt<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\quad {e^{\;\ln x}}\; = \; - 2x + 3 </math> | ||
+ | |||
+ | <u>Lösning:</u> | ||
+ | :::[[Image: Losg_diagnos_1_1_6_40.jpg]] | ||
+ | |||
+ | == Uppgift 7 == | ||
+ | Lös ekvationen<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\qquad {e^{\;x}} = 17 </math> | ||
+ | |||
+ | Ange svaret med tre decimaler. | ||
+ | |||
+ | <u>Lösning:</u> | ||
+ | :::[[Image: Losg_diagnos_1_1_7_40.jpg]] | ||
+ | |||
+ | == Uppgift 8 == | ||
+ | Följande funktion är given<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle f(x) \, = \, {x^2 - 3x - 4 \over x - 3} \, </math> | ||
+ | |||
+ | a) Rita grafen till <math> \, f(x) </math>. | ||
+ | |||
+ | b) För vilka <math> \, x \, </math> är <math> \, f(x) \, </math> kontinuerlig och för vilka är den inte kontinuerlig? | ||
+ | |||
+ | c) Ange de förekommande diskontinuiteternas typ. Motivera dina svar. | ||
+ | |||
+ | <u>Lösning:</u> | ||
+ | |||
+ | [[Image: Losg_diagnos_1_1_8_50.jpg]] | ||
+ | |||
+ | == Uppgift 9 == | ||
+ | Lös ekvationen algebraiskt<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \left| {x + 1} \right|\;\, + \;\,2\,x\;\, = \,\;3 </math> | ||
+ | |||
+ | <u>Lösning:</u> | ||
+ | |||
+ | <b>Fall 1:</b> <math> {\color{White} x} x + 1 \geq 0 \quad {\color{White} x} </math> eller <math> {\color{White} x}\quad x \geq -1 </math> | ||
+ | |||
+ | Enligt absolutbeloppets definition blir i så fall <math> | \, x + 1 \, | = x + 1\, </math> och ekvationen blir: | ||
+ | |||
+ | ::<math>\begin{align} x + 1 + 2\,x & = 3 \\ | ||
+ | 3\,x + 1 & = 3 \\ | ||
+ | 3\,x & = 3 - 1 \\ | ||
+ | 3\,x & = 2 \\ | ||
+ | x_1 & = {2 \over 3} | ||
+ | \end{align}</math> | ||
+ | |||
+ | Vi kollar om lösningen inte står i motsats till förutsättningen vi gjorde i detta fall, nämligen <math> x \geq -1 </math>. | ||
+ | |||
+ | Det stämmer att <math> \displaystyle {2 \over 3} \geq -1 </math>. Därmed kan vi godta lösningen <math> \displaystyle x_1 = {2 \over 3} </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>Fall 2:</b> <math> {\color{White} x} x + 1 < 0 \quad {\color{White} x} </math> eller <math> {\color{White} x}\quad x < -1 </math> | ||
+ | |||
+ | Enligt absolutbeloppets definition blir i så fall <math> | \, x + 1 \, | = -(x + 1) = -x - 1\, </math> och ekvationen blir: | ||
+ | |||
+ | ::<math>\begin{align} -\,x -1 + 2\,x & = 3 \\ | ||
+ | x - 1 & = 3 \\ | ||
+ | x_2 & = 4 | ||
+ | \end{align}</math> | ||
+ | |||
+ | Vi kollar om lösningen inte står i motsats till förutsättningen vi gjorde i detta fall, nämligen <math> x < -1 </math>. | ||
+ | |||
+ | Faktiskt är <math> 4 \not< -1 </math> utan det gäller <math> 4 > -1 </math>. Därmed måste vi förkasta lösningen <math> x_2 = 4 </math> som är en falsk rot. | ||
+ | |||
+ | Ekvationen har endast lösningen: | ||
+ | |||
+ | ::::<math> x = {2 \over 3} </math> | ||
+ | |||
+ | == Uppgift 10 == | ||
+ | Lös följande ekvation exakt<span style="color:black">:</span> <math> \;\; \ln x = 1 + \ln \,(x - 1) </math> | ||
+ | |||
+ | <u>Lösning:</u> | ||
+ | |||
+ | :::::<math>\begin{align} \ln\,x & = 1 + \ln\,(x-1) \; & &\;| \; - \ln\,(x-1) \\ | ||
+ | \ln\,x - \ln\,(x-1) & = 1 \; & &: \;\text{Logaritmlag 2 i VL} \\ | ||
+ | \ln\,\left({x \over x-1}\right) & = 1 \; & &\;| \; e\,^{\cdot} \\ | ||
+ | {x \over x-1} & = e \; & &\;| \; \cdot (x-1) \\ | ||
+ | x & = e \cdot (x-1) \\ | ||
+ | x & = e \cdot x - e \; & &\;| \; + e - x \\ | ||
+ | e & = e \cdot x - x \; & &: \;\text{Bryt ut} \; x \;\text{i HL } \\ | ||
+ | e & = x \cdot (e - 1) \; & &\;| \; / \; (e-1) \\ | ||
+ | x & = {e \over e-1} | ||
+ | \end{align}</math> | ||
+ | |||
+ | == Uppgift 11 == | ||
+ | Förenkla så långt som möjligt<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle {x \, - \, 1 \over 1\, - \,x} \; + \; {1\, + \,y \over y\, + \, 1} </math> | ||
+ | |||
+ | <u>Lösning:</u> | ||
+ | :::[[Image: Losg_diagnos_1_1_11_50.jpg]] | ||
+ | |||
+ | == Uppgift 12 == | ||
+ | Förenkla det rationella uttrycket<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle {{p\,z \, + \, 1} \over {p\,z \, + \, (p\,z)\,^2}} </math> | ||
+ | |||
+ | <u>Lösning:</u> | ||
+ | :::[[Image: Losg_diagnos_1_1_12_50.jpg]] | ||
+ | |||
+ | == Uppgift 13== | ||
+ | Lös ut <math> \, x \, </math> från<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle{\frac{1}{2} - \frac{a}{x + 1} - 1 = 5 + \frac{1}{3} - \frac{b}{x + 1}} </math> | ||
+ | |||
+ | <u>Lösning:</u> | ||
+ | :::[[Image: Losg_diagnos_1_1_13_40.jpg]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 14 == | ||
+ | På ett bankkonto har ett kapital på <math> \, 100\,000 \, </math> kr under <math> \, 5 \, </math> år vuxit till <math> \, 190\,000\, </math> kr. | ||
+ | |||
+ | a) Vilken räntesats per år hade kontot? Ange svaret med en decimal. | ||
+ | |||
+ | b) Vilken typ av ekvation blir det i a) och vilken operation löser ekvationen? | ||
+ | |||
+ | c) Använd räntesatsen från a) för att besvara frågan: | ||
+ | |||
+ | :Hur länge tar det tills startkapitalet tredubblats? | ||
+ | |||
+ | :Avrunda svaret till hela år och månader. | ||
+ | |||
+ | d) Vilken typ av ekvation blir det i c) och vilken operation löser ekvationen? | ||
+ | |||
+ | <u>Lösning:</u> | ||
+ | |||
+ | :[[Image: Losg_diagnos_1_1_14_40.jpg]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 15 == | ||
+ | Bakterier i mjölk anses växa enligt modellen: | ||
+ | |||
+ | :::::<math> \, y = 10 \cdot e{\,^{0,5\,x}} </math> | ||
+ | |||
+ | där <math> \, y \, </math> är antalet bakterier och <math> \, x \, </math> tiden i timmar. | ||
+ | |||
+ | a) Hur många bakterier finns det i mjölken i början? | ||
+ | |||
+ | b) Hur många bakterier kommer det att finnas i mjölken efter <math> \, 8 \, </math> timmar? | ||
+ | |||
+ | c) Efter hur många timmar och minuter blir mjölken sur? | ||
+ | |||
+ | :Mjölken anses vara sur när antalet bakterier har uppnått <math> \, 1\,250 </math>. | ||
+ | |||
+ | <u>Lösning:</u> | ||
+ | |||
+ | :[[Image: Losg_diagnos_1_1_15_40.jpg]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <!-- [[Image: Losningar diagnos 1 Ma3_1_Sid_1_20b.jpg]] --> | ||
+ | <!-- [[Image: Losningar diagnos 1 Ma3_1_Sid_2_20b.jpg]] --> | ||
+ | <!-- [[Image: Losningar diagnos 1 Ma3_1_Sid_3_25.jpg]] --> | ||
+ | <!-- [[Image: Losningar diagnos 1 Ma3c1-sid4_20.jpg]] --> | ||
+ | <!-- [[Image: Losningar diagnos 1 Ma3c1 Sida 5_20.jpg]] --> | ||
+ | <!-- [[Image: Losningar diagnos 1 Ma3c1 Sida 6_20.jpg]] --> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved. |
Versionen från 30 april 2015 kl. 14.45
Diagnosprov 1 kap 1 | Lösningar till diagnos 1 (PDF) | Innehållsförteckning kap 1 | Diagnosprov 2 kap 1 | Lösningar till diagnosprov 2 kap 1 |
Uppgift 1
a) Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är \( \, 3 \, \) och \( \, 6 \, \).
b) Utveckla faktorformen från a) till ett polynom som en summa av termer.
Lösning:
Uppgift 2
Faktorisera följande polynom: \( \qquad {x^{2}}\; - \; 7 \; x \, \; + \; \,12 \, \)
Kontrollera din lösning.
Lösning:
Uppgift 3
Följande uttryck är givet: \( \qquad P(x) \; = \; 4\;{x^{3}}\; - \;\,2\;{x^2}\,(2\;x + \; \,6)\;\, + \;\,7\;x\,\,(3\; + \;2\;x) \, \)
a) Utveckla \( \; P(x) \; \) till ett polynom. Ange polynomets koefficienter och grad.
b) Använd polynomet från a) för att beräkna \( \; P(-1) \).
c) Bestäm alla nollställen till polynomet från a).
d) Faktorisera polynomet \( \; P(x) \). Kontrollera din lösning.
Lösning:
Uppgift 4
Förenkla så långt som möjligt: \( \qquad \displaystyle {5\,x \over 16} \, + \, {x \over 2} \, - \, {3\,x \over 4} \)
Lösning:
Uppgift 5
Förenkla det rationella uttrycket: \( \qquad \displaystyle \frac{{2\;{x^2}\; - \;8\;x}}{{{x^2}\; - \;16}} \)
Lösning:
Uppgift 6
Lös ekvationen exakt: \( \qquad\quad {e^{\;\ln x}}\; = \; - 2x + 3 \)
Lösning:
Uppgift 7
Lös ekvationen: \( \qquad\qquad\qquad {e^{\;x}} = 17 \)
Ange svaret med tre decimaler.
Lösning:
Uppgift 8
Följande funktion är given: \( \qquad\qquad \displaystyle f(x) \, = \, {x^2 - 3x - 4 \over x - 3} \, \)
a) Rita grafen till \( \, f(x) \).
b) För vilka \( \, x \, \) är \( \, f(x) \, \) kontinuerlig och för vilka är den inte kontinuerlig?
c) Ange de förekommande diskontinuiteternas typ. Motivera dina svar.
Lösning:
Uppgift 9
Lös ekvationen algebraiskt: \( \qquad\qquad \left| {x + 1} \right|\;\, + \;\,2\,x\;\, = \,\;3 \)
Lösning:
Fall 1: \( {\color{White} x} x + 1 \geq 0 \quad {\color{White} x} \) eller \( {\color{White} x}\quad x \geq -1 \)
Enligt absolutbeloppets definition blir i så fall \( | \, x + 1 \, | = x + 1\, \) och ekvationen blir:
- \[\begin{align} x + 1 + 2\,x & = 3 \\ 3\,x + 1 & = 3 \\ 3\,x & = 3 - 1 \\ 3\,x & = 2 \\ x_1 & = {2 \over 3} \end{align}\]
Vi kollar om lösningen inte står i motsats till förutsättningen vi gjorde i detta fall, nämligen \( x \geq -1 \).
Det stämmer att \( \displaystyle {2 \over 3} \geq -1 \). Därmed kan vi godta lösningen \( \displaystyle x_1 = {2 \over 3} \).
Fall 2: \( {\color{White} x} x + 1 < 0 \quad {\color{White} x} \) eller \( {\color{White} x}\quad x < -1 \)
Enligt absolutbeloppets definition blir i så fall \( | \, x + 1 \, | = -(x + 1) = -x - 1\, \) och ekvationen blir:
- \[\begin{align} -\,x -1 + 2\,x & = 3 \\ x - 1 & = 3 \\ x_2 & = 4 \end{align}\]
Vi kollar om lösningen inte står i motsats till förutsättningen vi gjorde i detta fall, nämligen \( x < -1 \).
Faktiskt är \( 4 \not< -1 \) utan det gäller \( 4 > -1 \). Därmed måste vi förkasta lösningen \( x_2 = 4 \) som är en falsk rot.
Ekvationen har endast lösningen:
- \[ x = {2 \over 3} \]
Uppgift 10
Lös följande ekvation exakt: \( \;\; \ln x = 1 + \ln \,(x - 1) \)
Lösning:
- \[\begin{align} \ln\,x & = 1 + \ln\,(x-1) \; & &\;| \; - \ln\,(x-1) \\ \ln\,x - \ln\,(x-1) & = 1 \; & &: \;\text{Logaritmlag 2 i VL} \\ \ln\,\left({x \over x-1}\right) & = 1 \; & &\;| \; e\,^{\cdot} \\ {x \over x-1} & = e \; & &\;| \; \cdot (x-1) \\ x & = e \cdot (x-1) \\ x & = e \cdot x - e \; & &\;| \; + e - x \\ e & = e \cdot x - x \; & &: \;\text{Bryt ut} \; x \;\text{i HL } \\ e & = x \cdot (e - 1) \; & &\;| \; / \; (e-1) \\ x & = {e \over e-1} \end{align}\]
Uppgift 11
Förenkla så långt som möjligt: \( \qquad \displaystyle {x \, - \, 1 \over 1\, - \,x} \; + \; {1\, + \,y \over y\, + \, 1} \)
Lösning:
Uppgift 12
Förenkla det rationella uttrycket: \( \qquad \displaystyle {{p\,z \, + \, 1} \over {p\,z \, + \, (p\,z)\,^2}} \)
Lösning:
Uppgift 13
Lös ut \( \, x \, \) från: \( \qquad \displaystyle{\frac{1}{2} - \frac{a}{x + 1} - 1 = 5 + \frac{1}{3} - \frac{b}{x + 1}} \)
Lösning:
Uppgift 14
På ett bankkonto har ett kapital på \( \, 100\,000 \, \) kr under \( \, 5 \, \) år vuxit till \( \, 190\,000\, \) kr.
a) Vilken räntesats per år hade kontot? Ange svaret med en decimal.
b) Vilken typ av ekvation blir det i a) och vilken operation löser ekvationen?
c) Använd räntesatsen från a) för att besvara frågan:
- Hur länge tar det tills startkapitalet tredubblats?
- Avrunda svaret till hela år och månader.
d) Vilken typ av ekvation blir det i c) och vilken operation löser ekvationen?
Lösning:
Uppgift 15
Bakterier i mjölk anses växa enligt modellen:
- \[ \, y = 10 \cdot e{\,^{0,5\,x}} \]
där \( \, y \, \) är antalet bakterier och \( \, x \, \) tiden i timmar.
a) Hur många bakterier finns det i mjölken i början?
b) Hur många bakterier kommer det att finnas i mjölken efter \( \, 8 \, \) timmar?
c) Efter hur många timmar och minuter blir mjölken sur?
- Mjölken anses vara sur när antalet bakterier har uppnått \( \, 1\,250 \).
Lösning:
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.