Skillnad mellan versioner av "1.2 Övningar till Faktorisering av polynom"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(12 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.2 Repetition Faktorisering & Vieta från Matte 2|Repetition: Faktorisering]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.2 Repetition Faktorisering & Vieta från Matte 2|Repetition: Faktorisering & Vieta]]}}
{{Not selected tab|[[1.2 Faktorisering av polynom|Teori]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.2 Faktorisering av polynom|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[1.2 Övningar till Faktorisering av polynom|Övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[1.2 Övningar till Faktorisering av polynom|Övningar]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.2 Fördjupning till Faktorisering av Polynom|Fördjupning]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.2 Fördjupning till Faktorisering av Polynom|Fördjupning]]}}
Rad 95: Rad 95:
 
c) <math> {\color{White} x} 4\,x^2 - 36 </math>
 
c) <math> {\color{White} x} 4\,x^2 - 36 </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.3 Svar 6a|Lösning 6a|1.3 Lösning 6a|Svar 6b|1.3 Svar 6b|Lösning 6b|1.3 Lösning 6b|Svar 6c|1.3 Svar 6c|Lösning 6c|1.3 Lösning 6c}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.3 Svar 6a|Lösning 6a|1.2 Lösning 6a|Svar 6b|1.3 Svar 6b|Lösning 6b|1.3 Lösning 6b|Svar 6c|1.3 Svar 6c|Lösning 6c|1.3 Lösning 6c}}
 
<!-- Alternativt:
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[1.3 Svar 6a|Svar 6a]] | [[1.3 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[1.3 Svar 6b|Svar 6b]] | [[1.3 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[1.3 Svar 6c|Svar 6c]] | [[1.3 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small>
 
:<small><small>[[1.3 Svar 6a|Svar 6a]] | [[1.3 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[1.3 Svar 6b|Svar 6b]] | [[1.3 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[1.3 Svar 6c|Svar 6c]] | [[1.3 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small>
Rad 169: Rad 169:
 
Följande 4:e gradspolynom är givet och har dubbelroten <math> x = -1\,</math>:
 
Följande 4:e gradspolynom är givet och har dubbelroten <math> x = -1\,</math>:
  
:<math> P(x) = x^4 - 7\,x^3 + 3\,x^2 + 31\,x + 20 </math>
+
::<math> P(x) = x^4 - 7\,x^3 + 3\,x^2 + 31\,x + 20 </math>
  
 
a) Ange med hjälp av dubbelroten en delfaktorisering av <math> P(x)\,</math>.
 
a) Ange med hjälp av dubbelroten en delfaktorisering av <math> P(x)\,</math>.
Rad 182: Rad 182:
 
== Övning 12 ==
 
== Övning 12 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Anta att två nollställen till polynomet:
+
Anta att polynomet  
  
:<math> P(x) = x^4 + 3\,x^3 - 7\,x^2 - 27\,x - 18 </math>
+
::<math> P(x) = x^4 + 3\,x^3 - 7\,x^2 - 27\,x - 18 </math>
  
har samma absolutbelopp, men olika förtecken.
+
har två nollställen <math> a\,</math> och <math> -a\,</math>.
  
 
a) Bestäm dessa två nollställen och ange en delfaktorisering av <math> P(x)\,</math>.
 
a) Bestäm dessa två nollställen och ange en delfaktorisering av <math> P(x)\,</math>.
Rad 206: Rad 206:
 
:::::<math> x^2 + p\,x + q = (x-x_1) \cdot (x-x_2) </math>
 
:::::<math> x^2 + p\,x + q = (x-x_1) \cdot (x-x_2) </math>
  
<b>Ledning:</b> Sätt in p-q-formeln för <math> x_1\, </math> och <math> x_2\, </math> i högerledet och utveckla produkten där.
+
<b>Ledning:</b> Sätt in p-q-formeln för <math> x_1\, </math> och <math> x_2\, </math> i högerledet och utveckla produkten för att visa likheten med vänsterledet.  
 
+
Använd [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#J.C3.A4mf.C3.B6relse_av_koefficienter|<strong><span style="color:blue">jämförelse av koefficienter</span></strong>]] för att visa likheten med vänsterledet.  
+
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 13|1.2 Lösning 13}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 13|1.2 Lösning 13}}
Rad 224: Rad 222:
 
a) Börja med en delfaktorisering inom ramen av de reella talen.
 
a) Börja med en delfaktorisering inom ramen av de reella talen.
  
b) Fortsätt sedan till fullständig faktorisering till linjära faktorer genom att hitta även <math> \, P(x)</math>:s komplexa rötter.
+
b) Fortsätt sedan med fullständig faktorisering till linjära faktorer genom att hitta även <math> \, P(x)</math>:s komplexa rötter.
 
+
</div>{{#NAVCONTENT:Ledning 14|1.2 Lösning 14}}
+
 
+
  
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Ledning 14|1.2 Lösning 14|Lösning 12|1.2 Lösninga 14}}
  
  
 +
<!--
 
<Big><Big><Big><span style="color:blue"><u>Facit</u></span></Big></Big></Big>
 
<Big><Big><Big><span style="color:blue"><u>Facit</u></span></Big></Big></Big>
 
  
 
== 1) ==
 
== 1) ==
Rad 313: Rad 309:
 
== 12b) ==
 
== 12b) ==
 
<math> (x+3) \cdot (x-3) \cdot (x+1) \cdot (x+2) </math>
 
<math> (x+3) \cdot (x-3) \cdot (x+1) \cdot (x+2) </math>
 
+
-->
 
   
 
   
 +
 +
  
  
 
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
 
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 14 maj 2015 kl. 22.40

       Repetition: Faktorisering & Vieta          Genomgång          Övningar          Fördjupning          Nästa avsnitt -->      

<-- Förra avsnitt


E-övningar: 1-6


Övning 1

Om

\[ x^3 - 5\,x^2 + 12\,x - 6 = (x-2) \cdot {\rm (ett\ polynom)} \]

vad är då graden till det okända polynomet?

Övning 2

Vi har:

\[ 4\,x^2 + 16\,x - 8 = (x+3) \cdot {\rm (ett\ polynom)} \]

a) Vad är graden till det okända polynomet?

b) Vad är koefficienten till x-termen i det okända polynomet?

Övning 3

Ange ett polynom i faktorform vars nollställen är:

a) \( {\color{White} x} 2 \, \) och \( 6 \, \)

b) \( {\color{White} x} -2 \, \) och \( -6 \, \)

c) \( {\color{White} x} 1 \, \), och \( -5 \, \) och \( 4 \, \)

Övning 4

Ange nollställen till följande polynom:

a) \( {\color{White} x} (x-2) \cdot (x+1) \)

b) \( {\color{White} x} (3\,x-1) \cdot (2\,x+1) \)

Övning 5

Grafen till en polynomfunktion ser ut så här:

13Övn5 2agradspol.jpg

a) Ange några exempel på polynom i faktorform vars nollställen är identiska med kurvans nollställen.

b) Ange det polynom i faktorform vars graf är kurvan ovan.

Övning 6

Faktorisera följande polynom och kontrollera dina svar genom utveckling av de erhållna resultaten:

a) \( {\color{White} x} x^2 - 6\,x + 8 \)

b) \( {\color{White} x} 3\,x^2 + 3\,x - 6 \)

c) \( {\color{White} x} 4\,x^2 - 36 \)


C-övningar: 7-10


Övning 7

Grafen till en polynomfunktion ser ut så här:

13Övn7 3egradspol.jpg

Ange det polynom i faktorform vars graf är kurvan ovan.

Övning 8

Faktorisera följande polynom och kontrollera dina svar genom utveckling av de erhållna resultaten. Ange slutresultaten med heltalskoefficienter.

a) \( {\color{White} x} 9\,x^2 - 6\,x + 1 \)

b) \( {\color{White} x} x^2 + 4\,x + 5 \)

c) \( {\color{White} x} 49\,z^2 + 14\,z + 1 \)

Övning 9

Ange den fullständiga faktoriseringen av polynomet

\[ x^3 - 9\,x^2 + 26\,x - 24 \]

om en av faktorerna är \( (x-4)\, \).

Övning 10

Vi har följande delfaktorisering av ett 3:e gradspolynom:

\[ x^3 - 17\,x^2 + 54\,x - 8 = (x-4) \cdot {\rm (ett\ polynom)} \]

a) Bestäm det okända polynomet som en summa av termer.

b) Ange 3:e gradspolynomets fullständiga faktorisering. Svara med två decimaler.


A-övningar: 11-14


Övning 11

Följande 4:e gradspolynom är givet och har dubbelroten \( x = -1\,\):

\[ P(x) = x^4 - 7\,x^3 + 3\,x^2 + 31\,x + 20 \]

a) Ange med hjälp av dubbelroten en delfaktorisering av \( P(x)\,\).

b) Faktorisera \( P(x)\,\) fullständigt.

Övning 12

Anta att polynomet

\[ P(x) = x^4 + 3\,x^3 - 7\,x^2 - 27\,x - 18 \]

har två nollställen \( a\,\) och \( -a\,\).

a) Bestäm dessa två nollställen och ange en delfaktorisering av \( P(x)\,\).

b) Faktorisera \( P(x)\,\) fullständigt.

Övning 13

Bevisa satsen om faktorisering med 2 nollställen:

Sats: Om 2:gradspolynomet \( x^2 + p\,x + q \) har nollställena \( x_1\, \) och \( x_2\, \) så gäller:

\[ x^2 + p\,x + q = (x-x_1) \cdot (x-x_2) \]

Ledning: Sätt in p-q-formeln för \( x_1\, \) och \( x_2\, \) i högerledet och utveckla produkten för att visa likheten med vänsterledet.

Övning 14

Faktorisera fullständigt 5:e gradspolynomet \( P(x)\, \):

\[ P(x) = x^5 - 5\,x^4 + 17\,x^3 - 13\,x^2 \]

a) Börja med en delfaktorisering inom ramen av de reella talen.

b) Fortsätt sedan med fullständig faktorisering till linjära faktorer genom att hitta även \( \, P(x)\):s komplexa rötter.




Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.