Skillnad mellan versioner av "Övningar till Logaritmlagarna"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 6)
m (Övning 8)
 
(46 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.7 Logaritmlagarna|Teori]]}}
+
{{Not selected tab|[[Logaritmlagarna|Teori]]}}
{{Selected tab|[[1.7 Övningar till Logaritmlagarna|Övningar]]}}
+
{{Selected tab|[[Övningar till Logaritmlagarna|Övningar]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
|}
 
|}
  
  
== G-övningar: 1-4 ==
+
== E-övningar: 1-4 ==
  
 
== Övning 1 ==
 
== Övning 1 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Beräkna på två olika sätt, först utan och sedan med logaritmlagar. Avrunda till 4 decimaler. Jamför och tolka resultaten:  
 
Beräkna på två olika sätt, först utan och sedan med logaritmlagar. Avrunda till 4 decimaler. Jamför och tolka resultaten:  
 +
 +
<math> \,\log </math>-knappen i räknaren står för 10-logaritmen. Slå in t.ex. <math> \log\,(3) </math> för att beräkna <math> \lg\,3 </math> .
 +
  
 
a) <math> \lg\,(3 \cdot 4) </math>
 
a) <math> \lg\,(3 \cdot 4) </math>
Rad 26: Rad 29:
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.7 Svar 1a|Lösning 1a|1.7 Lösning 1a|Svar 1b|1.7 Svar 1b|Lösning 1b|1.7 Lösning 1b|Svar 1c|1.7 Svar 1c|Lösning 1c|1.7 Lösning 1c|Svar 1d|1.7 Svar 1d|Lösning 1d|1.7 Lösning 1d}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.7 Svar 1a|Lösning 1a|1.7 Lösning 1a|Svar 1b|1.7 Svar 1b|Lösning 1b|1.7 Lösning 1b|Svar 1c|1.7 Svar 1c|Lösning 1c|1.7 Lösning 1c|Svar 1d|1.7 Svar 1d|Lösning 1d|1.7 Lösning 1d}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.7 Svar 1a|Svar 1a]] | [[1.7 Lösning 1a|Lösning 1a]] | [[1.7 Svar 1b|Svar 1b]] | [[1.7 Lösning 1b|Lösning 1b]] | [[1.7 Svar 1c|Svar 1c]] | [[1.7 Lösning 1c|Lösning 1c]] | [[1.7 Svar 1d|Svar 1d]] | [[1.7 Lösning 1d|Lösning 1d]]</small></small>
 +
-->
  
 
== Övning 2 ==
 
== Övning 2 ==
Rad 51: Rad 57:
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.7 Svar 2a|Lösning 2a|1.7 Lösning 2a|Svar 2b|1.7 Svar 2b|Lösning 2b|1.7 Lösning 2b|Svar 2c|1.7 Svar 2c|Lösning 2c|1.7 Lösning 2c|Svar 2d|1.7 Svar 2d|Lösning 2d|1.7 Lösning 2d|Svar 2e|1.7 Svar 2e|Lösning 2e|1.7 Lösning 2e|Svar 2f|1.7 Svar 2f|Lösning 2f|1.7 Lösning 2f}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.7 Svar 2a|Lösning 2a|1.7 Lösning 2a|Svar 2b|1.7 Svar 2b|Lösning 2b|1.7 Lösning 2b|Svar 2c|1.7 Svar 2c|Lösning 2c|1.7 Lösning 2c|Svar 2d|1.7 Svar 2d|Lösning 2d|1.7 Lösning 2d|Svar 2e|1.7 Svar 2e|Lösning 2e|1.7 Lösning 2e|Svar 2f|1.7 Svar 2f|Lösning 2f|1.7 Lösning 2f}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.7 Svar 2a|Svar 2a]] | [[1.7 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[1.7 Svar 2b|Svar 2b]] | [[1.7 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[1.7 Svar 2c|Svar 2c]] | [[1.7 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[1.7 Svar 2d|Svar 2d]] | [[1.7 Lösning 2d|Lösning 2d]] | [[1.7 Svar 2e|Svar 2e]] | [[1.7 Lösning 2e|Lösning 2e]] | [[1.7 Svar 2f|Svar 2f]] | [[1.7 Lösning 2f|Lösning 2f]]</small></small>
 +
-->
  
 
== Övning 3 ==
 
== Övning 3 ==
Rad 59: Rad 68:
  
  
b) <math> 5 \cdot 1,09^x = 26 </math>
+
b) <math> 5 \cdot 1,09^x = 25 </math>
  
  
 
c) <math> 4^x + 4^{x+1} = 85\, </math>  
 
c) <math> 4^x + 4^{x+1} = 85\, </math>  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.7 Svar 3a|Lösning 3a|1.7 Lösning 3a|Svar 3b|1.7 Svar 3b|Lösning 3b|1.7 Lösning 3b|Svar 3c|1.7 Svar 3c|Lösning 3c|1.7 Lösning 3c}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.7 Svar 3a|Lösning 3a|1.7 Lösning 3a|Svar 3b|1.7 Svar 3b|Lösning 3b|1.7 Lösning 3b|Svar 3c|1.7 Svar 3c|Lösning 3c|1.7 Lösning 3c}}  
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.7 Svar 3a|Svar 3a]] | [[1.7 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[1.7 Svar 3b|Svar 3b]] | [[1.7 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[1.7 Svar 3c|Svar 3c]] | [[1.7 Lösning 3c|Lösning 3c]]</small></small>
 +
-->
  
 
== Övning 4 ==
 
== Övning 4 ==
Rad 73: Rad 85:
  
  
b) <math> \lg 3\,x^5 = 5 \cdot \lg 3\,x </math>
+
b) <math> \lg\,(3\,x^5) = 5 \cdot \lg 3\,x </math>
  
  
Rad 79: Rad 91:
  
  
d) <math> \lg 0,2 = \lg 20 - 2\, </math>
+
d) <math> \lg\,0,2 = \lg\,2 - 1 </math>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.7 Svar 4a|Lösning 4a|1.7 Lösning 4a|Svar 4b|1.7 Svar 4b|Lösning 4b|1.7 Lösning 4b|Svar 4c|1.7 Svar 4c|Lösning 4c|1.7 Lösning 4c|Svar 4d|1.7 Svar 4d|Lösning 4d|1.7 Lösning 4d}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.7 Svar 4a|Lösning 4a|1.7 Lösning 4a|Svar 4b|1.7 Svar 4b|Lösning 4b|1.7 Lösning 4b|Svar 4c|1.7 Svar 4c|Lösning 4c|1.7 Lösning 4c|Svar 4d|1.7 Svar 4d|Lösning 4d|1.7 Lösning 4d}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.7 Svar 4a|Svar 4a]] | [[1.7 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[1.7 Svar 4b|Svar 4b]] | [[1.7 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[1.7 Svar 4c|Svar 4c]] | [[1.7 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[1.7 Svar 4d|Svar 4d]] | [[1.7 Lösning 4d|Lösning 4d]]</small></small>
 +
-->
  
== VG-övningar: 5-6 ==
+
== C-övningar: 5-6 ==
  
 
== Övning 5 ==
 
== Övning 5 ==
Rad 98: Rad 113:
  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.7 Svar 5a|Lösning 5a|1.7 Lösning 5a|Svar 5b|1.7 Svar 5b|Lösning 5b|1.7 Lösning 5b|Svar 5c|1.7 Svar 5c|Lösning 5c|1.7 Lösning 5c}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.7 Svar 5a|Lösning 5a|1.7 Lösning 5a|Svar 5b|1.7 Svar 5b|Lösning 5b|1.7 Lösning 5b|Svar 5c|1.7 Svar 5c|Lösning 5c|1.7 Lösning 5c}}  
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.7 Svar 5a|Svar 5a]] | [[1.7 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[1.7 Svar 5b|Svar 5b]] | [[1.7 Lösning 5b|Lösning 5b]] | [[1.7 Svar 5c|Svar 5c]] | [[1.7 Lösning 5c|Lösning 5c]]</small></small>
 +
-->
  
 
== Övning 6 ==
 
== Övning 6 ==
Rad 104: Rad 122:
 
En ny bil köptes för 325 000 kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till 17% per år.   
 
En ny bil köptes för 325 000 kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till 17% per år.   
  
a) Ställ upp en exponentialfunktion som en modell för bilens värdeminskning där y är bilens aktuella värde och x antalet år efter inköpet.  
+
a) Ställ upp en exponentialfunktion som en modell för bilens värdeminskning.  
  
 
Använd modellen för att besvara följande frågor:
 
Använd modellen för att besvara följande frågor:
Rad 112: Rad 130:
 
c) Efter hur många år och månader är bilens värde 100 000?
 
c) Efter hur många år och månader är bilens värde 100 000?
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.7 Svar 6a|Lösning 6a|1.7 Lösning 6a|Svar 6b|1.7 Svar 6b|Lösning 6b|1.7 Lösning 6b}} -->
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.7 Svar 6a|Lösning 6a|1.7 Lösning 6a|Svar 6b|1.7 Svar 6b|Lösning 6b|1.7 Lösning 6b|Svar 6c|1.7 Svar 6c|Lösning 6c|1.7 Lösning 6c}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.7 Svar 6a|Svar 6a]] | [[1.7 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[1.7 Svar 6b|Svar 6b]] | [[1.7 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[1.7 Svar 6c|Svar 6c]] | [[1.7 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small>
 +
-->
  
== MVG-övningar: 7-8 ==
+
== A-övningar: 7-8 ==
  
 
== Övning 7 ==
 
== Övning 7 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 +
Landet A hade år 1990 42,5 miljoner invånare med en tillväxttakt på 2,8% per år.
  
 +
Landet B hade samma år 63,7 miljoner invånare med en tillväxttakt på 0,3% per år.
 +
 +
Man antar att befolkningstillväxten i dessa länder är exponentiell.
 +
 +
Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.
 +
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.7 Svar 7|Lösning 7|1.7 Lösning 7}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.7 Svar 7|Svar 7]] | [[1.7 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small>
 +
-->
 +
 +
== Övning 8 ==
 +
<div class="ovning">
 
Mellan energin E som frigjörs vid en jordbävning och dess magnitud M på Richterskalan gäller följande samband:
 
Mellan energin E som frigjörs vid en jordbävning och dess magnitud M på Richterskalan gäller följande samband:
  
Rad 127: Rad 162:
 
Beräkna den frigjorda energin E.
 
Beräkna den frigjorda energin E.
  
Kalle hävdar att denna energimängd är av samma storleksordning som hela Sverige förbrukar på ett år. Kolla på Internet om detta påstående stämmer.
+
Kalle hävdar att denna energimängd är av samma storleksordning som hela Sverige förbrukar på ett år.  
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.7 Svar 7a|Lösning 7a|1.7 Lösning 7a|Svar 7b|1.7 Svar 7b|Lösning 7b|1.7 Lösning 7b}} -->
+
Frivillig: Sök på Internet efter information om Sveriges energiförbrukning för att kontrollera om Kalles påstående stämmer.
  
== Övning 8 ==
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.7 Svar 8|Lösning 8|1.7 Lösning 8}}
<div class="ovning">
+
<!-- Alternativt:
Landet A hade år 1990 42,5 miljoner invånare med en tillväxttakt på 2,8% per år.  
+
:<small><small>[[1.7 Svar 8|Svar 8]] | [[1.7 Lösning 8|Lösning 8]]</small></small>
 +
-->
  
Landet B hade samma år 63,7 miljoner invånare med en tillväxttakt på 0,3% per år.
+
= Facit =
  
Man antar att befolkningstillväxten i dessa länder är exponentiell.
 
  
Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.
+
== 1a ==
 +
<math> 1,0792\, </math>
 +
 
 +
== 1b ==
 +
<math> -0,3010\, </math>
 +
 
 +
== 1c ==
 +
<math> 1,3979\, </math>
 +
 
 +
== 1d ==
 +
<math> 1,0212\, </math>
 +
 
 +
== 2a ==
 +
<math> 9\, </math>
 +
 
 +
<math> 1,55630\, </math>
 +
 
 +
== 2b ==
 +
<math> 2\, </math>
 +
 
 +
<math> 0,60206\, </math>
 +
 
 +
== 2c ==
 +
<math> 2\, </math>
 +
 
 +
<math> 0,95424\, </math>
 +
 
 +
== 2d ==
 +
<math> 10\, </math>
 +
 
 +
<math> 1\, </math>
 +
 
 +
== 2e ==
 +
<math> 4\, </math>
 +
 
 +
<math> 0,60206\,</math>
 +
 
 +
== 2f ==
 +
<math> 8\, </math>
 +
 
 +
<math> 0,90309\, </math>
 +
 
 +
== 3a ==
 +
<math> x = 5,129283\, </math>
 +
 
 +
Exakt:
 +
 
 +
<math> x = {\lg\,35 \over \lg\,2} </math>
 +
 
 +
== 3b ==
 +
<math> x = 18,67580\, </math>
 +
 
 +
Exakt:
 +
 
 +
<math> x = {\lg\,5 \over \lg\,1,09} </math>
 +
 
 +
== 3c ==
 +
<math> x = 2,043731\, </math>
 +
 
 +
Exakt:
 +
 
 +
<math> x = {\lg\,17 \over \lg\,4} </math>
 +
 
 +
== 4a ==
 +
Inte korrekt.
 +
 
 +
Korrekt: <math> \lg 54 - \lg 38 = \lg\,{54 \over 38} </math>
 +
 
 +
== 4b ==
 +
Inte korrekt.
 +
 
 +
Korrekt: <math> \lg\,(3\,x^5) = \lg 3 + 5 \cdot \lg x </math>
 +
 
 +
== 4c ==
 +
Korrekt
 +
 
 +
== 4d ==
 +
Korrekt
 +
 
 +
== 5a ==
 +
<math> x = {-\lg\,5 \over \lg\,6 - \lg\,7} </math>
 +
 
 +
== 5b ==
 +
<math> x = {\lg\,4 - \lg\,2 \over \lg\,3 - \lg\,5} </math>
 +
 
 +
== 5c ==
 +
<math> x = {1 \over 2} \, \sqrt{7} </math>
 +
 
 +
== 6a ==
 +
<math> y = 325\,000 \cdot (0,83)\,^x </math>
 +
 
 +
== 6b ==
 +
<math> 223\,892,50 </math>
 +
 
 +
== 6c ==
 +
<Big><math> 6\, </math> år och <math> 4\, </math> månader.</Big>
 +
 
 +
== 7 ==
 +
<math> 16\, </math> år och <math> 5\, </math> månader
 +
 
 +
== 8 ==
 +
<math>1,122 \cdot 10^{18}</math>
 +
 
  
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.7 Svar 8a|Lösning 8a|1.7 Lösning 8a|Svar 8b|1.7 Svar 8b|Lösning 8b|1.7 Lösning 8b|Svar 8c|1.7 Svar 8c|Lösning 8c|1.7 Lösning 8c}} -->
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2012 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 27 juni 2014 kl. 15.00

       Teori          Övningar      


E-övningar: 1-4

Övning 1

Beräkna på två olika sätt, först utan och sedan med logaritmlagar. Avrunda till 4 decimaler. Jamför och tolka resultaten\[ \,\log \]-knappen i räknaren står för 10-logaritmen. Slå in t.ex. \( \log\,(3) \) för att beräkna \( \lg\,3 \) .


a) \( \lg\,(3 \cdot 4) \)


b) \( \lg\,{1 \over 2} \)


c) \( \lg\,(5^2) \)


d) \( \lg\,{7 \over 2} + \lg\,(9^{1\over2}) \)

Övning 2

Fyll i först de platser som är markerade med frågetecken.

Beräkna sedan uttrycken till vänster och höger om likhetstecknet. Ange svaret med 5 decimaler.

a) \( \lg 36 \; = \; \lg 4 + \lg \, ? \)


b) \( \lg 4 \; = \; \lg 8 - \lg \, ? \)


c) \( \lg\,9 \; = \; ? \; \cdot\; \lg 3 \)


d) \( \lg 1 + \lg 10 \; = \; \lg \, ? \)


e) \( \lg 16 - \lg 4 \; = \; \lg \, ? \)


f) \( 3 \cdot \lg 2 \; = \; \lg \, ? \)

Övning 3

Lös följande ekvationer med 6 decimalers noggrannhet. Hur skulle du svara om det hade varit krav på exakt lösning?

a) \( 2^x = 35\, \)


b) \( 5 \cdot 1,09^x = 25 \)


c) \( 4^x + 4^{x+1} = 85\, \)

Övning 4

Är följande förenklingar korrekta? Om inte, korrigera dem:

a) \( \lg 54 - \lg 38 = {\lg 54 \over \lg 38 } \)


b) \( \lg\,(3\,x^5) = 5 \cdot \lg 3\,x \)


c) \( \lg\,{3 \over 2} + \lg\,{2 \over 3} = 0 \)


d) \( \lg\,0,2 = \lg\,2 - 1 \)

C-övningar: 5-6

Övning 5

Lös följande ekvationer exakt:

a) \( 5 \cdot 6^x \; = \; 7^x \)


b) \( 2 \cdot 3^x \; = \; 4 \cdot 5^x \)


c) \( \lg\,(x+1) + \lg\,(x-1) = \lg 3 - \lg 4 \)


Övning 6

En ny bil köptes för 325 000 kr. Värdeminskningen är exponentiell och uppskattas till 17% per år.

a) Ställ upp en exponentialfunktion som en modell för bilens värdeminskning.

Använd modellen för att besvara följande frågor:

b) Hur mycket var bilen värd efter 2 år?

c) Efter hur många år och månader är bilens värde 100 000?

A-övningar: 7-8

Övning 7

Landet A hade år 1990 42,5 miljoner invånare med en tillväxttakt på 2,8% per år.

Landet B hade samma år 63,7 miljoner invånare med en tillväxttakt på 0,3% per år.

Man antar att befolkningstillväxten i dessa länder är exponentiell.

Hur lång tid tar det tills båda länderna har lika många invånare? Ange svaret i antal år och avrundat antal månader.

Övning 8

Mellan energin E som frigjörs vid en jordbävning och dess magnitud M på Richterskalan gäller följande samband:

\[ M \; = \; {2 \over 3}\,\left(\lg\,E - {22 \over 5}\right) \]

I mars 2011 drabbades Japan av en jordbävning med magnituden M = 9,1 på Richterskalan.

Beräkna den frigjorda energin E.

Kalle hävdar att denna energimängd är av samma storleksordning som hela Sverige förbrukar på ett år.

Frivillig: Sök på Internet efter information om Sveriges energiförbrukning för att kontrollera om Kalles påstående stämmer.

Facit

1a

\( 1,0792\, \)

1b

\( -0,3010\, \)

1c

\( 1,3979\, \)

1d

\( 1,0212\, \)

2a

\( 9\, \)

\( 1,55630\, \)

2b

\( 2\, \)

\( 0,60206\, \)

2c

\( 2\, \)

\( 0,95424\, \)

2d

\( 10\, \)

\( 1\, \)

2e

\( 4\, \)

\( 0,60206\,\)

2f

\( 8\, \)

\( 0,90309\, \)

3a

\( x = 5,129283\, \)

Exakt\[ x = {\lg\,35 \over \lg\,2} \]

3b

\( x = 18,67580\, \)

Exakt\[ x = {\lg\,5 \over \lg\,1,09} \]

3c

\( x = 2,043731\, \)

Exakt\[ x = {\lg\,17 \over \lg\,4} \]

4a

Inte korrekt.

Korrekt\[ \lg 54 - \lg 38 = \lg\,{54 \over 38} \]

4b

Inte korrekt.

Korrekt\[ \lg\,(3\,x^5) = \lg 3 + 5 \cdot \lg x \]

4c

Korrekt

4d

Korrekt

5a

\( x = {-\lg\,5 \over \lg\,6 - \lg\,7} \)

5b

\( x = {\lg\,4 - \lg\,2 \over \lg\,3 - \lg\,5} \)

5c

\( x = {1 \over 2} \, \sqrt{7} \)

6a

\( y = 325\,000 \cdot (0,83)\,^x \)

6b

\( 223\,892,50 \)

6c

\( 6\, \) år och \( 4\, \) månader.

7

\( 16\, \) år och \( 5\, \) månader

8

\(1,122 \cdot 10^{18}\)


Copyright © 2010-2012 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.