|
|
(253 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) |
Rad 1: |
Rad 1: |
| __NOTOC__ | | __NOTOC__ |
− | == Välkommen till <Big><b><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></b></Big> <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik == | + | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" |
− | :
| + | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | |
| + | {{Not selected tab|[[Matte 5 Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}} |
| + | {{Selected tab|[[Huvudsida|Kursens presentation]]}} |
| + | {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Planering_Matte_5.pdf Planering]}} |
| + | <!-- {{Not selected tab|[https://vidma.se/matematik-5-centralt-innehall-och-betygskriterier Centralt_innehåll_Ma5]}} --> |
| + | <!-- {{Not selected tab|[[Media: FORMELSAMLING-5.pdf|Formelsamling Matte 5]]}} --> |
| + | <!-- {{Not selected tab|[[Kursen Matematik 5, vt 2016|Kursen Ma5, vt 2016]]}} --> |
| + | <!-- {{Not selected tab|[[Kursen Matematik 5, 2018_19|Kursen Ma5, 2018_19]]}} --> |
| + | <!-- {{Not selected tab|[[1.1 Definition, sats och bevis|Lektion 1 >> ]]}} --> |
| + | <!-- {{Not selected tab|[https://minidemo.mathonline.se/index.php/Fibonaccis_talf%C3%B6ljd <b>Aktuell lektion >> </b>]}} --> |
| + | <!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori.pdf <b>Aktuell lektion >> </b>]}} --> |
| + | <!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori.pdf <b>Diagnosprov Ma5</b>]}} --> |
| + | <!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori_Losningar_R.pdf <b>Lösningar Diagnos Ma5</b>]}} |
| + | {{Not selected tab|[[Diagnosprov kap 2 Mängdlära och kombinatorik|<b><span style="color:red">Aktuell lektion >> </span></b>]]}} --> |
| + | {{Not selected tab|[[Blandade tillämpningar|<b><span style="color:red">Aktuell lektion >> </span></b>]]}} |
| + | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| |
| + | |} |
| + | |
| + | |
| + | <big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">Matematik 5</span></b></div> i [http://www.mathonline.se/ <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big> |
| <table> | | <table> |
| <tr> | | <tr> |
− | <td>[[File: mainpagepic.jpg]]</td> | + | <td> [[Image: Bild_till_vad_ar_math_online_400.jpg]] |
− | <td>
| + | </td> |
− | | + | <td>[[Image: Skara_Cirklar_ODE_330.jpg]] |
− | <div style="border:1px solid black;
| + | </td> |
− | display:inline-block !important;
| + | |
− | margin-left: 20px !important;
| + | |
− | padding:25px 25px 25px 25px;
| + | |
− | -webkit-border-radius: 20px !important;
| + | |
− | -moz-border-radius: 5px;
| + | |
− | border-radius: 5px;"><strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong> erbjuder <strong><span style="color:black">kompletta kurser i matematik</span></strong> för gymnasiets samtliga program. Varje kurs omfattar:
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | :* Planering
| + | |
− | | + | |
− | :* Teorigenomgångar
| + | |
− | | + | |
− | :* Övningar med facit och fullständiga lösningar
| + | |
− | | + | |
− | :* Prov med facit och fullständiga lösningar (för lärare)
| + | |
− | | + | |
− | :* Diagnosprov, s.k. [http://www.youtube.com/watch?v=Iqf3rvg742g <strong><span style="color:blue">self-assessments</span></strong>] med självrättning
| + | |
− | | + | |
− | :* Förberedelsetest för nationella proven med facit och fullständiga lösningar
| + | |
− | <!-- :* Läxhjälp online -->
| + | |
− | </div>
| + | |
− | | + | |
− | </td>
| + | |
| </tr> | | </tr> |
| </table> | | </table> |
− | {{#NAVCONTENT:En mattenöt|Cirkel & kvadrat|Formulering & ledning|Formulering Snöre|Svar|Svar Snöre|Lösning|Lösning Snöre}}
| |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong> är ett webbaserat digitalt läromedel som kan användas av alla elever som vill läsa och av alla lärare som vill undervisa matte på nätet. Klicka här för en kort [[Media: Math Online Presentationa.pdf|<strong><span style="color:blue">presentation</span></strong>]].
| |
| | | |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong> syftar åt att uppnå [[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">kursmålen</span></strong>]] och klara av de <strong><span style="color:black">nationella proven</span></strong> enligt [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <strong><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan för Matematik</span></strong>].
| |
| | | |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong>:s ambition är att nå <strong><span style="color:black">bättre studieresultat</span></strong> genom att använda den moderna webbteknologins nya möjligheter och göra matematiken roligare och attraktivare för ungdomar. | + | = <b><span style="color:#931136">Kursens Classroom</span></b> = |
| + | <div class="border-divblue"><big> |
| + | Matematik 5 har numera även ett Google Classroom. |
| + | Kurskoden till Classroom är: <b>idxso5v</b> |
| + | </big> |
| + | </div> |
| | | |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong> ersätter inte läraren, är ingen distanskurs utan är ett verktyg i pedagogens händer för att underlätta undervisningen, även om webbsidan också kan användas för självstudier.
| |
| | | |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong> tror på en pedagogik som bygger på <strong><span style="color:black">lust</span></strong> utan att gå miste om den vetenskapliga noggrannheten, på den <strong><span style="color:black">intellektuella njutning</span></strong> man får när man upptäcker nya idéer. | + | = <b><span style="color:#931136">Kursens beskrivning</span></b> = |
| + | <div class="ovnE"><big> |
| + | <b>Matematik 5 </b> är en fortsättningskurs på Matematik 4 för gymnasiets Natur- och Teknikprogram. |
| | | |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong> anser att motivationen för att lära sig matematik i skolan borde i första hand vara att <strong><span style="color:black">träna hjärnan</span></strong>, öva sig i <strong><span style="color:black">logiskt tänkande</span></strong> och stärka den <strong><span style="color:black">kognitiva förmågan</span></strong>.
| + | Kursen följer Skolverkets [https://vidma.se/matematik-5-centralt-innehall-och-betygskriterier <b><span style="color:blue">kursplan</span></b>] (Centralt innehåll) och tillämpar Skolverkets betygskriterier. |
| | | |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong> är orienterad mot den senaste forkningen inom [https://www.youtube.com/watch?v=ZDGvz_QJ4Sw <strong><span style="color:blue">matematisk didaktik</span></strong>], [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/matematik/undervisning/learning-studies-1.117044 <strong><span style="color:blue">Learning studies</span></strong>] och [http://www.devstu.org/lesson-study <strong><span style="color:blue">Lesson studies</span></strong>] samt [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/bedomning/undervisning/formativ-bedomning-1.100681 <strong><span style="color:blue">formativ bedömning</span></strong>], se bl.a. diagnosproven med självrättning.
| + | Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik. |
| | | |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong>:s pedagogik använder inga abstrakta föreläsningar utan exempelorienterad teoriundervisning dvs lösta exempel kombinerad med övningar samt facit och fullständiga lösningar.
| + | Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets andra program. |
| | | |
− | == Att komma igång med <Big><b><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></b></Big> ==
| + | Den passar även för vuxenutbildningen. |
| | | |
− | * I vänsterspalten ser du gymnasiets olika kurser i ämnet Matematik som är baserade på [[Media: Centralt_innehåll_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">Skolverkets centrala innehåll</span></strong>]] och [[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">kunskapskrav (betygskriterier)</span></strong>]].
| + | Matematik 5 bygger på kunskaper från kurserna motsvarande Matematik 3c & 4, även om inte i alla delar. |
| | | |
− | * Klicka på [[Matte 3c Innehållsförteckning|<strong><span style="color:blue"> innehållsförteckningen</span></strong>]] och navigera vidare genom kursens olika kapitel och avsnitt som leder till teori, övningar, facit samt fullständiga lösningar och diagnosprov, även dessa med fullständiga lösningar.
| + | Skolverkets Centrala innehåll för Matematik 5 har konkretiserats i [[Matte 5 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]]. |
| | | |
− | * En detaljerad [[Matte 3c Planering Kap 1 Algebra och funktioner, ht 2014|<strong><span style="color:blue">planering</span></strong>]] anger vilka teoridelar som ska tas upp vid varje [[Media: Lektion_1_Polynom_Rutac.pdf|<strong><span style="color:blue">lektion</span></strong>]], vilka övningar du borde göra för att hålla dig up to date med kursens tidsplan samt när det är dags för diagnosproven (ibland flera) och kapitelprovet.
| + | Kursen börjar med talteori och bevismetoder, fortsätter med en kort genomgång av klassisk mängdlära som |
| | | |
− | * Några avsnitt börjar med en flik kallad [[1.1 Repetition Algebra från Matte 2|<strong><span style="color:blue">Repetition</span></strong>]] som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
| + | kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik som sedan följer. |
| | | |
− | * Varje avsnitt har i fliken [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Teori</span></strong>]] en genomgång av ämnets grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
| + | Matematik 5 avslutas med differentialekvationer och ett urval av tillämpade matematiska problem (Problemlösning). |
| + | </big></div> |
| | | |
− | * Till varje avsnitt finns det en flik [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
| |
| | | |
− | * Några avsnitt har en flik kallad [[1.1 Fördjupning till Polynom|<strong><span style="color:blue">Fördjupning</span></strong>]] som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i teoridelen.
| + | = <b><span style="color:#931136">Kursens webbsida</span></b> = |
| + | <div class="ovnC"><big> |
| + | [http://34.248.89.132:1808/index.php/Huvudsida <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] (Kursöversikt) är en plattform för kurser i matematik och programmering. |
| | | |
− | * Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
| + | Välj där kursen [http://34.248.89.132:1804/index.php/Huvudsida <b><span style="color:blue">Matematik 5</span></b>] för att komma till kursens beskrivning (denna sida). |
| | | |
− | * Klicka på länken nedan för att se ett <strong><span style="color:black">exempel på en övning</span></strong>:
| + | Via vänsterspaltens länkar kan du bläddra genom kurens lektioner. |
− | {{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 10}}
| + | |
| | | |
− | * Klicka på länken nedan för att kontrollera ditt <strong><span style="color:black">svar</span></strong> till övningen ovan:
| + | Webbsidan används som central plattform för kursens genomgångar, övningar, diagnosprov osv. |
− | {{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 10}}
| + | </big></div> |
| | | |
− | * Klicka på länken nedan för att få fram övningens <strong><span style="color:black">fullständiga lösning</span></strong> med alla mellansteg:
| + | <br> |
− | {{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 10}}
| + | |
| | | |
− | Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har du tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som du kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
| + | = <b><span style="color:#931136">Examination av kursen</span></b> = |
| + | <div class="ovnA"> |
| + | <big> |
| | | |
− | * När du är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som du kan ladda ned och genomföra.
| + | Kursen kommer att examineras genom: |
| | | |
− | * Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som du kan använda för att själv rätta ditt prov. | + | * <b><span style="color:blue">Skriftliga prov</span></b> i slutet av varje kapitel, se [[Matte 5 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]]. |
| | | |
− | * Ditt provresultat kan du diskutera med din lärare och få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] för att kunna vidareutveckla din mattekompetens.
| + | Före varje prov skrivs ett diagnosprov som inte betygsätts. |
| | | |
− | * På så sätt kan du förbereda dig både på din lärares riktiga prov och på det nationella provet.
| + | Till alla diagnosprov publiceras fullständiga lösningar. |
| | | |
− | * Du kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan du navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
| + | Endast betyget IG ger rätten till omprov. |
| | | |
| + | Aktivt deltagande under lektionerna kan bidra till betyget. |
| | | |
| + | * <b><span style="color:blue">Skolverkets betygskriterier</span></b> för Matematik 5 tillämpas. |
| + | </big> |
| + | </div> |
| | | |
| + | |
| + | = <b><span style="color:#931136">Kursmaterial</span></b> = |
| + | <div class="ovnE"> |
| + | <big> |
| + | För kursens genomgångar används denna webbsida. |
| | | |
| + | För övningarna kommer följande kursbok (på papper) att lånas ut och användas: |
| | | |
| + | <b><i><span style="color:blue">Matematik 5000+</span></i></b>, Natur & Kultur, Aug 2021. |
| + | </big> |
| + | </div> |
| | | |
| | | |
| + | = <b><span style="color:#931136">Kursens lärare</span></b> = |
| + | <div class="border-divblue"> |
| + | <big> |
| + | [https://mathonline.se/om-oss/ <b><span style="color:blue">Taifun Alishenas</span></b>] |
| | | |
| + | [https://sharedfiles.mathonline.se/CV_Taifun.pdf <b><span style="color:blue">CV</span></b>] |
| | | |
− | | + | <b><span style="color:#931136">Taifuns syn på</span> [https://sharedfiles.mathonline.se/Undervisning_i_matematik.pdf <span style="color:blue">Undervisning i matematik</span></b>] |
− | | + | </big> |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
| + | |
− | | + | |
− | +++
| + | |
− | | + | |
− | == Välkommen till <Big><b><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></b></Big> <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik ==
| + | |
− | :
| + | |
− | <table>
| + | |
− | <tr>
| + | |
− | <td>[[File: mainpagepic.jpg]]</td>
| + | |
− | <td>
| + | |
− | | + | |
− | <div style="border:1px solid black;
| + | |
− | display:inline-block !important;
| + | |
− | margin-left: 20px !important;
| + | |
− | padding:25px 25px 25px 25px;
| + | |
− | -webkit-border-radius: 20px !important;
| + | |
− | -moz-border-radius: 5px;
| + | |
− | border-radius: 5px;"><strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong> erbjuder <strong><span style="color:black">kompletta kurser i matematik</span></strong> för gymnasiets samtliga program. Varje kurs omfattar:
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | :* Planering
| + | |
− | | + | |
− | :* Teorigenomgångar
| + | |
− | | + | |
− | :* Övningar med facit och fullständiga lösningar
| + | |
− | | + | |
− | :* Prov med facit och fullständiga lösningar (för lärare)
| + | |
− | | + | |
− | :* Diagnosprov, s.k. [http://www.youtube.com/watch?v=Iqf3rvg742g <strong><span style="color:blue">self-assessments</span></strong>] med självrättning
| + | |
− | | + | |
− | :* Förberedelsetest för nationella proven med facit och fullständiga lösningar
| + | |
− | <!-- :* Läxhjälp online --> | + | |
| </div> | | </div> |
− |
| |
− | </td>
| |
− | </tr>
| |
− | </table>
| |
− | {{#NAVCONTENT:En mattenöt|Cirkel & kvadrat|Formulering & ledning|Formulering Snöre|Svar|Svar Snöre|Lösning|Lösning Snöre}}
| |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong> är ett webbaserat digitalt läromedel som kan användas av alla elever som vill läsa och av alla lärare som vill undervisa matte på nätet. Klicka här för en kort [[Media: Math Online Presentationa.pdf|<strong><span style="color:blue">presentation</span></strong>]].
| |
− |
| |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong> syftar åt att uppnå [[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">kursmålen</span></strong>]] och klara av de <strong><span style="color:black">nationella proven</span></strong> enligt [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <strong><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan för Matematik</span></strong>].
| |
− |
| |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong>:s ambition är att nå <strong><span style="color:black">bättre studieresultat</span></strong> genom att använda den moderna webbteknologins nya möjligheter och göra matematiken roligare och attraktivare för ungdomar.
| |
− |
| |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong> ersätter inte läraren, är ingen distanskurs utan är ett verktyg i pedagogens händer för att underlätta undervisningen, även om webbsidan också kan användas för självstudier.
| |
− |
| |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong> tror på en pedagogik som bygger på <strong><span style="color:red">lust</span></strong> utan att gå miste om den vetenskapliga noggrannheten, på den <strong><span style="color:red">intellektuella njutning</span></strong> man får när man upptäcker nya idéer.
| |
− |
| |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong> anser att motivationen för att lära sig matematik i skolan borde i första hand vara att <strong><span style="color:red">träna hjärnan</span></strong>, öva sig i <strong><span style="color:red">logiskt tänkande</span></strong> och stärka den <strong><span style="color:red">kognitiva förmågan</span></strong>.
| |
− |
| |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong> är orienterad mot den senaste forkningen inom [https://www.youtube.com/watch?v=ZDGvz_QJ4Sw <strong><span style="color:blue">matematisk didaktik</span></strong>], [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/matematik/undervisning/learning-studies-1.117044 <strong><span style="color:blue">Learning studies</span></strong>] och [http://www.devstu.org/lesson-study <strong><span style="color:blue">Lesson studies</span></strong>] samt [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/bedomning/undervisning/formativ-bedomning-1.100681 <strong><span style="color:blue">formativ bedömning</span></strong>], se bl.a. diagnosproven med självrättning.
| |
− |
| |
− | <strong><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></strong>:s pedagogik använder inga abstrakta föreläsningar utan exempelorienterad teoriundervisning dvs lösta exempel kombinerad med övningar samt facit och fullständiga lösningar.
| |
− |
| |
− | == Att komma igång med <Big><b><span style="color:#00AA11">MathOnline</span></b></Big> ==
| |
− |
| |
− | * I vänsterspalten ser du gymnasiets olika kurser i ämnet Matematik som är baserade på [[Media: Centralt_innehåll_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">Skolverkets centrala innehåll</span></strong>]] och [[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">kunskapskrav (betygskriterier)</span></strong>]].
| |
− |
| |
− | * Klicka på [[Matte 3c Innehållsförteckning|<strong><span style="color:blue"> innehållsförteckningen</span></strong>]] och navigera vidare genom kursens olika kapitel och avsnitt som leder till teori, övningar, facit samt fullständiga lösningar och diagnosprov, även dessa med fullständiga lösningar.
| |
− |
| |
− | * En detaljerad [[Matte 3c Planering Kap 1 Algebra och funktioner, ht 2014|<strong><span style="color:blue">planering</span></strong>]] anger vilka teoridelar som ska tas upp vid varje [[Media: Lektion_1_Polynom_Rutac.pdf|<strong><span style="color:blue">lektion</span></strong>]], vilka övningar du borde göra för att hålla dig up to date med kursens tidsplan samt när det är dags för diagnosproven (ibland flera) och kapitelprovet.
| |
− |
| |
− | * Några avsnitt börjar med en flik kallad [[1.1 Repetition Algebra från Matte 2|<strong><span style="color:blue">Repetition</span></strong>]] som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
| |
− |
| |
− | * Varje avsnitt har i fliken [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Teori</span></strong>]] en genomgång av ämnets grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
| |
− |
| |
− | * Till varje avsnitt finns det en flik [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
| |
− |
| |
− | * Några avsnitt har en flik kallad [[1.1 Fördjupning till Polynom|<strong><span style="color:blue">Fördjupning</span></strong>]] som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i teoridelen.
| |
− |
| |
− | * Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
| |
− |
| |
− | * Klicka på länken nedan för att se ett <strong><span style="color:red">exempel på en övning</span></strong>:
| |
− | {{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 10}}
| |
− |
| |
− | * Klicka på länken nedan för att kontrollera ditt <strong><span style="color:red">svar</span></strong> till övningen ovan:
| |
− | {{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 10}}
| |
− |
| |
− | * Klicka på länken nedan för att få fram övningens <strong><span style="color:red">fullständiga lösning</span></strong> med alla mellansteg:
| |
− | {{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 10}}
| |
− |
| |
− | Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har du tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som du kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
| |
− |
| |
− | * När du är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som du kan ladda ned och genomföra.
| |
− |
| |
− | * Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som du kan använda för att själv rätta ditt prov.
| |
− |
| |
− | * Ditt provresultat kan du diskutera med din lärare och få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] för att kunna vidareutveckla din mattekompetens.
| |
− |
| |
− | * På så sätt kan du förbereda dig både på din lärares riktiga prov och på det nationella provet.
| |
− |
| |
− | * Du kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan du navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
| |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
| | | |
| | | |
Rad 210: |
Rad 128: |
| | | |
| | | |
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved. | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2024 <b><span style="color:blue">Lieta AB</span></b>. All Rights Reserved. |