Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 1: Rad 1:
 
== Välkommen till&nbsp; <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik ==
 
== Välkommen till&nbsp; <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik ==
 
:
 
:
 +
[[Image: Bild till vad ar math online.jpg]]</td>
 +
 +
 +
 +
<div class="forsmak">
 +
== <b><span style="color:#931136">Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
 +
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td>[[Image: Bild till vad ar math online.jpg]]</td>
+
   <td><big><big>1. Exempelorienterad undervisning:</big></big>
  
  
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 3a}}</div>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<big>Exempel på en övning.</big>
 
  
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 3a}}</div>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <big>Här kan man kontrollera sitt svar.</big>
 
  
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 3a}}</div>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <big>Övningens fullständiga lösning med alla mellansteg.</big>
+
 
 +
 
 +
 
 +
<big><big>2. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F <span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>3. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Varf%C3%B6r_f%C3%A5r_man_inte_dividera_med_0_%3F <span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>4. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>5. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Cirkel_eller_kvadrat%3F <span style="color:blue">En mattenöt:</span>]</big></big>
  
 
   </td>
 
   </td>
</tr>
 
</table>
 
<!-- {{#NAVCONTENT:En mattenöt|Cirkel & kvadrat|Formulering & ledning|Formulering Snöre|Svar|Svar Snöre|Lösning|Lösning Snöre}} -->
 
  
'''<big><big><big><strong><span style="color:black">Math Online</span></strong></big></big></big>'''
+
  <td> <math> \quad </math> </td>
  
* kan användas av alla lärare som webbaserat undervisningsmaterial och av alla elever som digitalt läromedel. Läs mer i denna [[Media: Math Online Presentationb.pdf|<strong><span style="color:blue">presentation</span></strong>]].  
+
  <td>[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant som exempel för ekvationslösning </span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Översättning_till_ekvation <span style="color:blue">Översättning till ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
  
* syftar åt att uppnå [[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">kursmålen</span></strong>]] och klara av de nationella proven enligt  [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <strong><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan för matematik</span></strong>].
+
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet <span style="color:blue">Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet</span>]
<!-- <a href="http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Huvudsida" target="_blank"><span style="text-decoration: underline;">math.online.demo</span></a> -->
+
* har ambitionen att nå bättre studieresultat genom att använda den moderna webbteknologins nya möjligheter och göra matematiken roligare och attraktivare för ungdomar.
+
  
* ersätter inte läraren, är ingen distanskurs utan är ett verktyg i pedagogens händer för att underlätta undervisningen, även om webbsidan också kan användas för självstudier.
+
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet)</span>]
  
* tror på en pedagogik som bygger på lust, på den intellektuella njutning man får när man upptäcker nya idéer, utan att gå miste om den vetenskapliga noggrannheten.
+
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/3.5_Extremvärdesproblem <span style="color:blue">Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem</span>]
  
* anser att motivationen för att lära sig matematik i skolan borde i första hand vara att träna hjärnan, öva sig i logiskt tänkande och stärka sin abstraktionsförmåga.
+
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner</span>]
  
* är orienterad mot den senaste forskningen inom [https://www.youtube.com/watch?v=ZDGvz_QJ4Sw <strong><span style="color:blue">matematisk didaktik</span></strong>], [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/matematik/undervisning/learning-studies-1.117044 <strong><span style="color:blue">Learning studies</span></strong>] och [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/bedomning/undervisning/formativ-bedomning-1.100681 <strong><span style="color:blue">formativ bedömning</span></strong>], se bl.a. diagnosproven med självrättning.
 
  
* håller inga abstrakta föreläsningar utan använder exempelorienterad teoriundervisning dvs åskådliggör teorin med elevaktiviteter och lösta exempel som i kombination med övningar och fullständiga lösningar illustrerar matematikens abstrakta begrepp.
 
  
== Att komma igång med&nbsp; <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> ==
 
  
* I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på en av Math Online:s kurser. För att se andra kursers innehållsförteckning gå till m(o):s sida [http://www.mathonline.se/kurser/ <strong><span style="color:blue">kurser</span></strong>] och klicka på resp. kursbild.
 
  
* Börja med att klicka t.ex. på länken [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Matte_3c_Planering <strong><span style="color:blue">Planering Matematik 3c</span></strong>] för att se ett exempel på en planering, närmare bestämt för kursen Matematik 3c som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. Om du väljer m(o) som läromedel och skickar oss din skolas kalendarium kan vi anpassa planeringen till din aktuella kurs, klass och läsperiod.  
+
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Teoretisk_förklaring <span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Praktisk_förklaring <span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Vad_h%C3%A4nder_om_man_%C3%A4nd%C3%A5_dividerar_med_0_%3F <span style="color:blue">Vad händer om man ändå gör det?</span>]
  
* Länken [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Matte_3c_Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckning <strong><span style="color:blue">Innehållsförteckning Matematik 3c</span></strong>] visar kursens struktur som är indelad i ett antal kapitel och varje kapitel i ett antal avsnitt.
 
  
* Varje avsnitt har en flik [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Polynom <strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>] som behandlar ämnets teori och grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
 
  
* Till varje avsnitt finns det en flik [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_%C3%96vningar_till_Polynom <strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
 
  
* Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning:
 
{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 10}}
 
  
* Med en klick på länken nedan kan eleven kontrollera sitt svar till övningen ovan:
 
{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 10}}
 
  
* Länken nedan visar övningens fullständiga lösning med alla mellansteg:
+
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 10}}
+
 
 +
</td>
 +
 
 +
</tr>
 +
</table>
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
  
Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har eleverna tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som de kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
 
  
* Några avsnitt har en flik kallad [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_F%C3%B6rdjupning_till_Polynom <strong><span style="color:blue">Fördjupning</span></strong>] som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i genomgången.
 
  
* Några avsnitt börjar med en flik kallad [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Repetition_Algebra_fr%C3%A5n_Matte_2 <strong><span style="color:blue">Repetition</span></strong>] som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
 
  
* När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Diagnosprov_i_Matte_3_kap_2_Derivata <strong><span style="color:blue">diagnosprov</span></strong>] som kan visas på skärmen eller laddas ned och genomföras.
 
  
* Till varje diagnosprov finns [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/L%C3%B6sningar_till_diagnosprov_i_Matte_3_kap_2_Derivata <strong><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></strong>] som eleven kan använda för att själv rätta sitt diagnosprov.
 
  
* Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av Multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.
 
  
* Provresultatet kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
 
  
* På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
 
  
* Alla avsnitt innehåller [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar <strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
 
  
* Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan man navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
 
  
  

Versionen från 28 januari 2016 kl. 00.31

Välkommen till  Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik

Bild till vad ar math online.jpg</td>













Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.