Skillnad mellan versioner av "Matte 3b Kursbeskrivning"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
− | Kursen Matematik 3b är en fortsättningskurs på Matematik 2b och | + | Kursen Matematik 3b är en fortsättningskurs på Matematik 2b och följer [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <strong><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></strong>]. |
Den motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik C. | Den motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik C. |
Versionen från 7 april 2015 kl. 14.37
Kursen Matematik 3b är en fortsättningskurs på Matematik 2b och följer Skolverkets ämnesplan GY 2011.
Den motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik C.
Kursen läses i regel på gymnasiets Samhällsvetenskapsprogram (SA), Ekonomiprogram (EK) och Estetiska programmet (ES) och kan ge meritpoäng även som frivillig kurs för gymnasiets andra program.
Matematik 3b förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 2.
Det som står i fokus av denna kurs är begreppet derivata. För att förbereda eleven på begreppet derivata gås igenom en hel del algebra. Även olika typer av funktioner som introducerades i kursen Matematik 2b, vidareutvecklas och fördjupas, inkl. naturliga logaritmer. I kapitlet Användning av derivata lär vi oss att lösa praktiska problem med hjälp av derivata, speciellt extremvärdesproblem. Kursen fortsätter med derivatans omvända operation, nämligen integration.
Upp till detta kapitel är Matematik 3b identisk med Matematik 3c.
Till skillnad från Matematik 3c fortsätter denna kurs med geometriska summor inkl. tillämpningar och avslutar med linjär optimering – läran om maximering och minimering av funktioner.