Skillnad mellan versioner av "Diagnosprov 1 kap 1 Algebra & funktioner"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(10 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 3: | Rad 3: | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
{{Selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}} | {{Selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[Media: Diagnosprov 1 | + | {{Not selected tab|[[Media: Diagnosprov 1 Ma3_1a.pdf|Diagnosprov 1 kap 1 som PDF]]}} |
− | {{Not selected tab|[[Matte | + | {{Not selected tab|[[Matte 3 Kapitel 1 Algebra och funktioner|Innehållsförteckning kap 1]]}} |
{{Not selected tab|[[Lösningar till diagnosprov 1 kap 1|Lösningar till diagnosprov 1 kap 1]]}} | {{Not selected tab|[[Lösningar till diagnosprov 1 kap 1|Lösningar till diagnosprov 1 kap 1]]}} | ||
{{Not selected tab|[[Diagnosprov 2 kap 1 Algebra & funktioner|Diagnosprov 2 kap 1]]}} | {{Not selected tab|[[Diagnosprov 2 kap 1 Algebra & funktioner|Diagnosprov 2 kap 1]]}} | ||
Rad 10: | Rad 10: | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | == Uppgift 1 == | ||
+ | a) Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är <math> \, 3 \, </math> och <math> \, 6 \, </math>. | ||
+ | b) Utveckla faktorformen från a) till ett polynom som en summa av termer. | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011- | + | |
+ | == Uppgift 2 == | ||
+ | Faktorisera följande polynom<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad {x^{2}}\; - \; 7 \; x \, \; + \; \,12 \, </math> | ||
+ | |||
+ | Kontrollera din lösning. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 3 == | ||
+ | Följande uttryck är givet<span style="color:black">:</span> <math> \qquad P(x) \; = \; 4\;{x^{3}}\; - \;\,2\;{x^2}\,(2\;x + \; \,6)\;\, + \;\,7\;x\,\,(3\; + \;2\;x) \, </math> | ||
+ | |||
+ | a) Utveckla <math> \; P(x) \; </math> till ett polynom. Ange polynomets koefficienter och grad. | ||
+ | |||
+ | b) Använd polynomet från a) för att beräkna <math> \; P(-1) </math>. | ||
+ | |||
+ | c) Bestäm alla nollställen till polynomet från a). | ||
+ | |||
+ | d) Faktorisera polynomet <math> \; P(x) </math>. Kontrollera din lösning. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 4 == | ||
+ | Förenkla så långt som möjligt<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle {5\,x \over 16} \, + \, {x \over 2} \, - \, {3\,x \over 4} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 5 == | ||
+ | Förenkla det rationella uttrycket<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle \frac{{2\;{x^2}\; - \;8\;x}}{{{x^2}\; - \;16}} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 6 == | ||
+ | Lös ekvationen exakt<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\qquad\quad {e^{\;\ln x}}\; = \; - 2x + 3 </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 7 == | ||
+ | Lös ekvationen<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\qquad\quad\qquad\qquad {e^{\;x}} = 17 </math> | ||
+ | |||
+ | Ange svaret med tre decimaler. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 8 == | ||
+ | Följande funktion är given<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle f(x) \, = \, {x^2 - 3x - 4 \over x - 3} \, </math> | ||
+ | |||
+ | a) Rita grafen till <math> \, f(x) </math>. | ||
+ | |||
+ | b) För vilka <math> \, x \, </math> är <math> \, f(x) \, </math> kontinuerlig och för vilka är den inte kontinuerlig? | ||
+ | |||
+ | c) Ange de förekommande diskontinuiteternas typ. Motivera dina svar. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 9 == | ||
+ | Lös ekvationen algebraiskt<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \left| {x + 1} \right|\;\, + \;\,2\,x\;\, = \,\;3 </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 10 == | ||
+ | Lös följande ekvation exakt<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \ln x = 1 + \ln \,(x - 1) </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 11 == | ||
+ | Förenkla så långt som möjligt<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle {x \, - \, 1 \over 1\, - \,x} \; + \; {1\, + \,y \over y\, + \, 1} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 12 == | ||
+ | Förenkla det rationella uttrycket<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad \displaystyle {{p\,z \, + \, 1} \over {p\,z \, + \, (p\,z)\,^2}} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 13== | ||
+ | Lös ut <math> \, x \, </math> från<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\qquad \displaystyle{\frac{1}{2} - \frac{a}{x + 1} - 1 = 5 + \frac{1}{3} - \frac{b}{x + 1}} </math> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 14 == | ||
+ | På ett bankkonto har ett kapital på <math> \, 100\,000 \, </math> kr under <math> \, 5 \, </math> år vuxit till <math> \, 190\,000\, </math> kr. | ||
+ | |||
+ | a) Vilken räntesats per år hade kontot? Ange svaret med en decimal. | ||
+ | |||
+ | b) Vilken typ av ekvation blir det i a) och vilken operation löser ekvationen? | ||
+ | |||
+ | c) Använd räntesatsen från a) för att besvara frågan: | ||
+ | |||
+ | :Hur länge tar det tills startkapitalet tredubblats? | ||
+ | |||
+ | :Avrunda svaret till hela år och månader. | ||
+ | |||
+ | d) Vilken typ av ekvation blir det i c) och vilken operation löser ekvationen? | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Uppgift 15 == | ||
+ | Bakterier i mjölk anses växa enligt modellen: | ||
+ | |||
+ | :::::<math> \, y = 10 \cdot e{\,^{0,5\,x}} </math> | ||
+ | |||
+ | där <math> \, y \, </math> är antalet bakterier och <math> \, x \, </math> tiden i timmar. | ||
+ | |||
+ | a) Hur många bakterier finns det i mjölken i början? | ||
+ | |||
+ | b) Hur många bakterier kommer det att finnas i mjölken efter <math> \, 8 \, </math> timmar? | ||
+ | |||
+ | c) Efter hur många timmar och minuter blir mjölken sur? | ||
+ | |||
+ | :Mjölken anses vara sur när antalet bakterier har uppnått <math> \, 1\,250 </math>. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | <!-- [[Image: Diagnos1_Ma3_1_Sid_1 Clipp_59.jpg]] --> | ||
+ | <!-- [[Image: Diagnos1_Ma3_1_Sid_2 Clipp_59a.jpg]] --> | ||
+ | <!-- [[Image: Diagnos1_Ma3_1_Sid_3 Clipp_59.jpg]] --> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 30 april 2015 kl. 14.43
Formelsamling Matte 3 | Diagnosprov 1 kap 1 som PDF | Innehållsförteckning kap 1 | Lösningar till diagnosprov 1 kap 1 | Diagnosprov 2 kap 1 |
Uppgift 1
a) Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är \( \, 3 \, \) och \( \, 6 \, \).
b) Utveckla faktorformen från a) till ett polynom som en summa av termer.
Uppgift 2
Faktorisera följande polynom: \( \qquad\qquad {x^{2}}\; - \; 7 \; x \, \; + \; \,12 \, \)
Kontrollera din lösning.
Uppgift 3
Följande uttryck är givet: \( \qquad P(x) \; = \; 4\;{x^{3}}\; - \;\,2\;{x^2}\,(2\;x + \; \,6)\;\, + \;\,7\;x\,\,(3\; + \;2\;x) \, \)
a) Utveckla \( \; P(x) \; \) till ett polynom. Ange polynomets koefficienter och grad.
b) Använd polynomet från a) för att beräkna \( \; P(-1) \).
c) Bestäm alla nollställen till polynomet från a).
d) Faktorisera polynomet \( \; P(x) \). Kontrollera din lösning.
Uppgift 4
Förenkla så långt som möjligt: \( \qquad\qquad \displaystyle {5\,x \over 16} \, + \, {x \over 2} \, - \, {3\,x \over 4} \)
Uppgift 5
Förenkla det rationella uttrycket: \( \qquad\qquad \displaystyle \frac{{2\;{x^2}\; - \;8\;x}}{{{x^2}\; - \;16}} \)
Uppgift 6
Lös ekvationen exakt: \( \qquad\qquad\qquad\quad {e^{\;\ln x}}\; = \; - 2x + 3 \)
Uppgift 7
Lös ekvationen: \( \qquad\qquad\qquad\quad\qquad\qquad {e^{\;x}} = 17 \)
Ange svaret med tre decimaler.
Uppgift 8
Följande funktion är given: \( \qquad\qquad \displaystyle f(x) \, = \, {x^2 - 3x - 4 \over x - 3} \, \)
a) Rita grafen till \( \, f(x) \).
b) För vilka \( \, x \, \) är \( \, f(x) \, \) kontinuerlig och för vilka är den inte kontinuerlig?
c) Ange de förekommande diskontinuiteternas typ. Motivera dina svar.
Uppgift 9
Lös ekvationen algebraiskt: \( \qquad\qquad \left| {x + 1} \right|\;\, + \;\,2\,x\;\, = \,\;3 \)
Uppgift 10
Lös följande ekvation exakt: \( \qquad\qquad \ln x = 1 + \ln \,(x - 1) \)
Uppgift 11
Förenkla så långt som möjligt: \( \qquad\qquad \displaystyle {x \, - \, 1 \over 1\, - \,x} \; + \; {1\, + \,y \over y\, + \, 1} \)
Uppgift 12
Förenkla det rationella uttrycket: \( \qquad\qquad \displaystyle {{p\,z \, + \, 1} \over {p\,z \, + \, (p\,z)\,^2}} \)
Uppgift 13
Lös ut \( \, x \, \) från: \( \qquad\qquad\qquad \displaystyle{\frac{1}{2} - \frac{a}{x + 1} - 1 = 5 + \frac{1}{3} - \frac{b}{x + 1}} \)
Uppgift 14
På ett bankkonto har ett kapital på \( \, 100\,000 \, \) kr under \( \, 5 \, \) år vuxit till \( \, 190\,000\, \) kr.
a) Vilken räntesats per år hade kontot? Ange svaret med en decimal.
b) Vilken typ av ekvation blir det i a) och vilken operation löser ekvationen?
c) Använd räntesatsen från a) för att besvara frågan:
- Hur länge tar det tills startkapitalet tredubblats?
- Avrunda svaret till hela år och månader.
d) Vilken typ av ekvation blir det i c) och vilken operation löser ekvationen?
Uppgift 15
Bakterier i mjölk anses växa enligt modellen:
- \[ \, y = 10 \cdot e{\,^{0,5\,x}} \]
där \( \, y \, \) är antalet bakterier och \( \, x \, \) tiden i timmar.
a) Hur många bakterier finns det i mjölken i början?
b) Hur många bakterier kommer det att finnas i mjölken efter \( \, 8 \, \) timmar?
c) Efter hur många timmar och minuter blir mjölken sur?
- Mjölken anses vara sur när antalet bakterier har uppnått \( \, 1\,250 \).
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.