Skillnad mellan versioner av "Matte 5 Kursbeskrivning"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(11 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
Kursen Matematik 5 är en fortsättningskurs på Matematik 4 och följer [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <strong><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></strong>].
+
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 +
{{Not selected tab|[[Matte 5 Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma5.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Media: Kunskapskrav_Ma5.pdf|Kunskapskrav (Betygskriterier)]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Matte 5 Planering|Planering Ma5, vt 2016]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Kursen Matematik 5, vt 2016|Kursen Ma5, vt 2016]]}}
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 +
|}
 +
 
 +
 
 +
<div class="ovnE">
 +
<b>Matematik 5 </b> är en fortsättningskurs på Matematik 4 och följer [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <b><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></b>].
  
 
Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.
 
Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.
  
Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets Naturvetenskaps- (NA), Teknik- (TE) Samhällsvetenskaps- (SA), Ekonomi- (EK), Estetiska (ES) och andra program. Den passar även för vuxenutbildningen.  
+
Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets Naturvetenskaps- (NA), Teknik- (TE) Samhällsvetenskaps- (SA),
 +
 
 +
Ekonomi- (EK), Estetiska (ES) och andra program. Den passar även för vuxenutbildningen.  
 +
 
 +
Matematik 5 förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 4, även om inte i alla delar.
 +
 
 +
Kursen börjar med differentialekvationer som introducerades i Matematik 4.
 +
 
 +
Medan vi lärde oss grundbegreppen där, studerar vi här hur man löser differentialekvationer. Resten av kursen handlar om diskret matematik -
 +
 
 +
läran om matematiska strukturer som inte kräver begreppet kontinuitet utan bygger på mängder som är uppräkneliga, som t.ex. heltal.
 +
 
 +
Denna del börjar med en kort genomgång av klassisk mängdlära som kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik och grafteori.
 +
 
 +
Vi fortsätter med talteori som avrundar behandlingen av diskret matematik. Matematik 5 avslutas med ett urval av matematiska problem ur
 +
 
 +
tillämpningarna för att lära sig strategier för redovisning och matematisk modellering samt hur digitala verktyg kan användas för modellernas
 +
 
 +
lösning. För detaljerat upplägg se [[Matte 5 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
  
Matematik 5 förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 4.
 
  
<span style="color:red">Kursen börjar med differentialekvationer som introducerades i Matematik 4. Medan vi där lärde oss grundbegreppen, studerar vi här hur man löser differentialekvationer. Resten av kursen är diskret matematik - läran om matematiska strukturer som inte kräver begreppet kontinuitet utan bygger på mängder som är uppräkneliga, som t.ex. heltal. Denna del börjar med en kort genomgång av klassisk mängdlära som kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik och grafteori - kapitlet som följer. Vi fortsätter med talteori som avrundar behandlingen av diskret matematik. Matematik 5 avslutas med ett urval av matematiska problem ur tillämpningarna för att lära sig strategier för redovisning och matematisk modellering samt hur digitala verktyg kan användas för modellernas lösning.</span>
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2017 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 6 juli 2017 kl. 16.06

       Innehållsförteckning          Centralt innehåll (Skolverket)          Kunskapskrav (Betygskriterier)          Planering Ma5, vt 2016          Kursen Ma5, vt 2016      


Matematik 5 är en fortsättningskurs på Matematik 4 och följer Skolverkets ämnesplan GY 2011.

Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.

Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets Naturvetenskaps- (NA), Teknik- (TE) Samhällsvetenskaps- (SA),

Ekonomi- (EK), Estetiska (ES) och andra program. Den passar även för vuxenutbildningen.

Matematik 5 förutsätter förkunskaper från kurser motsvarande Matematik 4, även om inte i alla delar.

Kursen börjar med differentialekvationer som introducerades i Matematik 4.

Medan vi lärde oss grundbegreppen där, studerar vi här hur man löser differentialekvationer. Resten av kursen handlar om diskret matematik -

läran om matematiska strukturer som inte kräver begreppet kontinuitet utan bygger på mängder som är uppräkneliga, som t.ex. heltal.

Denna del börjar med en kort genomgång av klassisk mängdlära som kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik och grafteori.

Vi fortsätter med talteori som avrundar behandlingen av diskret matematik. Matematik 5 avslutas med ett urval av matematiska problem ur

tillämpningarna för att lära sig strategier för redovisning och matematisk modellering samt hur digitala verktyg kan användas för modellernas

lösning. För detaljerat upplägg se innehållsförteckningen.





Copyright © 2011-2017 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.