Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(133 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
<!-- Wikisidan demo:s gamla Huvudsida har lagrats i filen C:\__Taifun\Math Online\Wikisidor\demo\Mathonline.txt -->
 
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
<!-- == Välkommen till&nbsp; <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik == -->
 
 
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
{{Selected tab|[[Huvudsida|Start Matte 3c]]}}
+
{{Not selected tab|[[Matte 5 Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
{{Not selected tab|[[Matte 3c Planering|Planering Matte 3c]]}}
+
{{Selected tab|[[Huvudsida|Kursens presentation]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}}
+
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Planering_Matte_5.pdf Planering]}}
{{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[https://vidma.se/matematik-5-centralt-innehall-och-betygskriterier Centralt_innehåll_Ma5]}} -->
{{Not selected tab|[[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|Kunskapskrav (Betygskriterier)]]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[[Media: FORMELSAMLING-5.pdf|Formelsamling Matte 5]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Kursen Matematik 5, vt 2016|Kursen Ma5, vt 2016]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Kursen Matematik 5, 2018_19|Kursen Ma5, 2018_19]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[1.1 Definition, sats och bevis|Lektion 1&nbsp;&nbsp;>> ]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://minidemo.mathonline.se/index.php/Fibonaccis_talf%C3%B6ljd <b>Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </b>]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori.pdf <b>Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </b>]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori.pdf <b>Diagnosprov Ma5</b>]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori_Losningar_R.pdf <b>Lösningar Diagnos Ma5</b>]}}
 +
{{Not selected tab|[[Diagnosprov kap 2 Mängdlära och kombinatorik|<b><span style="color:red">Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </span></b>]]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[Blandade tillämpningar|<b><span style="color:red">Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </span></b>]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
 +
 +
<big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">Matematik 5</span></b></div>&nbsp; i&nbsp; [http://www.mathonline.se/ <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td>[[Image: Bild till vad ar math online.jpg]]</td>
+
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild_till_vad_ar_math_online_400.jpg]]
 
+
</td>
 
+
<td>[[Image: Skara_Cirklar_ODE_330.jpg]]
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 3a}}</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <big>Exempel på en övning.</big>
+
</td>
 
+
 
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 3a}}</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <big>Här kan man kontrollera sitt svar.</big>
+
 
+
 
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 3a}}</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <big>Övningens fullständiga lösning med alla mellansteg.</big>
+
 
+
  </td>
+
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
  
  
== Att komma igång med &nbsp;<Big><b>Matte 3c</b></Big>&nbsp; i Math Online ==
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens Classroom</span></b> =
 
+
<div class="border-divblue"><big>
<big>
+
Matematik 5 har numera även ett Google Classroom.
* I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 3c som du kan använda för att navigera genom materialet.
+
Kurskoden till Classroom är:&nbsp; &nbsp; <b>idxso5v</b>
 
+
* Bland flikarna ovan finns kursens [[Matte 3c Planering|<strong><span style="color:blue">planering</span></strong>]] och [[Matte 3c Innehållsförteckning|<strong><span style="color:blue">innehållsförteckning</span></strong>]] som följer [[Media: Centralt_innehall_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">Skolverkets kursplan</span></strong>]] (centralt innehåll).
+
 
+
* Matematik 3c är indelad i fem kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal avsnitt och avslutas med (minst) ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
+
 
+
* Varje avsnitt börjar med en [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>]] som behandlar grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar för att förstå exemplen.
+
 
+
* Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt. T.ex. är [[Potenser|<strong><span style="color:blue">Potenser</span></strong>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Polynom</span></strong>]].
+
 
+
* Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Se exemplet ovan.
+
 
+
* När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<strong><span style="color:blue">diagnosprov</span></strong>]] som ska förbereda på det riktiga provet.
+
 
+
* Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov 1 i Matte 3 kap 1 Algebra och funktioner|<strong><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></strong>]] som man kan använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
+
 
+
* Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
+
 
+
* Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
+
 
+
* Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
+
 
</big>
 
</big>
 +
</div>
  
  
<div class="forsmak">
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens beskrivning</span></b> =
== <b><span style="color:#931136">Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
+
<div class="ovnE"><big>
 +
<b>Matematik 5 </b> är en fortsättningskurs på Matematik 4 för gymnasiets Natur- och Teknikprogram.
  
<table>
+
Kursen följer Skolverkets [https://vidma.se/matematik-5-centralt-innehall-och-betygskriterier <b><span style="color:blue">kursplan</span></b>] (Centralt innehåll) och tillämpar Skolverkets betygskriterier.
<tr>
+
  <td><big><big>1. Exempelorienterad undervisning:</big></big>
+
  
 +
Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.
  
 +
Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets andra program.
  
 +
Den passar även för vuxenutbildningen.
  
 +
Matematik 5 bygger på kunskaper från kurserna motsvarande Matematik 3c & 4, även om inte i alla delar.
  
 +
Skolverkets Centrala innehåll för Matematik 5 har konkretiserats i [[Matte 5 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
  
 +
Kursen börjar med talteori och bevismetoder, fortsätter med en kort genomgång av klassisk mängdlära som
  
 +
kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik som sedan följer.
  
 +
Matematik 5 avslutas med differentialekvationer och ett urval av tillämpade matematiska problem (Problemlösning).
 +
</big></div>
  
<big><big>2. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F <span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]</big></big>
 
  
 +
= <b><span style="color:#931136">Kursens webbsida</span></b> =
 +
<div class="ovnC"><big>
 +
[http://34.248.89.132:1808/index.php/Huvudsida <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] (Kursöversikt) är en plattform för kurser i matematik och programmering.
  
<big><big>3. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Varf%C3%B6r_f%C3%A5r_man_inte_dividera_med_0_%3F <span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]</big></big>
+
Välj där kursen [http://34.248.89.132:1804/index.php/Huvudsida <b><span style="color:blue">Matematik 5</span></b>] för att komma till kursens beskrivning (denna sida).
  
 +
Via vänsterspaltens länkar kan du bläddra genom kurens lektioner.
  
<big><big>4. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
+
Webbsidan används som central plattform för kursens genomgångar, övningar, diagnosprov osv.
 +
</big></div>
  
 +
<br>
  
<big><big>5. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Cirkel_eller_kvadrat%3F <span style="color:blue">En mattenöt:</span>]</big></big>
+
= <b><span style="color:#931136">Examination av kursen</span></b> =
 +
<div class="ovnA">
 +
<big>
  
  </td>
+
Kursen kommer att examineras genom:
  
  <td> <math> \quad </math> </td>
+
* &nbsp; &nbsp; <b><span style="color:blue">Skriftliga prov</span></b> i slutet av varje kapitel, se [[Matte 5 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
  
  <td>[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant som exempel för ekvationslösning </span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Översättning_till_ekvation <span style="color:blue">Översättning till ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Före varje prov skrivs ett diagnosprov som inte betygsätts.
  
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet <span style="color:blue">Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet</span>]
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Till alla diagnosprov publiceras fullständiga lösningar.
  
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet)</span>]
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Endast betyget IG ger rätten till omprov.
  
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/3.5_Extremvärdesproblem <span style="color:blue">Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem</span>]
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Aktivt deltagande under lektionerna kan bidra till betyget.
  
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner</span>]
+
* &nbsp; &nbsp; <b><span style="color:blue">Skolverkets betygskriterier</span></b> för Matematik 5 tillämpas.
 +
</big>
 +
</div>
  
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Kursmaterial</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<big>
 +
För kursens genomgångar används denna webbsida.
  
 +
För övningarna kommer följande kursbok (på papper) att lånas ut och användas:
  
 +
<b><i><span style="color:blue">Matematik 5000+</span></i></b>, Natur & Kultur, Aug 2021.
 +
</big>
 +
</div>
  
  
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Teoretisk_förklaring <span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Praktisk_förklaring <span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Vad_h%C3%A4nder_om_man_%C3%A4nd%C3%A5_dividerar_med_0_%3F <span style="color:blue">Vad händer om man ändå gör det?</span>]  
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens lärare</span></b> =
 +
<div class="border-divblue">
 +
<big>
 +
[https://mathonline.se/om-oss/ <b><span style="color:blue">Taifun Alishenas</span></b>]
  
 +
[https://sharedfiles.mathonline.se/CV_Taifun.pdf <b><span style="color:blue">CV</span></b>]
  
 
+
<b><span style="color:#931136">Taifuns syn på</span> [https://sharedfiles.mathonline.se/Undervisning_i_matematik.pdf <span style="color:blue">Undervisning i matematik</span></b>]
 
+
</big>
 
+
 
+
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
+
 
+
</td>
+
 
+
</tr>
+
</table>
+
 
</div>
 
</div>
  
Rad 125: Rad 128:
  
  
 
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2024 <b><span style="color:blue">Lieta AB</span></b>. All Rights Reserved.
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
 
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+

Nuvarande version från 10 april 2025 kl. 13.43

       Innehållsförteckning          Kursens presentation          Planering          Aktuell lektion  >>      


Välkommen till
Matematik 5
  i  Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
     Bild till vad ar math online 400.jpg Skara Cirklar ODE 330.jpg


Kursens Classroom

Matematik 5 har numera även ett Google Classroom. Kurskoden till Classroom är:    idxso5v


Kursens beskrivning

Matematik 5 är en fortsättningskurs på Matematik 4 för gymnasiets Natur- och Teknikprogram.

Kursen följer Skolverkets kursplan (Centralt innehåll) och tillämpar Skolverkets betygskriterier.

Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.

Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets andra program.

Den passar även för vuxenutbildningen.

Matematik 5 bygger på kunskaper från kurserna motsvarande Matematik 3c & 4, även om inte i alla delar.

Skolverkets Centrala innehåll för Matematik 5 har konkretiserats i innehållsförteckningen.

Kursen börjar med talteori och bevismetoder, fortsätter med en kort genomgång av klassisk mängdlära som

kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik som sedan följer.

Matematik 5 avslutas med differentialekvationer och ett urval av tillämpade matematiska problem (Problemlösning).


Kursens webbsida

Math Online (Kursöversikt) är en plattform för kurser i matematik och programmering.

Välj där kursen Matematik 5 för att komma till kursens beskrivning (denna sida).

Via vänsterspaltens länkar kan du bläddra genom kurens lektioner.

Webbsidan används som central plattform för kursens genomgångar, övningar, diagnosprov osv.


Examination av kursen

Kursen kommer att examineras genom:

          Före varje prov skrivs ett diagnosprov som inte betygsätts.

          Till alla diagnosprov publiceras fullständiga lösningar.

          Endast betyget IG ger rätten till omprov.

          Aktivt deltagande under lektionerna kan bidra till betyget.

  •     Skolverkets betygskriterier för Matematik 5 tillämpas.


Kursmaterial

För kursens genomgångar används denna webbsida.

För övningarna kommer följande kursbok (på papper) att lånas ut och användas:

Matematik 5000+, Natur & Kultur, Aug 2021.


Kursens lärare





Copyright © 2024 Lieta AB. All Rights Reserved.