Skillnad mellan versioner av "Övningar till Ekvationer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 1)
m (Övning 3)
 
(275 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.1 Ekvationer|Teori]]}}
+
{{Not selected tab|[[Ekvationer|Teori]]}}
{{Selected tab|[[1.1 Övningar till Ekvationer|Övningar]]}}
+
{{Selected tab|[[Övningar till Ekvationer|Övningar]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
|}
 
|}
  
== G-övningar: 1-6 ==
+
 
 +
== E-övningar: 1-3 ==
  
 
== Övning 1 ==
 
== Övning 1 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Är följande ekvationer rotekvationer? Motivera ditt svar.
+
Lös följande rotekvationer:
 +
 
 +
a) <math> {\color{White} x} \sqrt{x} = 9 </math>
  
a) <math> x\,\sqrt{3} + 6\,\sqrt{7} = \sqrt{2} </math>
+
b) <math> {\color{White} x} \sqrt{x} = - 9 </math>
  
b) <math> 4\,\sqrt{x} + 5 = 2\,x </math>
+
c) <math> {\color{White} x} 5 - \sqrt{x} = 1 </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.1 Svar 1a|Lösning 1a|1.1 Lösning 1a|Svar 1b|1.1 Svar 1b|Lösning 1b|1.1 Lösning 1b}}
+
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.1 Svar 1a|Lösning 1a|1.1 Lösning 1a|Svar 1b|1.1 Svar 1b|Lösning 1b|1.1 Lösning 1b|Svar 1c|1.1 Svar 1c|Lösning 1c|1.1 Lösning 1c}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.1 Svar 1a|Svar 1a]] | [[1.1 Lösning 1a|Lösning 1a]] | [[1.1 Svar 1b|Svar 1b]] | [[1.1 Lösning 1b|Lösning 1b]] | [[1.1 Svar 1c|Svar 1c]] | [[1.1 Lösning 1c|Lösning 1c]]</small></small>
 +
-->
  
 
== Övning 2 ==
 
== Övning 2 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Kasta om siffrorna 2 och 6 i talet 6 542.
+
Lös följande ekvationer med den metod som förklaras i teoridelen.
  
a) Blir talet efteråt större eller mindre?
+
a) <math> {\color{White} x} 2 \,\cdot \, \sqrt{x} - x = 1 </math>
  
b) Hur stor är ändringen?
+
b) <math> {\color{White} x} x + \sqrt{5\,x - 1} = 3 </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1.1 Lösning 2b}}
+
c) <math> {\color{White} x} 6\,x - 3\,\sqrt{9+x} = -9 </math>
 +
 
 +
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1.1 Lösning 2b|Svar 2c|1.1 Svar 2c|Lösning 2c|1.1 Lösning 2c}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.1 Svar 2a|Svar 2a]] | [[1.1 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[1.1 Svar 2b|Svar 2b]] | [[1.1 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[1.1 Svar 2c|Svar 2c]] | [[1.1 Lösning 2c|Lösning 2c]]</small></small>
 +
-->
  
 
== Övning 3 ==
 
== Övning 3 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Bilda med siffrorna 3, 6, 1 och 4 ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
+
Lös följande rotekvationer:
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3|1.1 Svar 3|Lösning 3|1.1 Lösning 3}}
+
a) <math> {\color{White} x} x = \sqrt{x+7} - 1 </math>
 +
 
 +
b) <big><math> {\color{White} x} {x + \sqrt{x} \over 7} </math></big> <math> = 6 </math>
 +
 
 +
c) <math> {\color{White} x} 2\,(x + 8) = 9\,\sqrt{4\,x} </math>
 +
 
 +
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.1 Svar 3a|Lösning 3a|1.1 Lösning 3a|Svar 3b|1.1 Svar 3b|Lösning 3b|1.1 Lösning 3b|Svar 3c|1.1 Svar 3c|Lösning 3c|1.1 Lösning 3c}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.1 Svar 3a|Svar 3a]] | [[1.1 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[1.1 Svar 3b|Svar 3b]] | [[1.1 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[1.1 Svar 3c|Svar 3c]] | [[1.1 Lösning 3c|Lösning 3c]]</small></small>
 +
-->
 +
 
 +
== C-övningar: 4-8 ==
  
 
== Övning 4 ==
 
== Övning 4 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Talet 20 136 är givet. Ange talets tusental.
+
Lös rotekvationen
 +
 
 +
a) <math> \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 </math>
 +
 
 +
b) Rita graferna till funktionerna <math> y_1 = \sqrt{x^2 + 1} </math> och <math> y_2 = x - 3\, </math> i ett och samma koordinatsystem. Använd följande inställningar för WINDOW i din grafritande räknare: Xmin = -10, Xmax = 10, Xscl = 2, Ymin = -10, Ymax = 10, Yscl = 2. Motivera ditt svar i a) med hjälp av graferna.
 +
 
 +
c) Rita graferna till funktionerna <math> \displaystyle y_1 = x^2 + 1 </math> och <math> y_2 = (x - 3)^2\, </math> i ett och samma koordinatsystem. Använd följande inställningar för WINDOW i din grafritande räknare: Xmin = -3, Xmax = 6, Xscl = 1, Ymin = 0, Ymax = 10, Yscl = 1. Tolka resultatet.  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4|1.1 Svar 4|Lösning 4|1.1 Lösning 4}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.1 Svar 4a|Lösning 4a|1.1 Lösning 4a|Lösning 4b|1.1 Lösning 4b|Lösning 4c|1.1 Lösning 4c}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.1 Svar 4a|Svar 4a]] | [[1.1 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[1.1 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[1.1 Lösning 4c|Lösning 4c]]</small></small>
 +
-->
  
 
== Övning 5 ==
 
== Övning 5 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Ange talet tio tusen fem med siffror.
+
a) Modifiera rotekvationen
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5|1.1 Svar 5|Lösning 5|1.1 Lösning 5}}
+
<math> \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 </math>
 +
 
 +
i övning 4 så att den får en lösning genom att titta på grafen som du (förhoppningsvis) ritade i [[1.1 Lösning 4b|övning 4b]]. Rita graferna till funktionerna på bägge leden av den modifierade rotekvationen i ett och samma koordinatsystem så att man ser lösningen grafiskt. Använd samma inställningar för WINDOW i din grafritande räknare som i [[1.1 Lösning 4b|övning 4b]].
 +
 
 +
b) Lös den modifierade rotekvationen algebraiskt. Ange svaret med 2 decimalers noggrannhet.
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.1 Svar 5a|Lösning 5a|1.1 Lösning 5a|Svar 5b|1.1 Svar 5b|Lösning 5b|1.1 Lösning 5b}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.1 Svar 5a|Svar 5a]] | [[1.1 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[1.1 Svar 5b|Svar 5b]] | [[1.1 Lösning 5b|Lösning 5b]]</small></small>
 +
-->
  
 
== Övning 6 ==
 
== Övning 6 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
+
Lös ekvationen
 +
 
 +
<math> x^4 - 29\;x^2 = -100 </math>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6|1.1 Svar 6|Lösning 6|1.1 Lösning 6}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6|1.1 Svar 6|Lösning 6|1.1 Lösning 6}}
 
+
<!-- Alternativt:
== VG-övningar: 7-9 ==
+
:<small><small>[[1.1 Svar 6|Svar 6]] | [[1.1 Lösning 6|Lösning 6]]</small></small>
 +
-->
  
 
== Övning 7 ==
 
== Övning 7 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna 2, 6 och 8 till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal?
+
Lös följande ekvation, som är samma som i övning 2a, här med substitutionen <math> t = \sqrt{x} </math>.
 +
 
 +
<math> 2\,\sqrt{x} - x = 1 </math>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.1 Svar 7|Lösning 7|1.1 Lösning 7}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.1 Svar 7|Lösning 7|1.1 Lösning 7}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.1 Svar 7|Svar 7]] | [[1.1 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small>
 +
-->
  
 
== Övning 8 ==
 
== Övning 8 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med 2 och att resten bestod av de tre siffrorna 4, 7 och 9 och att ingen siffra förekom två gånger. Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in? Dra nytta av det du lärde dig i övning 7.
+
Lös följande ekvation och ange svaret med två decimaler:
 +
 
 +
<math> x\,\sqrt{x}\, + 4 = 8 </math>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.1 Svar 8|Lösning 8|1.1 Lösning 8}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.1 Svar 8|Lösning 8|1.1 Lösning 8}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.1 Svar 8|Svar 8]] | [[1.1 Lösning 8|Lösning 8]]</small></small>
 +
-->
 +
 +
== A-övningar: 9-13 ==
  
 
== Övning 9 ==
 
== Övning 9 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Kasta om siffrorna i talet 8 239 ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära 3 000 som möjligt.
+
Lös följande rotekvation exakt:
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.1 Svar 9|Lösning 9|1.1 Lösning 9}}
+
<math> 2 = - { x \over \sqrt{1-x^2} } </math>
  
== MVG-övningar: 10-11 ==
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.1 Svar 9|Lösning 9|1.1 Lösning 9}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.1 Svar 9|Svar 9]] | [[1.1 Lösning 9|Lösning 9]]</small></small>
 +
-->
  
 
== Övning 10 ==
 
== Övning 10 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.
+
Lös följande ekvation exakt genom att använda en lämplig substitution:
 +
 
 +
<math> {1 \over x} = 306 - {1 \over \sqrt{x}} </math>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.1 Svar 10|Lösning 10|1.1 Lösning 10}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.1 Svar 10|Lösning 10|1.1 Lösning 10}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.1 Svar 10|Svar 10]] | [[1.1 Lösning 10|Lösning 10]]</small></small>
 +
-->
  
 
== Övning 11 ==
 
== Övning 11 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Ange talet 24 391 som en summa av termer där varje term har formen "(siffra 0-9) multiplicerad med 10-potenser".
+
Lös följande 4:e gradsekvation med en lämplig substitution:
 +
 
 +
<math> {1\over2}\,(x^2 + 4\,x + 1)^2 = {3\over2}\,-\,(x^2 + 4\,x + 1) </math>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11|1.1 Svar 11|Lösning 11|1.1 Lösning 11}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11|1.1 Svar 11|Lösning 11|1.1 Lösning 11}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.1 Svar 11|Svar 11]] | [[1.1 Lösning 11|Lösning 11]]</small></small>
 +
-->
 +
 +
== Övning 12 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Lös ekvationen
 +
 +
<math> \sqrt{ x + 2 + \sqrt{2\;x + 7}} = 4 </math>
 +
 +
<!-- </div>{{#NAVCONTENT:Svar 12|1.1 Svar 12|Lösning 12|1.1 Lösning 12}}
 +
Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.1 Svar 12|Svar 12]] | [[1.1 Lösning 12|Lösning 12]]</small></small>
 +
-->
 +
 +
== Övning 13 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Undersök om följande ekvation har en lösning. Om ja ange den. Om nej motivera:
 +
 +
<math> 6\;x = 1 - \sqrt{ 36\;x^2 - {1 \over x} } </math>
 +
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 13|1.1 Svar 13|Lösning 13|1.1 Lösning 13}}
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.1 Svar 13|Svar 13]] | [[1.1 Lösning 13|Lösning 13]]</small></small>
 +
-->
 +
 +
= Facit =
 +
 +
== 1a) ==
 +
<math> \displaystyle 81 </math>
 +
 +
== 1b) ==
 +
Ekvationen saknar lösning.
 +
 +
== 1c) ==
 +
<math> x = 16\, </math>
 +
 +
== 2a) ==
 +
<math> x = 1\, </math>
 +
 +
== 2b) ==
 +
<math> x = 1\, </math>
 +
 +
== 2c) ==
 +
<math> x = 0\, </math>
 +
 +
== 3a) ==
 +
<math> x = 2\, </math>
 +
 +
== 3b) ==
 +
<math> x = 36\, </math>
 +
 +
== 3c) ==
 +
<math> x_1 = 64\, </math>
 +
 +
<math> x_2 = 1\, </math>
 +
 +
== 4a) ==
 +
Ekvationen saknar lösning.
 +
 +
== 4b) ==
 +
Graferna till <math> y_1 = \sqrt{x^2 + 1} </math> och <math> \displaystyle y_2 = x - 3 </math> ritade i samma koordinatsystem:
 +
 +
[[Image: Rotekv_Övn_4bR.jpg]]
 +
 +
Bilden visar att kurvan <math> y_1 = \sqrt{x^2 + 1} </math> (blå) och linjen <math> \displaystyle y_2 = x - 3 </math> (grön) inte skär varandra. Dvs de har ingen gemensam punkt där deras funktionsvärden överensstämmer.
 +
 +
Detta bekräftar att ekvationen
 +
 +
<math> \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 </math>
 +
 +
saknar lösning vilket visades i lösningen till [[1.1 Lösning 4a|övning 4a]].
 +
 +
== 4c) ==
 +
Graferna till <math> \displaystyle y_1 = x^2 + 1 </math> och <math> \displaystyle y_2 = (x - 3)^2 </math> ritade i samma koordinatsystem:
 +
 +
[[Image: Rotekv_kvadrerad_Övn_4c.jpg]]
 +
 +
Bilden visar att kurvorna <math> \displaystyle y_1 = x^2 + 1 </math> (blå) och <math> \displaystyle y_2 = (x - 3)^2 </math> (grön) skär varandra i en punkt. Detta innebär att ekvationen
 +
 +
<math> \displaystyle x^2 + 1 = (x - 3)^2 </math>
 +
 +
har en lösning som kan avläsas från grafen till ca. <math> \displaystyle x \approx 1,3 </math>. Men denna ekvation uppstår när man kvadrerar den ursprungliga rotekvationen
 +
 +
<math> \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 </math>
 +
 +
Dvs den kvadrerade ekvationen har en lösning som är den ursprungliga rotekvationens falska rot som är exakt <math> \displaystyle x = {4 \over 3} </math> vilket visades i lösningen till [[1.1 Lösning 4a|övning 4a]].
 +
 +
== 5a) ==
 +
Den modifierade ekvationen är:
 +
 +
<math> \sqrt{x^2 + 1} = 3\,x - 3 </math>
 +
 +
== 5b) ==
 +
<math> x = 1,64\, </math>
 +
 +
== 6) ==
 +
Ekvationen
 +
 +
<math> x^4 - 29\;x^2 = -100 </math>
 +
 +
har lösningarna:
 +
 +
<math> x_1 = 5\, </math>
 +
 +
<math> x_2 = -5\, </math>
 +
 +
<math> x_3 = 2\, </math>
 +
 +
<math> x_4 = -2\, </math>
 +
 +
== 7) ==
 +
<math> x = 1\, </math>
 +
 +
== 8) ==
 +
<math> x = 2,52\, </math>
 +
 +
== 9) ==
 +
<math> x = - \; { 2 \over \sqrt{5} } </math>
 +
 +
== 10) ==
 +
<math> x = {1 \over 289} </math>
 +
 +
== 11) ==
 +
<math> x_1\, = 0 </math>
 +
 +
<math> x_2\, = -4 </math>
 +
 +
<math> x_3\, = -2 </math>
 +
 +
== 12) ==
 +
<math> x = 9\, </math>
 +
 +
== 13) ==
 +
<math> x = -{1 \over 4} </math>
 +
 +
 +
 +
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 4 augusti 2014 kl. 16.56

       Teori          Övningar      


E-övningar: 1-3

Övning 1

Lös följande rotekvationer:

a) \( {\color{White} x} \sqrt{x} = 9 \)

b) \( {\color{White} x} \sqrt{x} = - 9 \)

c) \( {\color{White} x} 5 - \sqrt{x} = 1 \)

Övning 2

Lös följande ekvationer med den metod som förklaras i teoridelen.

a) \( {\color{White} x} 2 \,\cdot \, \sqrt{x} - x = 1 \)

b) \( {\color{White} x} x + \sqrt{5\,x - 1} = 3 \)

c) \( {\color{White} x} 6\,x - 3\,\sqrt{9+x} = -9 \)

Övning 3

Lös följande rotekvationer:

a) \( {\color{White} x} x = \sqrt{x+7} - 1 \)

b) \( {\color{White} x} {x + \sqrt{x} \over 7} \) \( = 6 \)

c) \( {\color{White} x} 2\,(x + 8) = 9\,\sqrt{4\,x} \)

C-övningar: 4-8

Övning 4

Lös rotekvationen

a) \( \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 \)

b) Rita graferna till funktionerna \( y_1 = \sqrt{x^2 + 1} \) och \( y_2 = x - 3\, \) i ett och samma koordinatsystem. Använd följande inställningar för WINDOW i din grafritande räknare: Xmin = -10, Xmax = 10, Xscl = 2, Ymin = -10, Ymax = 10, Yscl = 2. Motivera ditt svar i a) med hjälp av graferna.

c) Rita graferna till funktionerna \( \displaystyle y_1 = x^2 + 1 \) och \( y_2 = (x - 3)^2\, \) i ett och samma koordinatsystem. Använd följande inställningar för WINDOW i din grafritande räknare: Xmin = -3, Xmax = 6, Xscl = 1, Ymin = 0, Ymax = 10, Yscl = 1. Tolka resultatet.

Övning 5

a) Modifiera rotekvationen

\( \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 \)

i övning 4 så att den får en lösning genom att titta på grafen som du (förhoppningsvis) ritade i övning 4b. Rita graferna till funktionerna på bägge leden av den modifierade rotekvationen i ett och samma koordinatsystem så att man ser lösningen grafiskt. Använd samma inställningar för WINDOW i din grafritande räknare som i övning 4b.

b) Lös den modifierade rotekvationen algebraiskt. Ange svaret med 2 decimalers noggrannhet.

Övning 6

Lös ekvationen

\( x^4 - 29\;x^2 = -100 \)

Övning 7

Lös följande ekvation, som är samma som i övning 2a, här med substitutionen \( t = \sqrt{x} \).

\( 2\,\sqrt{x} - x = 1 \)

Övning 8

Lös följande ekvation och ange svaret med två decimaler\[ x\,\sqrt{x}\, + 4 = 8 \]

A-övningar: 9-13

Övning 9

Lös följande rotekvation exakt\[ 2 = - { x \over \sqrt{1-x^2} } \]

Övning 10

Lös följande ekvation exakt genom att använda en lämplig substitution\[ {1 \over x} = 306 - {1 \over \sqrt{x}} \]

Övning 11

Lös följande 4:e gradsekvation med en lämplig substitution\[ {1\over2}\,(x^2 + 4\,x + 1)^2 = {3\over2}\,-\,(x^2 + 4\,x + 1) \]

Övning 12

Lös ekvationen

\( \sqrt{ x + 2 + \sqrt{2\;x + 7}} = 4 \)


Övning 13

Undersök om följande ekvation har en lösning. Om ja ange den. Om nej motivera\[ 6\;x = 1 - \sqrt{ 36\;x^2 - {1 \over x} } \]

Facit

1a)

\( \displaystyle 81 \)

1b)

Ekvationen saknar lösning.

1c)

\( x = 16\, \)

2a)

\( x = 1\, \)

2b)

\( x = 1\, \)

2c)

\( x = 0\, \)

3a)

\( x = 2\, \)

3b)

\( x = 36\, \)

3c)

\( x_1 = 64\, \)

\( x_2 = 1\, \)

4a)

Ekvationen saknar lösning.

4b)

Graferna till \( y_1 = \sqrt{x^2 + 1} \) och \( \displaystyle y_2 = x - 3 \) ritade i samma koordinatsystem:

Rotekv Övn 4bR.jpg

Bilden visar att kurvan \( y_1 = \sqrt{x^2 + 1} \) (blå) och linjen \( \displaystyle y_2 = x - 3 \) (grön) inte skär varandra. Dvs de har ingen gemensam punkt där deras funktionsvärden överensstämmer.

Detta bekräftar att ekvationen

\( \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 \)

saknar lösning vilket visades i lösningen till övning 4a.

4c)

Graferna till \( \displaystyle y_1 = x^2 + 1 \) och \( \displaystyle y_2 = (x - 3)^2 \) ritade i samma koordinatsystem:

Rotekv kvadrerad Övn 4c.jpg

Bilden visar att kurvorna \( \displaystyle y_1 = x^2 + 1 \) (blå) och \( \displaystyle y_2 = (x - 3)^2 \) (grön) skär varandra i en punkt. Detta innebär att ekvationen

\( \displaystyle x^2 + 1 = (x - 3)^2 \)

har en lösning som kan avläsas från grafen till ca. \( \displaystyle x \approx 1,3 \). Men denna ekvation uppstår när man kvadrerar den ursprungliga rotekvationen

\( \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 \)

Dvs den kvadrerade ekvationen har en lösning som är den ursprungliga rotekvationens falska rot som är exakt \( \displaystyle x = {4 \over 3} \) vilket visades i lösningen till övning 4a.

5a)

Den modifierade ekvationen är\[ \sqrt{x^2 + 1} = 3\,x - 3 \]

5b)

\( x = 1,64\, \)

6)

Ekvationen

\( x^4 - 29\;x^2 = -100 \)

har lösningarna\[ x_1 = 5\, \]

\( x_2 = -5\, \)

\( x_3 = 2\, \)

\( x_4 = -2\, \)

7)

\( x = 1\, \)

8)

\( x = 2,52\, \)

9)

\( x = - \; { 2 \over \sqrt{5} } \)

10)

\( x = {1 \over 289} \)

11)

\( x_1\, = 0 \)

\( x_2\, = -4 \)

\( x_3\, = -2 \)

12)

\( x = 9\, \)

13)

\( x = -{1 \over 4} \)


Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.