Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Polynom"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 1)
m
 
(11 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 48: Rad 48:
 
Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen
 
Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen
  
:<math> 4\,x^2 - 7\,x + 2 </math>
+
::<math> 4\,x^2 - 7\,x + 2 </math>
  
:<math> -4\,x^2 - 5\,x </math>
+
::<math> -4\,x^2 - 5\,x </math>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.2 Svar 2a|Lösning 2a|1.2 Lösning 2a|Svar 2b|1.2 Svar 2b|Lösning 2b|1.2 Lösning 2b|Svar 2c|1.2 Svar 2c|Lösning 2c|1.2 Lösning 2c|Svar 2d|1.2 Svar 2d|Lösning 2d|1.2 Lösning 2d}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.2 Svar 2a|Lösning 2a|1.2 Lösning 2a|Svar 2b|1.2 Svar 2b|Lösning 2b|1.2 Lösning 2b|Svar 2c|1.2 Svar 2c|Lösning 2c|1.2 Lösning 2c|Svar 2d|1.2 Svar 2d|Lösning 2d|1.2 Lösning 2d}}
Rad 80: Rad 80:
 
a) <math> \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 </math>
 
a) <math> \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 </math>
  
b) Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för x = -2.  
+
b) Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för <math> x = -2\, </math>.  
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.2 Svar 4a|Lösning 4a|1.2 Lösning 4a|Svar 4b|1.2 Svar 4b|Lösning 4b|1.2 Lösning 4b}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.2 Svar 4a|Lösning 4a|1.2 Lösning 4a|Svar 4b|1.2 Svar 4b|Lösning 4b|1.2 Lösning 4b}}
Rad 91: Rad 91:
 
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
 
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
  
<math> y = 90\,x - 4,9\,x^2 </math>
+
::<math> y = 90\,x - 4,9\,x^2 </math>
  
 
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
 
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
Rad 114: Rad 114:
 
c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.  
 
c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.2 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.1 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}
 
<!-- Alternativt:
 
<!-- Alternativt:
:<small><small>[[1.2 Svar 6a|Svar 6a]] | [[1.2 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[1.2 Svar 6b|Svar 6b]] | [[1.2 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[1.2 Svar 6c|Svar 6c]] | [[1.2 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small>
+
:<small><small>[[1.2 Svar 6a|Svar 6a]] | [[1.1 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[1.2 Svar 6b|Svar 6b]] | [[1.2 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[1.2 Svar 6c|Svar 6c]] | [[1.2 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small>
 
-->
 
-->
  
Rad 156: Rad 156:
 
Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:
 
Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:
  
<math> 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 </math>
+
::<math> 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 9|1.2 Svar 9}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 9|1.2 Svar 9}}
 
<!-- Alternativt:
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[1.2 Svar 9|Svar & lösning 9]]</small></small>
 
:<small><small>[[1.2 Svar 9|Svar & lösning 9]]</small></small>
Rad 171: Rad 171:
 
<math> Q(x) = 4 \cdot x - 6 </math>
 
<math> Q(x) = 4 \cdot x - 6 </math>
  
För vilka värden av <math> a\, </math> och <math> b\, </math> är <math> P(x) = Q(x)\, </math>?
+
För vilka värden av <math> a\, </math> och <math> b\, </math> är <math> P(x) = Q(x)\, </math>? Använd jämförelse av koefficienter.
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.2 Svar 10|Lösning 10|1.2 Lösning 10}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.2 Svar 10|Lösning 10|1.2 Lösning 10}}
Rad 188: Rad 188:
 
Följande 2:a gradspolynom är givet:
 
Följande 2:a gradspolynom är givet:
  
:<math> P(x) = x^2 - 10\,x + 16 </math>
+
::<math> P(x) = x^2 - 10\,x + 16 </math>
  
 
a) Utveckla uttrycket <math> Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) </math> till ett polynom. Bestäm <math> a\, </math> och <math> b\, </math> så att <math> P(x) = Q(x)\, </math>. Använd jämförelse av koefficienter.
 
a) Utveckla uttrycket <math> Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) </math> till ett polynom. Bestäm <math> a\, </math> och <math> b\, </math> så att <math> P(x) = Q(x)\, </math>. Använd jämförelse av koefficienter.
Rad 194: Rad 194:
 
b) Visa att de värden du får för <math> a\, </math> och <math> b\, </math> i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:
 
b) Visa att de värden du får för <math> a\, </math> och <math> b\, </math> i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:
  
:<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math>
+
::<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.2 Svar 11a|Lösning 11a|1.2 Lösning 11a|Svar & lösning 11b|1.2 Lösning 11b}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.2 Svar 11a|Lösning 11a|1.2 Lösning 11a|Svar & lösning 11b|1.2 Lösning 11b}}
Rad 206: Rad 206:
 
Visa att 2:a gradspolynomet <math> P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 </math> kan skrivas som
 
Visa att 2:a gradspolynomet <math> P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 </math> kan skrivas som
  
:<math> (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) </math>
+
::<math> (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) </math>
  
 
vilket innebär en faktorisering av polynomet <math> P(x)\, </math>. Bestäm a, b, c och d genom att:
 
vilket innebär en faktorisering av polynomet <math> P(x)\, </math>. Bestäm a, b, c och d genom att:
Rad 220: Rad 220:
  
  
 
+
<!--
 
<Big><Big><Big><span style="color:blue"><u>Facit</u></span></Big></Big></Big>
 
<Big><Big><Big><span style="color:blue"><u>Facit</u></span></Big></Big></Big>
 +
  
  
Rad 393: Rad 394:
  
 
<math> d\, = 1 </math>
 
<math> d\, = 1 </math>
 +
-->
 +
  
  
  
 
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
 
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 30 oktober 2014 kl. 14.40

       Repetition: Algebra          Teori          Övningar          Fördjupning          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-6


Övning 1

Två förstagradspolynom är givna:

\[ 3\,x - 5 \]
\[ - 8\,x - 6 \]

Bilda deras

a) \( {\color{White} x} \) summa

b) \( {\color{White} x} \) differens

c) \( {\color{White} x} \) produkt

d) \( {\color{White} x} \) kvot

Förenkla så mycket som möjligt.

Ange varje gång om resultatet är ett polynom.

I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.

Övning 2

Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen

\[ 4\,x^2 - 7\,x + 2 \]
\[ -4\,x^2 - 5\,x \]

Övning 3

Följande uttryck är givet\[ P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) \]

a) Utveckla \( P(x)\, \) till ett polynom.

b) Använd polynomet från a) för att beräkna \( P(-1)\, \).

c) Bestäm alla nollställen till \( P(x)\, \).

Övning 4

Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:

a) \( \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 \)

b) Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för \( x = -2\, \).

Övning 5

En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:

\[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]

där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.

a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.

b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.

Övning 6

Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:

a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.

b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.

c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.


C-övningar: 7-10


Övning 7

Följande två polynom är givna\[ U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x \]

\( U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 \)

Utveckla polynomet \( \displaystyle U_5(x) \) med hjälp av formeln\[ U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... \]

Övning 8

Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna\[ \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 \]

Övning 9

Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:

\[ 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 \]

Övning 10

Två polynom är givna\[ P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b \]

\( Q(x) = 4 \cdot x - 6 \)

För vilka värden av \( a\, \) och \( b\, \) är \( P(x) = Q(x)\, \)? Använd jämförelse av koefficienter.


A-övningar: 11-12


Övning 11

Följande 2:a gradspolynom är givet:

\[ P(x) = x^2 - 10\,x + 16 \]

a) Utveckla uttrycket \( Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) \) till ett polynom. Bestäm \( a\, \) och \( b\, \) så att \( P(x) = Q(x)\, \). Använd jämförelse av koefficienter.

b) Visa att de värden du får för \( a\, \) och \( b\, \) i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:

\[ x^2 - 10\,x + 16 = 0 \]

Övning 12

Visa att 2:a gradspolynomet \( P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 \) kan skrivas som

\[ (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) \]

vilket innebär en faktorisering av polynomet \( P(x)\, \). Bestäm a, b, c och d genom att:

a) Hitta först polynomet \( P(x)\, \):s nollställen (rötter) \( x_1\, \) och \( x_2\, \) exakt, dvs bibehåll bråkformen.

b) Sätt sedan \( P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2) \) och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d.




Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.