Skillnad mellan versioner av "Diagnosprov 1 kap 1 Algebra & funktioner"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(10 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 3: Rad 3:
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
{{Selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}}
 
{{Selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Diagnosprov 1 Ma3_1.pdf|Diagnosprov 1 kap 1 som PDF]]}}
+
{{Not selected tab|[[Media: Diagnosprov 1 Ma3_1a.pdf|Diagnosprov 1 kap 1 som PDF]]}}
{{Not selected tab|[[Matte 3c Kapitel 1 Algebra och funktioner|Innehållsförteckning kap 1]]}}
+
{{Not selected tab|[[Matte 3 Kapitel 1 Algebra och funktioner|Innehållsförteckning kap 1]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lösningar till diagnosprov 1 kap 1|Lösningar till diagnosprov 1 kap 1]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lösningar till diagnosprov 1 kap 1|Lösningar till diagnosprov 1 kap 1]]}}
 
{{Not selected tab|[[Diagnosprov 2 kap 1 Algebra & funktioner|Diagnosprov 2 kap 1]]}}
 
{{Not selected tab|[[Diagnosprov 2 kap 1 Algebra & funktioner|Diagnosprov 2 kap 1]]}}
Rad 10: Rad 10:
 
|}
 
|}
  
[[Image: Diagnos1_Ma3_1_Sid_1_20.jpg]]
 
[[Image: Diagnos1_Ma3_1_Sid_2_20.jpg]]
 
[[Image: Diagnos1_Ma3_1_Sid_3_20.jpg]]
 
  
 +
== Uppgift 1 ==
 +
a) &nbsp; Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är <math> \, 3 \, </math> och <math> \, 6 \, </math>.
  
 +
b) &nbsp; Utveckla faktorformen från a) till ett polynom som en summa av termer.
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
 
 +
== Uppgift 2 ==
 +
Faktorisera följande polynom<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad {x^{2}}\; - \; 7 \; x \, \; + \; \,12 \, </math>
 +
 
 +
Kontrollera din lösning.
 +
 
 +
 
 +
== Uppgift 3 ==
 +
Följande uttryck är givet<span style="color:black">:</span> <math> \qquad P(x) \; = \; 4\;{x^{3}}\; - \;\,2\;{x^2}\,(2\;x + \; \,6)\;\, + \;\,7\;x\,\,(3\; + \;2\;x) \, </math>
 +
 
 +
a) &nbsp; Utveckla <math> \; P(x) \; </math>  till ett polynom. Ange polynomets koefficienter och grad.
 +
 
 +
b) &nbsp; Använd polynomet från a) för att beräkna <math> \; P(-1) </math>.
 +
 
 +
c) &nbsp; Bestäm alla nollställen till  polynomet från a).
 +
 
 +
d) &nbsp; Faktorisera polynomet <math> \; P(x) </math>. Kontrollera din lösning.
 +
 
 +
 
 +
== Uppgift 4 ==
 +
Förenkla så långt som möjligt<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle {5\,x \over 16} \, + \, {x \over 2} \, - \, {3\,x \over 4} </math>
 +
 
 +
 
 +
== Uppgift 5 ==
 +
Förenkla det rationella uttrycket<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle \frac{{2\;{x^2}\; - \;8\;x}}{{{x^2}\; - \;16}} </math>
 +
 
 +
 
 +
== Uppgift 6 ==
 +
Lös ekvationen exakt<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\qquad\quad {e^{\;\ln  x}}\; = \; - 2x + 3 </math>
 +
 
 +
 
 +
== Uppgift 7 ==
 +
Lös ekvationen<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\qquad\quad\qquad\qquad {e^{\;x}} = 17 </math>
 +
 
 +
Ange svaret med tre decimaler.
 +
 
 +
 
 +
== Uppgift 8 ==
 +
Följande funktion är given<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle f(x) \, = \, {x^2 - 3x - 4 \over x - 3} \, </math>
 +
 
 +
a) &nbsp; Rita grafen till <math> \, f(x) </math>.
 +
 
 +
b) &nbsp; För vilka <math> \, x \, </math> är <math> \, f(x) \, </math> kontinuerlig och för vilka är den inte kontinuerlig?
 +
 
 +
c) &nbsp; Ange de förekommande diskontinuiteternas typ. Motivera dina svar.
 +
 
 +
 
 +
== Uppgift 9 ==
 +
Lös ekvationen algebraiskt<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \left| {x + 1} \right|\;\, + \;\,2\,x\;\, = \,\;3 </math>
 +
 
 +
 
 +
== Uppgift 10 ==
 +
Lös följande ekvation exakt<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \ln x = 1 + \ln \,(x - 1) </math>
 +
 
 +
 
 +
== Uppgift 11 ==
 +
Förenkla så långt som möjligt<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle {x \, - \, 1 \over 1\, - \,x} \; + \; {1\, + \,y \over y\, + \, 1} </math>
 +
 
 +
 
 +
== Uppgift 12 ==
 +
Förenkla det rationella uttrycket<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle {{p\,z \, + \, 1} \over {p\,z \, + \, (p\,z)\,^2}} </math>
 +
 
 +
 
 +
== Uppgift 13==
 +
Lös ut <math> \, x \, </math> från<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\qquad \displaystyle{\frac{1}{2} - \frac{a}{x + 1} - 1 = 5 + \frac{1}{3} - \frac{b}{x + 1}} </math>
 +
 
 +
 
 +
== Uppgift 14 ==
 +
På ett bankkonto har ett kapital på <math> \, 100\,000 \, </math> kr under <math> \, 5 \, </math> år vuxit till <math> \, 190\,000\, </math> kr.
 +
 
 +
a) &nbsp; Vilken räntesats per år hade kontot? Ange svaret med en decimal.
 +
 
 +
b) &nbsp; Vilken typ av ekvation blir det i a) och vilken operation löser ekvationen?
 +
 
 +
c) &nbsp; Använd räntesatsen från a) för att besvara frågan:
 +
 
 +
:Hur länge tar det tills startkapitalet tredubblats?
 +
 
 +
:Avrunda svaret till hela år och månader.
 +
 
 +
d) &nbsp; Vilken typ av ekvation blir det i c) och vilken operation löser ekvationen?
 +
 
 +
 
 +
== Uppgift 15 ==
 +
Bakterier i mjölk anses växa enligt modellen:
 +
 
 +
:::::<math> \, y =  10 \cdot  e{\,^{0,5\,x}} </math>
 +
               
 +
där <math> \, y \, </math> är antalet bakterier och <math> \, x \, </math> tiden i timmar.
 +
 
 +
a) &nbsp; Hur många bakterier finns det i mjölken i början?
 +
 
 +
b) &nbsp; Hur många bakterier kommer det att finnas i mjölken efter <math> \, 8 \, </math> timmar?
 +
 
 +
c) &nbsp; Efter hur många timmar och minuter blir mjölken sur?
 +
 
 +
:Mjölken anses vara sur när antalet bakterier har uppnått <math> \, 1\,250 </math>.
 +
 
 +
 
 +
 
 +
<!-- [[Image: Diagnos1_Ma3_1_Sid_1 Clipp_59.jpg]] -->
 +
<!-- [[Image: Diagnos1_Ma3_1_Sid_2 Clipp_59a.jpg]] -->
 +
<!-- [[Image: Diagnos1_Ma3_1_Sid_3 Clipp_59.jpg]] -->
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 30 april 2015 kl. 14.43

       Formelsamling Matte 3          Diagnosprov 1 kap 1 som PDF          Innehållsförteckning kap 1          Lösningar till diagnosprov 1 kap 1          Diagnosprov 2 kap 1      


Uppgift 1

a)   Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är \( \, 3 \, \) och \( \, 6 \, \).

b)   Utveckla faktorformen från a) till ett polynom som en summa av termer.


Uppgift 2

Faktorisera följande polynom: \( \qquad\qquad {x^{2}}\; - \; 7 \; x \, \; + \; \,12 \, \)

Kontrollera din lösning.


Uppgift 3

Följande uttryck är givet: \( \qquad P(x) \; = \; 4\;{x^{3}}\; - \;\,2\;{x^2}\,(2\;x + \; \,6)\;\, + \;\,7\;x\,\,(3\; + \;2\;x) \, \)

a)   Utveckla \( \; P(x) \; \) till ett polynom. Ange polynomets koefficienter och grad.

b)   Använd polynomet från a) för att beräkna \( \; P(-1) \).

c)   Bestäm alla nollställen till polynomet från a).

d)   Faktorisera polynomet \( \; P(x) \). Kontrollera din lösning.


Uppgift 4

Förenkla så långt som möjligt: \( \qquad\qquad \displaystyle {5\,x \over 16} \, + \, {x \over 2} \, - \, {3\,x \over 4} \)


Uppgift 5

Förenkla det rationella uttrycket: \( \qquad\qquad \displaystyle \frac{{2\;{x^2}\; - \;8\;x}}{{{x^2}\; - \;16}} \)


Uppgift 6

Lös ekvationen exakt: \( \qquad\qquad\qquad\quad {e^{\;\ln x}}\; = \; - 2x + 3 \)


Uppgift 7

Lös ekvationen: \( \qquad\qquad\qquad\quad\qquad\qquad {e^{\;x}} = 17 \)

Ange svaret med tre decimaler.


Uppgift 8

Följande funktion är given: \( \qquad\qquad \displaystyle f(x) \, = \, {x^2 - 3x - 4 \over x - 3} \, \)

a)   Rita grafen till \( \, f(x) \).

b)   För vilka \( \, x \, \) är \( \, f(x) \, \) kontinuerlig och för vilka är den inte kontinuerlig?

c)   Ange de förekommande diskontinuiteternas typ. Motivera dina svar.


Uppgift 9

Lös ekvationen algebraiskt: \( \qquad\qquad \left| {x + 1} \right|\;\, + \;\,2\,x\;\, = \,\;3 \)


Uppgift 10

Lös följande ekvation exakt: \( \qquad\qquad \ln x = 1 + \ln \,(x - 1) \)


Uppgift 11

Förenkla så långt som möjligt: \( \qquad\qquad \displaystyle {x \, - \, 1 \over 1\, - \,x} \; + \; {1\, + \,y \over y\, + \, 1} \)


Uppgift 12

Förenkla det rationella uttrycket: \( \qquad\qquad \displaystyle {{p\,z \, + \, 1} \over {p\,z \, + \, (p\,z)\,^2}} \)


Uppgift 13

Lös ut \( \, x \, \) från: \( \qquad\qquad\qquad \displaystyle{\frac{1}{2} - \frac{a}{x + 1} - 1 = 5 + \frac{1}{3} - \frac{b}{x + 1}} \)


Uppgift 14

På ett bankkonto har ett kapital på \( \, 100\,000 \, \) kr under \( \, 5 \, \) år vuxit till \( \, 190\,000\, \) kr.

a)   Vilken räntesats per år hade kontot? Ange svaret med en decimal.

b)   Vilken typ av ekvation blir det i a) och vilken operation löser ekvationen?

c)   Använd räntesatsen från a) för att besvara frågan:

Hur länge tar det tills startkapitalet tredubblats?
Avrunda svaret till hela år och månader.

d)   Vilken typ av ekvation blir det i c) och vilken operation löser ekvationen?


Uppgift 15

Bakterier i mjölk anses växa enligt modellen:

\[ \, y = 10 \cdot e{\,^{0,5\,x}} \]

där \( \, y \, \) är antalet bakterier och \( \, x \, \) tiden i timmar.

a)   Hur många bakterier finns det i mjölken i början?

b)   Hur många bakterier kommer det att finnas i mjölken efter \( \, 8 \, \) timmar?

c)   Efter hur många timmar och minuter blir mjölken sur?

Mjölken anses vara sur när antalet bakterier har uppnått \( \, 1\,250 \).






Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.