Skillnad mellan versioner av "2.7 Övningar till Numerisk derivering"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 30: Rad 30:
 
Beräkna <math> f\,'(0,6) </math> dvs funktionens derivata i <math> x = 0,6\, </math> med:
 
Beräkna <math> f\,'(0,6) </math> dvs funktionens derivata i <math> x = 0,6\, </math> med:
  
a) framåtdifferenskvoten
+
a) &nbsp;&nbsp; framåtdifferenskvoten
  
b) bakåtdifferenskvoten
+
b) &nbsp;&nbsp; bakåtdifferenskvoten
  
c) centrala differenskvoten
+
c) &nbsp;&nbsp; centrala differenskvoten
  
 
Ange svaren avrundade till 4 decimaler.
 
Ange svaren avrundade till 4 decimaler.
Rad 68: Rad 68:
 
::<big>Felet <math> \, = \, </math> exakta värdet <math> \, - \, </math> närmevärdet</big>
 
::<big>Felet <math> \, = \, </math> exakta värdet <math> \, - \, </math> närmevärdet</big>
  
a) Ange felet till det närmevärde som i övning 2 b) beräknades med steglängden <math> h = 0,01\, </math>.
+
a) &nbsp;&nbsp; Ange felet till det närmevärde som i övning 2 b) beräknades med steglängden <math> h = 0,01\, </math>.
  
 
Approximera <math> f\,'(1,8) </math> med steglängden <math> h = 0,01\, </math> och
 
Approximera <math> f\,'(1,8) </math> med steglängden <math> h = 0,01\, </math> och
  
b) bakåtdifferenskvoten samt ange felet,
+
b) &nbsp;&nbsp; bakåtdifferenskvoten samt ange felet,
  
c) centrala differenskvoten samt ange felet.
+
c) &nbsp;&nbsp; centrala differenskvoten samt ange felet.
  
d) Jamför de tre differenskvoternas fel med varandra. Vilken differenskvot approximerar <math> f\,'(1,8) </math> bäst?
+
d) &nbsp;&nbsp; Jamför de tre differenskvoternas fel med varandra. Vilken differenskvot approximerar <math> f\,'(1,8) </math> bäst?
  
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.6 Svar 3a|Lösning 3a|2.6 Lösning 3a|Svar 3b|2.6 Svar 3b|Lösning 3b|2.6 Lösning 3b|Svar 3c|2.6 Svar 3c|Lösning 3c|2.6 Lösning 3c|Svar 3d|2.6 Svar 3d}}
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.6 Svar 3a|Lösning 3a|2.6 Lösning 3a|Svar 3b|2.6 Svar 3b|Lösning 3b|2.6 Lösning 3b|Svar 3c|2.6 Svar 3c|Lösning 3c|2.6 Lösning 3c|Svar 3d|2.6 Svar 3d}}
Rad 159: Rad 159:
 
:::<math> y \, = \, {\rm Antalet\;bakterier} </math>
 
:::<math> y \, = \, {\rm Antalet\;bakterier} </math>
  
a) Kan <math> f(x)\, </math> deriveras med någon av de deriveringsregler vi lärt oss i detta kapitel?
+
a) &nbsp;&nbsp; Kan <math> f(x)\, </math> deriveras med någon av de deriveringsregler vi lärt oss i detta kapitel?
  
b) Ange bakteriernas tillväxthastighet efter 7 minuter.
+
b) &nbsp;&nbsp; Ange bakteriernas tillväxthastighet efter 7 minuter.
  
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.6 Svar 5a|Lösning 5a|2.6 Lösning 5a|Svar 5b|2.6 Svar 5b|Lösning 5b|2.6 Lösning 5b}}
 
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.6 Svar 5a|Lösning 5a|2.6 Lösning 5a|Svar 5b|2.6 Svar 5b|Lösning 5b|2.6 Lösning 5b}}

Versionen från 7 november 2014 kl. 15.33

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Diagnosprov kap 2 Derivatan          Lösningar till diagnosprov kap 2      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Följande funktion \( f(x)\, \) är definierad i tabellform:

\( x\, \) \( f(x)\, \)
\( 0,5\, \) \( 1,79744\, \)
\( 0,6\, \) \( 2,04424\, \)
\( 0,7\, \) \( 2,32751\, \)

Beräkna \( f\,'(0,6) \) dvs funktionens derivata i \( x = 0,6\, \) med:

a)    framåtdifferenskvoten

b)    bakåtdifferenskvoten

c)    centrala differenskvoten

Ange svaren avrundade till 4 decimaler.

Övning 2

Funktionen \( f(x) = \ln x\, \) är given.

Beräkna med 6 decimalers noggrannhet \( f\,'(1,8) \) med framåtdifferenskvoten och steglängden

a) \( h = 0,1\, \)

b) \( h = 0,01\, \)

c) \( h = 0,001\, \)

Övning 3

I övning 2 ovan beräknades tre närmevärden till derivatan av funktionen \( f(x) = \ln x\, \) i \( x = 1,8\, \) med framåtdifferenskvoten.

Derivatans exakta värde avrundat till 6 decimaler är \( f\,'(1,8) = 0,555\,556 \).

Ett närmevärdes fel definieras som:

Felet \( \, = \, \) exakta värdet \( \, - \, \) närmevärdet

a)    Ange felet till det närmevärde som i övning 2 b) beräknades med steglängden \( h = 0,01\, \).

Approximera \( f\,'(1,8) \) med steglängden \( h = 0,01\, \) och

b)    bakåtdifferenskvoten samt ange felet,

c)    centrala differenskvoten samt ange felet.

d)    Jamför de tre differenskvoternas fel med varandra. Vilken differenskvot approximerar \( f\,'(1,8) \) bäst?

Övning 4

Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 enligt följande tabell:

År Folkmängd i tusental
\( 1900\, \) \( 5\,130 \)
\( 1910\, \) \( 5\,406 \)
\( 1920\, \) \( 5\,832 \)
\( 1930\, \) \( 6\,298 \)
\( 1940\, \) \( 6\,645 \)
\( 1950\, \) \( 7\,016 \)
\( 1960\, \) \( 7\,495 \)
\( 1970\, \) \( 8\,126 \)
\( 1980\, \) \( 8\,217 \)
\( 1990\, \) \( 8\,654 \)
\( 2000\, \) \( 8\,983 \)

Tabellen ovan definierar en funktion

\[ y \, = \, f(x) \]

där

\[ x =\, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900} \]
\[ y =\, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;tusental} \]

Beräkna tillväxthastigheten av Sveriges befolkning år

a) \( 1900\, \)

b) \( 1950\, \)

c) \( 2000\, \)

Välj till varje deluppgift lämplig differenskvot och steglängd.

Tolka resultatet.

d) Beräkna medelvärdet av resultaten i a)-c) och jämför det med den genomsnittliga tillväxthastigheten av Sveriges befolkning under de senaste 100 åren dvs i tidsintervallet 1900-2000 (hela tabellen).

Vilken slutsats kan man dra från resultaten i a)-d) om funktionen \( f(x)\, \)?


C-övningar: 5-6


Övning 5

Antalet bakterier i en bakteriekultur följer funktionen

\[ y \, = \, f(x) \, = \, {250 \over 1 + 249\,e\,^{-x}} \]

där

\[ x \, = \, {\rm Tiden\;i\;minuter} \]
\[ y \, = \, {\rm Antalet\;bakterier} \]

a)    Kan \( f(x)\, \) deriveras med någon av de deriveringsregler vi lärt oss i detta kapitel?

b)    Ange bakteriernas tillväxthastighet efter 7 minuter.

Övning 6

Följande utdrag ur Skatteverkets skattetabell för 2014 (Kolumn 2) visar hur skatten ökar med månadslönen:

\( x\, \) \( y\, \)
\( 22\,801-23\,000 \) \( 5\,302 \)
\( 23\,001-23\,200 \) \( 5\,365 \)
\( 23\,201-23\,400 \) \( 5\,427 \)
\( 23\,401-23\,600 \) \( 5\,490 \)
\( 23\,601-23\,800 \) \( 5\,553 \)
\( 23\,801-24\,000 \) \( 5\,616 \)
\( 24\,001-24\,200 \) \( 5\,681 \)
\( 24\,201-24\,400 \) \( 5\,744 \)
\( 24\,401-24\,600 \) \( 5\,807 \)
\( 24\,601-24\,800 \) \( 5\,870 \)

där \( {\color{White} x} \quad \!\! x \, = \, {\rm Månadslönen\;i\;kr} \)

\[ y \, = \, {\rm Skatten\;i\;kr} \]

Åsa får en lönehöjning. Hennes månadslön ökar från \( 23\,150 \) kr till \( 24\,700 \).

a)    Bestäm \( \Delta x\, \) för Åsa.

b)    Bestäm \( \Delta y\, \) för Åsa.

c)    Beräkna \( \Delta y \over \Delta x \) för att få reda på skatteökningen per kr lönehöjning dvs hur mycket mer skatt Åsa måste betala för 1 kr mer i lön - det som kallas marginalskatt.

Ange Åsas marginalskatt i procent. Avrunda svaret till en decimal.


A-övningar: 7-8

Övning 7

Bestäm den genomsnittliga förändringshastigheten till funktionen

\[ y \, = \, x^2 \]

i intervallet

\[ a \,\leq\, x \,\leq\, a+h \]


Förenkla uttrycket i \( a\, \) och \( h\, \) så långt som möjligt.

Övning 8

Följande polynomfunktion är given:

\[ y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 \]

a) Ställ upp ändringskvoten till denna funktion i intervallet mellan \( x\, \) och \( x + h\, \). Förenkla uttrycket så långt som möjligt.

b) Låt i uttrycket från a) gå \( h\, \) mot 0 så att du får ett uttryck endast i \( x\, \).

c) Ta uttrycket från b) och bestäm dess värde för \( x = 2\, \). Tolka ditt resultat.

d) Ställ upp ekvationen till tangenten till kurvan \( y = 2\,x^2 - 5\,x + 32 \) i punkten \( x = 2\, \).


Facit


1a

\( 2,8327\, \)

1b

\( 2,4680\, \)

1c

\( 2,6504\, \)

2a

\( 0,540\,672 \)

2b

\( 0,554\,018 \)

2c

\( 0,555\,401 \)

3a

\( 0,001\,538\)

3b

\( f\,'(1,8) \approx 0,557\,105 \)

Felet \( \, = \, 0,001\,549\)

3c

\( f\,'(1,8) \approx 0,555\,561 \)


Felet \( = - 0,000\,005\)

3d

Det är den centrala differenskvoten som approximerar \( f\,'(1,8) \) bäst.

4a

\( 0,04\, \)

4b

\( 0,04\, \)

Felet \( \, = \, 0,001\,549\)

4c

\( 0,04\, \)

4d

Slutsats: Den tabellerade funktionen är linjär.

5a

Nej.



Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.