Skillnad mellan versioner av "Matte 5 Kursbeskrivning"
Taifun (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med 'Kursen Matematik 5 är en fortsättningskurs på Matematik 4 och följer [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subj...') |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
Kursen Matematik 5 är en fortsättningskurs på Matematik 4 och följer [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <strong><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></strong>]. | Kursen Matematik 5 är en fortsättningskurs på Matematik 4 och följer [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <strong><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></strong>]. | ||
− | Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E. | + | Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik. |
Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets Naturvetenskaps- (NA), Teknik- (TE) Samhällsvetenskaps- (SA), Ekonomi- (EK), Estetiska (ES) och andra program. Den passar även för vuxenutbildningen. | Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets Naturvetenskaps- (NA), Teknik- (TE) Samhällsvetenskaps- (SA), Ekonomi- (EK), Estetiska (ES) och andra program. Den passar även för vuxenutbildningen. | ||
Rad 7: | Rad 7: | ||
Matematik 5 förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 4. | Matematik 5 förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 4. | ||
− | Kursen | + | Kursen börjar med en genomgång av klassisk mängdlära som kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik och grafteori som följer. Nästa kapitel som handlar om talteori avslutar behandlingen av diskret matematik - läran om matematiska strukturer som inte kräver begreppet kontinuitet utan bygger på objekt som är uppräkneliga mängder, som t.ex. heltal. Kursens andra del återvänder till differentialekvationer som endast kort nämndes i Matematik 4. Här lär vi oss hur man löser dem. Matematik 5 avslutas med ett antal omfångsrika problem för att lära sig strategier för matematisk problemlösning och redovisning samt hur digitala verktyg kan användas för deras lösning. |
Versionen från 8 april 2015 kl. 18.08
Kursen Matematik 5 är en fortsättningskurs på Matematik 4 och följer Skolverkets ämnesplan GY 2011.
Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.
Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets Naturvetenskaps- (NA), Teknik- (TE) Samhällsvetenskaps- (SA), Ekonomi- (EK), Estetiska (ES) och andra program. Den passar även för vuxenutbildningen.
Matematik 5 förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 4.
Kursen börjar med en genomgång av klassisk mängdlära som kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik och grafteori som följer. Nästa kapitel som handlar om talteori avslutar behandlingen av diskret matematik - läran om matematiska strukturer som inte kräver begreppet kontinuitet utan bygger på objekt som är uppräkneliga mängder, som t.ex. heltal. Kursens andra del återvänder till differentialekvationer som endast kort nämndes i Matematik 4. Här lär vi oss hur man löser dem. Matematik 5 avslutas med ett antal omfångsrika problem för att lära sig strategier för matematisk problemlösning och redovisning samt hur digitala verktyg kan användas för deras lösning.