Skillnad mellan versioner av "1.6 Övningar till Absolutbelopp"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 6)
m (Övning 10)
 
(29 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 111: Rad 111:
 
Ange lösningsmängden som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln.
 
Ange lösningsmängden som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln.
  
b) Rita lämpliga grafer till olikheten i a). Jämför lösningen från a) med grafen.
+
b) Rita lämpliga grafer till olikheten i a). Tolka olikhetens lösning med hjälp av grafen.
  
 
c) Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.  
 
c) Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.  
Rad 119: Rad 119:
 
== Övning 7 ==
 
== Övning 7 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Tolka
+
Tolka följande olikhet med hjälp av [[1.6_Absolutbelopp#Exempel_2_Avst.C3.A5nd_mellan_tv.C3.A5_tal|<strong><span style="color:blue">avstånd mellan två tal</span></strong>]] på tallinjen och [[1.6_Absolutbelopp#Intervall_med_absolutbelopp|<strong><span style="color:blue">intervall med absolutbelopp</span></strong>]]:
  
 
::<math> | \, x + 5 \, | \, < \, 2 </math>  
 
::<math> | \, x + 5 \, | \, < \, 2 </math>  
  
med hjälp av [[1.6_Absolutbelopp#Exempel_2_Avst.C3.A5nd_mellan_tv.C3.A5_tal|<strong><span style="color:blue">avstånd mellan två tal</span></strong>]] på tallinjen.
+
a) Ange olikhetens lösning som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln med hjälp av tolkningarna ovan.
  
Ange lösningen som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln.
+
b) Visualisera lösningen grafiskt.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.6a Svar 7|Lösning 7|1.6a Lösning 7}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.6a Svar 7|Lösning 7a|1.6a Lösning 7|Lösning 7b|1.6a Lösning 7b}}
  
 
== Övning 8 ==
 
== Övning 8 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Beskriv intervallet
+
Beskriv följande intervall med hjälp av absolutbelopp:
  
 
::<math> -8 \leq x \leq 15 \, </math>  
 
::<math> -8 \leq x \leq 15 \, </math>  
  
med hjälp av absolutbelopp. Ange lösningen som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln.
+
a) Ange lösningen som en olikhet.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.6a Svar 8|Lösning 8|1.6a Lösning 8}}
+
b) Bekräfta din lösning med hjälp av en graf.
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.6a Svar 8|Lösning 8a|1.6a Lösning 8|Lösning 8b|1.6a Lösning 8b}}
  
 
== Övning 9 ==
 
== Övning 9 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
a) Lös ekvationen
+
Lös följande ekvation grafiskt:
  
::<math> | \, x - 5 \, | + | \, x + 5 \, | \,= \, 6 </math>
+
::<math> 2\,| \, x - 1 \, | \, = \, | \, x + 2 \, | </math>
  
b) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen i a).
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.6a Svar 9|Lösning 9|1.6a Lösning 9}}
 
+
c) Hur många lösningar har ekvationen i a)? Förklara varför.
+
 
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.6a Svar 9a|Svar 9b|1.6a Svar 9b|Svar 9c|1.6a Svar 9c}}
+
<!-- Absolutbelopp Intro PeopleSuSe.pdf, Ex. 4 Saknar lösning -->
+
<!-- Ändra ev. på sifrorna! -->
+
  
  
Rad 159: Rad 155:
 
== Övning 10 ==
 
== Övning 10 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
a) Lös ekvationen
+
Betrakta ekvationen
  
::<math> 2\,| \, x - 1 \, | \, = \, | \, x + 2 \, | </math>
+
::<math> | \, x - 4 \, | + | \, x + 1 \, | \,= \, 3 </math>
 +
 
 +
a) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen ovan.
  
b) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen i a).
+
b) Lös ekvationen ovan utgående från grafen i a).
  
c) Hur många lösningar har ekvationen i a)? Förklara varför.  
+
c) Förklara resultatet i b).
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10a|1.6a Svar 10a|Svar 10b|1.6a Svar 10b|Svar 10c|1.6a Svar 10c}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 10a|1.6a Svar 9a|Svar 10b|1.6a Svar 9b|Lösning 10c|1.6a Svar 9c}}
  
 
== Övning 11 ==
 
== Övning 11 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Lös följande olikheter
+
Lös följande olikheter med hjälp av grafer:
  
 
a) <math> {\color{White} x} | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4  \,| </math>
 
a) <math> {\color{White} x} | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4  \,| </math>
Rad 183: Rad 181:
 
== Övning 12 ==
 
== Övning 12 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Följande olikhet kallas triangelolikheten:
+
Betrakta olikheten
  
::<math> |\, x + y \, | \leq | \, x \, | + | \, y \, | \, </math>
+
::<math> \left|\,{5 \over x} + x\,\right| \, < \, 6 \; , \quad x \neq 0  </math>
  
a) Rita en triangel vars sidor är vektorer. Tolka absolutbeloppet som längden av en vektor. Använd ritningen för att förklara triangelolikheten geometriskt.  
+
a) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till olikheten ovan.
  
b) Bevisa triangelolikheten med hjälp av absolutbeloppets allmänna definintion.
+
b) Lös olikheten algebraiskt.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 12a|1.6a Lösning 12a|Lösning 12b|1.6a Lösning 12b}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 12a|1.6a Lösning 12a|Svar 12b|1.6a Svar 12b|Lösning 12b|1.6a Lösning 12b}}
  
  

Nuvarande version från 6 september 2014 kl. 11.41

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Diagnosprov 1 kap 1          Diagnosprov 2 kap 1      

E-övningar: 1-5


Övning 1

Beräkna följande uttryckens värden:

a) \( {\color{White} x} | -25\,| + | -5\,| \)


b) \( {\color{White} x} | \, 17 - 20 \, | \)


c) \( {\color{White} x} | -4\,| - |\,2\,| \)


d) \( {\color{White} x} | \,0\,| - | -0,01\,| \)


e) \( {\color{White} x} 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 \)

Övning 2

Beräkna värdet av uttrycket \( {\color{White} x} | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| {\color{White} x} \) för

a) \( {\color{White} x} x = 1\, \)

b) \( {\color{White} x} x = - 1\, \)

c) \( {\color{White} x} x = 2\, \)

d) \( {\color{White} x} x = - 2\, \)

Räkna först manuellt.

Kontollera sedan dina resultat med räknaren. Där får du absolutbeloppsfunktionen abs ( ) genom att trycka på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)) och sedan med ENTER välja abs ( ).

Övning 3

Rita grafen till följande funktioner i intervallet \( -2 \leq x \leq 5 \) i separata koordinatsystem:

a) \( {\color{White} x} y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 \)

b) \( {\color{White} x} y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \)

För att i i räknaren, knappen Y= mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)), välj sedan abs ( ) och tryck ENTER.

c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.

Övning 4

Lös ekvationen \( {\color{White} x} \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 \) .

a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:

\[ \begin{align} y_1 & = | \, x - 1 \, | \\ y_2 & = 4 \end{align}\]

b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).

Övning 5

Lös ekvationen \( {\color{White} x} \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 \) .

a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:

\[\begin{align} y_1 & = | \, x + 1 \, | \\ y_2 & = -2\,x + 3 \end{align}\]

b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).


C-övningar: 6-9


Övning 6

a) Lös olikheten \( | \, x - 1 \, | \, < \, 5 \) med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.

Ange lösningsmängden som ett intervall på \( \, x\)-axeln.

b) Rita lämpliga grafer till olikheten i a). Tolka olikhetens lösning med hjälp av grafen.

c) Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.

Övning 7

Tolka följande olikhet med hjälp av avstånd mellan två tal på tallinjen och intervall med absolutbelopp:

\[ | \, x + 5 \, | \, < \, 2 \]

a) Ange olikhetens lösning som ett intervall på \( \, x\)-axeln med hjälp av tolkningarna ovan.

b) Visualisera lösningen grafiskt.

Övning 8

Beskriv följande intervall med hjälp av absolutbelopp:

\[ -8 \leq x \leq 15 \, \]

a) Ange lösningen som en olikhet.

b) Bekräfta din lösning med hjälp av en graf.

Övning 9

Lös följande ekvation grafiskt:

\[ 2\,| \, x - 1 \, | \, = \, | \, x + 2 \, | \]


A-övningar: 10-12


Övning 10

Betrakta ekvationen

\[ | \, x - 4 \, | + | \, x + 1 \, | \,= \, 3 \]

a) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen ovan.

b) Lös ekvationen ovan utgående från grafen i a).

c) Förklara resultatet i b).

Övning 11

Lös följande olikheter med hjälp av grafer:

a) \( {\color{White} x} | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4 \,| \)

b) \( {\color{White} x} | \, 2\,x - 6 | \, < \, | \,x + 1 \,| \)

Övning 12

Betrakta olikheten

\[ \left|\,{5 \over x} + x\,\right| \, < \, 6 \; , \quad x \neq 0 \]

a) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till olikheten ovan.

b) Lös olikheten algebraiskt.



Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.