Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
__NOTOC__ | __NOTOC__ | ||
+ | <!-- == Välkommen till <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik == --> | ||
+ | |||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[ | + | {{Selected tab|[[Huvudsida|Start Matte 3c]]}} |
− | {{Not selected tab|[ | + | {{Not selected tab|[[Matte 3c Planering|Planering Matte 3c]]}} |
− | {{Not selected tab|[ | + | {{Not selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}} |
− | {{Not selected tab|[ | + | {{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}} |
+ | {{Not selected tab|[[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|Kunskapskrav (Betygskriterier)]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
<table> | <table> | ||
Rad 17: | Rad 17: | ||
− | <td> <big> | + | <td> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 3a}}</div> <big>Exempel på en övning.</big> |
− | <big> | + | <div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 3a}}</div> <big>Här kan man kontrollera sitt svar.</big> |
− | <big> | + | <div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 3a}}</div> <big>Övningens fullständiga lösning med alla mellansteg.</big> |
</td> | </td> | ||
Rad 30: | Rad 30: | ||
− | + | == Att komma igång med <Big><b>Matte 3c</b></Big> i Math Online == | |
− | == <span style="color:#931136">Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik</span> == | + | <big> |
+ | * I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 3c som du kan använda för att navigera genom materialet. | ||
+ | |||
+ | * Bland flikarna ovan finns kursens [[Matte 3c Planering|<strong><span style="color:blue">planering</span></strong>]] och [[Matte 3c Innehållsförteckning|<strong><span style="color:blue">innehållsförteckning</span></strong>]] som följer [[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">Skolverkets kursplan</span></strong>]] (centralt innehåll). | ||
+ | |||
+ | * Matematik 3c är indelad i fem kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal avsnitt och avslutas med (minst) ett diagnosprov samt fullständiga lösningar. | ||
+ | |||
+ | * Varje avsnitt börjar med en [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>]] som behandlar grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar för att förstå exemplen. | ||
+ | |||
+ | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt. T.ex. är [[Potenser|<strong><span style="color:blue">Potenser</span></strong>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Polynom</span></strong>]]. | ||
+ | |||
+ | * Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Se exemplet ovan. | ||
+ | |||
+ | * När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<strong><span style="color:blue">diagnosprov</span></strong>]] som ska förbereda på det riktiga provet. | ||
+ | |||
+ | * Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<strong><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></strong>]] som man kan använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov. | ||
+ | |||
+ | * Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens. | ||
+ | |||
+ | * Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar. | ||
+ | |||
+ | * Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="forsmak"> | ||
+ | == <b><span style="color:#931136">Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik</span></b> == | ||
<table> | <table> |
Versionen från 30 april 2016 kl. 21.22
Start Matte 3c | Planering Matte 3c | Formelsamling Matte 3 | Centralt innehåll (Skolverket) | Kunskapskrav (Betygskriterier) |
![]() |
Övning
Svar
Lösning
|
Att komma igång med Matte 3c i Math Online
- I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 3c som du kan använda för att navigera genom materialet.
- Bland flikarna ovan finns kursens planering och innehållsförteckning som följer Skolverkets kursplan (centralt innehåll).
- Matematik 3c är indelad i fem kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal avsnitt och avslutas med (minst) ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
- Varje avsnitt börjar med en Genomgång som behandlar grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar för att förstå exemplen.
- Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt. T.ex. är Potenser ett repeterande underavsnitt i avsnittet Polynom.
- Till varje avsnitt finns det Övningar indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Se exemplet ovan.
- När man är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som ska förbereda på det riktiga provet.
- Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
- Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
- Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
- Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik
1. Exempelorienterad undervisning:
2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?
|
\( \quad \) | Flaska med pant som exempel för ekvationslösning \( \qquad \) Översättning till ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar
Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet) Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner
Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå gör det?
|
Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.