Skillnad mellan versioner av "1.5a Ledning 11"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 3: Rad 3:
 
<math> F(1) = 1 \quad\text{och }\quad F(2) = 1 </math>
 
<math> F(1) = 1 \quad\text{och }\quad F(2) = 1 </math>
  
Inför några förkortande beteckningar för uttryck som förekommer ofta:
+
För den allmänna behandlingen med <math> n\, </math> inför några förkortande beteckningar för uttryck som förekommer ofta:
  
 
<math> c_1 = {1\over\sqrt{5}} \qquad\qquad\qquad c_2 = -\,{1\over\sqrt{5}} </math>
 
<math> c_1 = {1\over\sqrt{5}} \qquad\qquad\qquad c_2 = -\,{1\over\sqrt{5}} </math>

Versionen från 15 juli 2014 kl. 23.20

Visa först med den explicita formeln\[ F(1) = 1 \quad\text{och }\quad F(2) = 1 \]

För den allmänna behandlingen med \( n\, \) inför några förkortande beteckningar för uttryck som förekommer ofta\[ c_1 = {1\over\sqrt{5}} \qquad\qquad\qquad c_2 = -\,{1\over\sqrt{5}} \]


\( r_1 = {1+\sqrt{5}\over 2} \qquad\qquad r_2 = {1-\sqrt{5}\over 2} \)


Då får den explicita formeln följande lite enklare form:

\[ F(n) = c_1\,r_1^n + c_2\,r_2^n \]

Bilda \( F(n-1) \, \) och \( F(n-2) \, \) och visa identiteten\[ F(n) = F(n-1) + F(n-2)\, \]