Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(126 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[http://www.mathonline.se/ Math Online:s webbsida]}}
+
{{Not selected tab|[[Matte 5 Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
{{Not selected tab|[http://www.mathonline.se/om-m-o/ Om Math Online]}}
+
{{Selected tab|[[Huvudsida|Kursens presentation]]}}
{{Not selected tab|[http://www.mathonline.se/kurser/ Math Online:s kurser]}}
+
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Planering_Matte_5.pdf Planering]}}
{{Not selected tab|[http://www.mathonline.se:1800/index.php/Huvudsida Math Online:s demo]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[https://vidma.se/matematik-5-centralt-innehall-och-betygskriterier Centralt_innehåll_Ma5]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Media: FORMELSAMLING-5.pdf|Formelsamling Matte 5]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Kursen Matematik 5, vt 2016|Kursen Ma5, vt 2016]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Kursen Matematik 5, 2018_19|Kursen Ma5, 2018_19]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[1.1 Definition, sats och bevis|Lektion 1&nbsp;&nbsp;>> ]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://minidemo.mathonline.se/index.php/Fibonaccis_talf%C3%B6ljd <b>Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </b>]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori.pdf <b>Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </b>]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori.pdf <b>Diagnosprov Ma5</b>]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori_Losningar_R.pdf <b>Lösningar Diagnos Ma5</b>]}}
 +
{{Not selected tab|[[Diagnosprov kap 2 Mängdlära och kombinatorik|<b><span style="color:red">Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </span></b>]]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[Blandade tillämpningar|<b><span style="color:red">Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </span></b>]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
  
== <span style="color:#931136"><Big><b>Gammal demosida</b></Big> <math>-</math> inte längre aktuell! Internt bruk för kursernas innehållsförteckningar(Wikimapp: demo, Databas: demdb).</span> ==
+
<big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">Matematik 5</span></b></div>&nbsp; i&nbsp; [http://www.mathonline.se/ <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
 
+
== <span style="color:#931136">Välkommen till&nbsp; <Big><b>Math Online</b></Big> <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik </span> ==
+
 
+
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td>[[Image: Bild till vad ar math online.jpg]]</td>
+
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild_till_vad_ar_math_online_400.jpg]]
 
+
</td>
 
+
<td>[[Image: Skara_Cirklar_ODE_330.jpg]]
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <big>I vänsterspalten hittar du länkar till kursernas innehållsförteckning och beskrivning.</big>
+
</td>
 
+
 
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <big>Du kan använda länkarna för att titta på innehållsförteckningarna.</big>
+
 
+
 
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <big>Där är de delar som hittills (jan 2016) är färdigskrivna i m(o), rödmarkerade.</big>
+
 
+
  </td>
+
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
  
  
<div class="forsmak">
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens Classroom</span></b> =
 +
<div class="border-divblue"><big>
 +
Matematik 5 har numera även ett Google Classroom.
 +
Kurskoden till Classroom är:&nbsp; &nbsp; <b>idxso5v</b>
 +
</big>
 +
</div>
  
== <span style="color:#931136">Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik</span> ==
 
  
<table>
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens beskrivning</span></b> =
<tr>
+
<div class="ovnE"><big>
  <td><big><big>1. Exempelorienterad undervisning:</big></big>
+
<b>Matematik 5 </b> är en fortsättningskurs på Matematik 4 för gymnasiets Natur- och Teknikprogram.
  
 +
Kursen följer Skolverkets [https://vidma.se/matematik-5-centralt-innehall-och-betygskriterier <b><span style="color:blue">kursplan</span></b>] (Centralt innehåll) och tillämpar Skolverkets betygskriterier.
  
 +
Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.
  
 +
Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets andra program.
  
 +
Den passar även för vuxenutbildningen.
  
 +
Matematik 5 bygger på kunskaper från kurserna motsvarande Matematik 3c & 4, även om inte i alla delar.
  
 +
Skolverkets Centrala innehåll för Matematik 5 har konkretiserats i [[Matte 5 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
  
 +
Kursen börjar med talteori och bevismetoder, fortsätter med en kort genomgång av klassisk mängdlära som
  
 +
kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik som sedan följer.
  
<big><big>2. [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F <span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]</big></big>
+
Matematik 5 avslutas med differentialekvationer och ett urval av tillämpade matematiska problem (Problemlösning).
 +
</big></div>
  
  
<big><big>3. [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Varf%C3%B6r_f%C3%A5r_man_inte_dividera_med_0_%3F <span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]</big></big>
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens webbsida</span></b> =
 +
<div class="ovnC"><big>
 +
[http://34.248.89.132:1808/index.php/Huvudsida <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] (Kursöversikt) är en plattform för kurser i matematik och programmering.
  
 +
Välj där kursen [http://34.248.89.132:1804/index.php/Huvudsida <b><span style="color:blue">Matematik 5</span></b>] för att komma till kursens beskrivning (denna sida).
  
<big><big>4. [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
+
Via vänsterspaltens länkar kan du bläddra genom kurens lektioner.
  
 +
Webbsidan används som central plattform för kursens genomgångar, övningar, diagnosprov osv.
 +
</big></div>
  
<big><big>5. [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Cirkel_eller_kvadrat%3F <span style="color:blue">En mattenöt:</span>]</big></big>
+
<br>
  
  </td>
+
= <b><span style="color:#931136">Examination av kursen</span></b> =
 +
<div class="ovnA">
 +
<big>
  
  <td> <math> \quad </math> </td>
+
Kursen kommer att examineras genom:
  
  <td>[http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant som exempel för ekvationslösning </span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Att_ställa_upp_en_ekvation <span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
+
* &nbsp; &nbsp; <b><span style="color:blue">Skriftliga prov</span></b> i slutet av varje kapitel, se [[Matte 5 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
  
[http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet <span style="color:blue">Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet</span>]
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Före varje prov skrivs ett diagnosprov som inte betygsätts.
  
[http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet)</span>]
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Till alla diagnosprov publiceras fullständiga lösningar.
  
[http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/3.5_Extremvärdesproblem <span style="color:blue">Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem</span>]
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Endast betyget IG ger rätten till omprov.
  
[http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner</span>]
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Aktivt deltagande under lektionerna kan bidra till betyget.
  
 +
* &nbsp; &nbsp; <b><span style="color:blue">Skolverkets betygskriterier</span></b> för Matematik 5 tillämpas.
 +
</big>
 +
</div>
  
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Kursmaterial</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<big>
 +
För kursens genomgångar används denna webbsida.
  
 +
För övningarna kommer följande kursbok (på papper) att lånas ut och användas:
  
 +
<b><i><span style="color:blue">Matematik 5000+</span></i></b>, Natur & Kultur, Aug 2021.
 +
</big>
 +
</div>
  
[http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Teoretisk_förklaring <span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Praktisk_förklaring <span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Vad_h%C3%A4nder_om_man_%C3%A4nd%C3%A5_dividerar_med_0_%3F <span style="color:blue">Vad händer om man ändå gör det?</span>]
 
  
 +
= <b><span style="color:#931136">Kursens lärare</span></b> =
 +
<div class="border-divblue">
 +
<big>
 +
[https://mathonline.se/om-oss/ <b><span style="color:blue">Taifun Alishenas</span></b>]
  
 +
[https://sharedfiles.mathonline.se/CV_Taifun.pdf <b><span style="color:blue">CV</span></b>]
  
 
+
<b><span style="color:#931136">Taifuns syn på</span> [https://sharedfiles.mathonline.se/Undervisning_i_matematik.pdf <span style="color:blue">Undervisning i matematik</span></b>]
 
+
</big>
 
+
[http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
+
 
+
</td>
+
 
+
</tr>
+
</table>
+
 
</div>
 
</div>
  
Rad 100: Rad 128:
  
  
 
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2024 <b><span style="color:blue">Lieta AB</span></b>. All Rights Reserved.
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+

Nuvarande version från 10 april 2025 kl. 13.43

       Innehållsförteckning          Kursens presentation          Planering          Aktuell lektion  >>      


Välkommen till
Matematik 5
  i  Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
     Bild till vad ar math online 400.jpg Skara Cirklar ODE 330.jpg


Kursens Classroom

Matematik 5 har numera även ett Google Classroom. Kurskoden till Classroom är:    idxso5v


Kursens beskrivning

Matematik 5 är en fortsättningskurs på Matematik 4 för gymnasiets Natur- och Teknikprogram.

Kursen följer Skolverkets kursplan (Centralt innehåll) och tillämpar Skolverkets betygskriterier.

Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.

Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets andra program.

Den passar även för vuxenutbildningen.

Matematik 5 bygger på kunskaper från kurserna motsvarande Matematik 3c & 4, även om inte i alla delar.

Skolverkets Centrala innehåll för Matematik 5 har konkretiserats i innehållsförteckningen.

Kursen börjar med talteori och bevismetoder, fortsätter med en kort genomgång av klassisk mängdlära som

kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik som sedan följer.

Matematik 5 avslutas med differentialekvationer och ett urval av tillämpade matematiska problem (Problemlösning).


Kursens webbsida

Math Online (Kursöversikt) är en plattform för kurser i matematik och programmering.

Välj där kursen Matematik 5 för att komma till kursens beskrivning (denna sida).

Via vänsterspaltens länkar kan du bläddra genom kurens lektioner.

Webbsidan används som central plattform för kursens genomgångar, övningar, diagnosprov osv.


Examination av kursen

Kursen kommer att examineras genom:

          Före varje prov skrivs ett diagnosprov som inte betygsätts.

          Till alla diagnosprov publiceras fullständiga lösningar.

          Endast betyget IG ger rätten till omprov.

          Aktivt deltagande under lektionerna kan bidra till betyget.

  •     Skolverkets betygskriterier för Matematik 5 tillämpas.


Kursmaterial

För kursens genomgångar används denna webbsida.

För övningarna kommer följande kursbok (på papper) att lånas ut och användas:

Matematik 5000+, Natur & Kultur, Aug 2021.


Kursens lärare





Copyright © 2024 Lieta AB. All Rights Reserved.