Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar om tal"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (Taifun flyttade sidan 1.1 Övningar till "Om tal" till 1.1 Övningar om tal utan att lämna en omdirigering) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(En mellanliggande version av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[1.1 Om tal| | + | {{Not selected tab|[[1.1 Om tal|Genomgång]]}} |
− | {{Selected tab|[[1.1 Övningar | + | {{Selected tab|[[1.1 Övningar om tal|Övningar]]}} |
+ | {{Not selected tab|[[1.2 Räkneordning|Nästa avsnitt -->]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | <Big><Big><Big><span style="color:#86B404">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big> | |
− | |||
− | < | + | <div class="ovnE"> |
+ | == <b><span style="color:#931136">Övning 1</span></b> == | ||
+ | Talet <math> \, 5\,678 \, </math> är givet. | ||
− | + | a) Vilket värde har siffran <math> \, 6 \, </math> i talet ovan. | |
− | < | + | |
− | + | ||
− | + | b) Hur ändras talet <math> \, 5\,678</math>:s värde om siffran <math> \, 6 \, </math> byts ut mot <math> \, 4 \, </math>? | |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 1a|1_1.1 Svar 1a|Lösning 1a|1_1.1 Lösning 1a|Svar 1b|1_1.1 Svar 1b|Lösning 1b|1_1.1 Lösning 1b}}</div> | ||
− | |||
− | < | + | <div class="ovnE"> |
+ | == <b><span style="color:#931136">Övning 2</span></b> == | ||
+ | Kasta om siffrorna <math> \, 2 \, </math> och <math> \, 6 \, </math> i talet <math> \, 6\,542 \, </math>. | ||
− | + | a) Blir talet efteråt större eller mindre? | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | b) Hur stor är ändringen? | |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 2a|1_1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1_1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1_1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1_1.1 Lösning 2b}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | < | + | <div class="ovnE"> |
+ | == <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> == | ||
+ | Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 3|1_1.1 Svar 3|Lösning 3|1_1.1 Lösning 3}}</div> | ||
− | == Övning | + | |
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
+ | == <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> == | ||
+ | Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 4|1_1.1 Svar 4|Lösning 4|1_1.1 Lösning 4}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | == <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> == | ||
Ange talet tio tusen fem med siffror. | Ange talet tio tusen fem med siffror. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 5|1_1.1 Svar 5|Lösning 5|1_1.1 Lösning 5}}</div> | ||
− | |||
− | == | + | <div class="ovnE"> |
− | < | + | == <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> == |
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord. | Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.1 Svar 6|Lösning 6|1_1.1 Lösning 6}}</div> | ||
− | |||
− | |||
− | + | <Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 7-10</span></Big></Big></Big> | |
− | < | + | |
− | + | ||
− | |||
− | == | + | <div class="ovnC"> |
− | < | + | == <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> == |
− | + | Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna <math> \, 2,\,6 \, </math> och <math> \, 8 \, </math> till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.1 Svar 7|Lösning 7|1_1.1 Lösning 7}}</div> | ||
− | |||
− | == | + | <div class="ovnC"> |
− | < | + | == <b><span style="color:#931136">Övning 8</span></b> == |
− | + | När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med <math> \, 2 \, </math> och att resten bestod av de tre siffrorna <math> \, 4,\,7 \, </math> och <math> \, 9 \, </math> och att ingen siffra förekom två gånger. | |
− | + | Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in? | |
− | + | Använd det du lärde dig i övning 7. | |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 8|1_1.1 Svar 8|Lösning 8|1_1.1 Lösning 8}}</div> | ||
− | == Övning 10 == | + | |
− | <div class=" | + | <div class="ovnC"> |
+ | == <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> == | ||
+ | Kasta om siffrorna i talet <math> \, 8\,239 \, </math> ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära <math> \, 3\,000 \, </math> som möjligt. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 9|1_1.1 Svar 9|Lösning 9|1_1.1 Lösning 9}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | == <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> == | ||
+ | Ange talet <math> \, 24\,391 \, </math> som en summa av termer där varje term har formen "(siffra <math> \, 0</math>-<math>9 \, </math>) multiplicerad med <math> \, 10</math>-potenser". | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.1 Svar 11|Lösning 10|1_1.1 Lösning 11}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | <Big><Big><Big><span style="color:#F78181">A-övningar: 11-13</span></Big></Big></Big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | == <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> == | ||
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 11|1_1.1 Svar 10|Lösning 11|1_1.1 Lösning 10}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | == <b><span style="color:#931136">Övning 12</span></b> == | ||
+ | Ange talet <math> \, 24\,391 \, </math> som en summa av termer där varje term har formen "(siffra <math> \, 0</math>-<math>9 \, </math>) multiplicerad med <math> \, 10</math>-potenser". | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 12|1_1.1 Svar 11|Lösning 12|1_1.1 Lösning 11}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | == <b><span style="color:#931136">Övning 13</span></b> == | ||
+ | Visa att <math> \, 0,33333 \ldots \, </math> är ett rationellt tal genom att härleda följande omskrivning: | ||
+ | |||
+ | :::::::::<math> 0,33333 \ldots \, = \, {1 \over 3} </math> | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Lösning 13|1_1.1 Lösning 13}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 3 maj 2015 kl. 12.35
Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt --> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Talet \( \, 5\,678 \, \) är givet.
a) Vilket värde har siffran \( \, 6 \, \) i talet ovan.
b) Hur ändras talet \( \, 5\,678\):s värde om siffran \( \, 6 \, \) byts ut mot \( \, 4 \, \)?
Övning 2
Kasta om siffrorna \( \, 2 \, \) och \( \, 6 \, \) i talet \( \, 6\,542 \, \).
a) Blir talet efteråt större eller mindre?
b) Hur stor är ändringen?
Övning 3
Bilda med siffrorna \( \, 3,\,6,\,1 \, \) och \( \, 4 \, \) ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
Övning 4
Talet \( 20\,136 \, \) är givet. Ange talets tusental.
Övning 6
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
C-övningar: 7-10
Övning 7
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna \( \, 2,\,6 \, \) och \( \, 8 \, \) till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal?
Övning 8
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med \( \, 2 \, \) och att resten bestod av de tre siffrorna \( \, 4,\,7 \, \) och \( \, 9 \, \) och att ingen siffra förekom två gånger.
Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in?
Använd det du lärde dig i övning 7.
Övning 9
Kasta om siffrorna i talet \( \, 8\,239 \, \) ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära \( \, 3\,000 \, \) som möjligt.
Övning 10
Ange talet \( \, 24\,391 \, \) som en summa av termer där varje term har formen "(siffra \( \, 0\)-\(9 \, \)) multiplicerad med \( \, 10\)-potenser".
A-övningar: 11-13
Övning 11
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.
Övning 12
Ange talet \( \, 24\,391 \, \) som en summa av termer där varje term har formen "(siffra \( \, 0\)-\(9 \, \)) multiplicerad med \( \, 10\)-potenser".
Övning 13
Visa att \( \, 0,33333 \ldots \, \) är ett rationellt tal genom att härleda följande omskrivning:
- \[ 0,33333 \ldots \, = \, {1 \over 3} \]
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.