Skillnad mellan versioner av "1.6 Övningar till Absolutbelopp"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 6)
m (Övning 10)
 
(89 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 5: Rad 5:
 
{{Not selected tab|[[1.6 Absolutbelopp|Teori]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.6 Absolutbelopp|Teori]]}}
 
{{Selected tab|[[1.6 Övningar till Absolutbelopp|Övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[1.6 Övningar till Absolutbelopp|Övningar]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Diagnosprov 1 Ma3c1.pdf|Diagnosprov 1 kap 1]]}}
+
{{Not selected tab|[[Diagnosprov 1 kap 1 Algebra & funktioner|Diagnosprov 1 kap 1]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Diagnosprov 2 Ma3c kap 1.pdf|Diagnosprov 2 kap 1]]}}
+
{{Not selected tab|[[Diagnosprov 2 kap 1 Algebra & funktioner|Diagnosprov 2 kap 1]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
|}
 
|}
 
+
<div style= "border:1px solid white; display:inline-block !important; margin-left: 675px !important; padding:2px 8px 2px 2px;">
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td>[[Lösningar till diagnosprov 1 kap 1|<span style="color:blue">&nbsp;&nbsp;&nbsp;Lösningar&nbsp;till&nbsp;diagnosprov&nbsp;1&nbsp;kap&nbsp;1</span>]]</td>
 +
  <td>[[Lösningar till diagnosprov 2 kap 1|<span style="color:blue">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Lösningar&nbsp;till&nbsp;diagnosprov&nbsp;2&nbsp;kap&nbsp;1</span>]]</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
</div>
  
 
<Big><Big><Big><span style="color:blue">E-övningar: 1-5</span></Big></Big></Big>
 
<Big><Big><Big><span style="color:blue">E-övningar: 1-5</span></Big></Big></Big>
Rad 18: Rad 25:
 
Beräkna följande uttryckens värden:
 
Beräkna följande uttryckens värden:
  
a) <math> | -25\,| + | -5\,| </math>
+
a) <math> {\color{White} x} | -25\,| + | -5\,| </math>
  
  
b) <math> | \, 17 - 20 \, |  </math>
+
b) <math> {\color{White} x} | \, 17 - 20 \, |  </math>
  
  
c) <math> | -4\,| - |\,2\,| </math>
+
c) <math> {\color{White} x} | -4\,| - |\,2\,| </math>
  
  
d) <math> | \,0\,| - | -0,01\,| </math>
+
d) <math> {\color{White} x} | \,0\,| - | -0,01\,| </math>
  
  
e) <math> 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 </math>
+
e) <math> {\color{White} x} 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 </math>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.6a Svar 1a|Lösning 1a|1.6a Lösning 1a|Svar 1b|1.6a Svar 1b|Lösning 1b|1.6a Lösning 1b|Svar 1c|1.6a Svar 1c|Lösning 1c|1.6a Lösning 1c|Svar 1d|1.6a Svar 1d|Lösning 1d|1.6a Lösning 1d|Svar 1e|1.6a Svar 1e|Lösning 1e|1.6a Lösning 1e}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.6a Svar 1a|Lösning 1a|1.6a Lösning 1a|Svar 1b|1.6a Svar 1b|Lösning 1b|1.6a Lösning 1b|Svar 1c|1.6a Svar 1c|Lösning 1c|1.6a Lösning 1c|Svar 1d|1.6a Svar 1d|Lösning 1d|1.6a Lösning 1d|Svar 1e|1.6a Svar 1e|Lösning 1e|1.6a Lösning 1e}}
Rad 36: Rad 43:
 
== Övning 2 ==
 
== Övning 2 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Beräkna värdet av uttrycket <math> | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| </math> för
+
Beräkna värdet av uttrycket <math> {\color{White} x} | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| {\color{White} x} </math> för
  
a) <math> x = 1\, </math>
+
a) <math> {\color{White} x} x = 1\, </math>
  
b) <math> x = - 1\, </math>
+
b) <math> {\color{White} x} x = - 1\, </math>
  
c) <math> x = 2\, </math>
+
c) <math> {\color{White} x} x = 2\, </math>
  
d) <math> x = - 2\, </math>
+
d) <math> {\color{White} x} x = - 2\, </math>
  
 
Räkna först manuellt.
 
Räkna först manuellt.
Rad 56: Rad 63:
 
Rita grafen till följande funktioner i intervallet <math> -2 \leq x \leq 5 </math> i separata koordinatsystem:
 
Rita grafen till följande funktioner i intervallet <math> -2 \leq x \leq 5 </math> i separata koordinatsystem:
  
a) <math> y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 </math>
+
a) <math> {\color{White} x} y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 </math>
  
b) <math> y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| </math>
+
b) <math> {\color{White} x} y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| </math>
  
 
För att i i räknaren, knappen <strong><span style="color:black"> Y= </span></strong> mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen <strong><span style="color:green">2nd</span></strong> - <strong><span style="color:green">CATALOG</span></strong> (över <math> 0 \, </math>), välj sedan <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong> och tryck ENTER.  
 
För att i i räknaren, knappen <strong><span style="color:black"> Y= </span></strong> mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen <strong><span style="color:green">2nd</span></strong> - <strong><span style="color:green">CATALOG</span></strong> (över <math> 0 \, </math>), välj sedan <strong><span style="color:black">abs ( )</span></strong> och tryck ENTER.  
Rad 64: Rad 71:
 
c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.
 
c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.6a Svar 3a|Lösning 3a|1.6a Lösning 3a|Svar 3b|1.6a Svar 3b|Lösning 3b|1.6a Lösning 3b|Svar 3c|1.6a Svar 3c|Lösning 3c|1.6a Lösning 3c}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 3a|1.6a Lösning 3a|Lösning 3b|1.6a Lösning 3b|Lösning 3c|1.6a Lösning 3c}}
  
 
== Övning 4 ==
 
== Övning 4 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Lös ekvationen <math> {\color{White} x} \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 </math>.
+
Lös ekvationen <math> {\color{White} x} \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 </math> .
  
 
a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
 
a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
Rad 76: Rad 83:
 
           \end{align}</math>
 
           \end{align}</math>
  
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
+
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.6a Svar 4a|Lösning 4a|1.6a Lösning 4a|Svar 4b|1.6a Svar 4b|Lösning 4b|1.6a Lösning 4b}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 4a|1.6a Lösning 4a|Svar 4b|1.6a Svar 4b|Lösning 4b|1.6a Lösning 4b}}
  
 
== Övning 5 ==
 
== Övning 5 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Lös ekvationen <math> {\color{White} x} \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 </math>.
+
Lös ekvationen <math> {\color{White} x} \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 </math> .
  
 
a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
 
a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:
Rad 90: Rad 97:
 
         \end{align}</math>
 
         \end{align}</math>
  
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
+
b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.6a Svar 5a|Lösning 5a|1.6a Lösning 5a|Svar 5b|1.6a Svar 5b|Lösning 5b|1.6a Lösning 5b}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 5a|1.6a Lösning 5a|Svar 5b|1.6a Svar 5b|Lösning 5b|1.6a Lösning 5b}}
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 6-8</span></Big></Big></Big>
+
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 6-9</span></Big></Big></Big>
  
  
 
== Övning 6 ==
 
== Övning 6 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
a) Lös olikheten <math> {\color{White} x} \, | \, x - 1 \, | \, < \, 5 </math>
+
a) Lös olikheten <math> | \, x - 1 \, | \, < \, 5 </math> med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.
 +
 
 +
Ange lösningsmängden som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln.
 +
 
 +
b) Rita lämpliga grafer till olikheten i a). Tolka olikhetens lösning med hjälp av grafen.
 +
 
 +
c) Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.6a Svar 6a|Lösning 6a|1.6a Lösning 6a|Lösning 6b|1.6a Lösning 6b|Svar 6c|1.6a Svar 6c|Lösning 6c|1.6a Lösning 6c}}
 +
 
 +
== Övning 7 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Tolka följande olikhet med hjälp av [[1.6_Absolutbelopp#Exempel_2_Avst.C3.A5nd_mellan_tv.C3.A5_tal|<strong><span style="color:blue">avstånd mellan två tal</span></strong>]] på tallinjen och [[1.6_Absolutbelopp#Intervall_med_absolutbelopp|<strong><span style="color:blue">intervall med absolutbelopp</span></strong>]]:
 +
 
 +
::<math> | \, x + 5 \, | \, < \, 2 </math>
 +
 
 +
a) Ange olikhetens lösning som ett intervall på <math> \, x</math>-axeln med hjälp av tolkningarna ovan.
 +
 
 +
b) Visualisera lösningen grafiskt.
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.6a Svar 7|Lösning 7a|1.6a Lösning 7|Lösning 7b|1.6a Lösning 7b}}
 +
 
 +
== Övning 8 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Beskriv följande intervall med hjälp av absolutbelopp:
 +
 
 +
::<math> -8 \leq x \leq 15 \, </math>
 +
 
 +
a) Ange lösningen som en olikhet.
 +
 
 +
b) Bekräfta din lösning med hjälp av en graf.
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.6a Svar 8|Lösning 8a|1.6a Lösning 8|Lösning 8b|1.6a Lösning 8b}}
 +
 
 +
== Övning 9 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Lös följande ekvation grafiskt:
 +
 
 +
::<math> 2\,| \, x - 1 \, | \, = \, | \, x + 2 \, | </math>
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.6a Svar 9|Lösning 9|1.6a Lösning 9}}
 +
 
 +
 
 +
<Big><Big><Big><span style="color:blue">A-övningar: 10-12</span></Big></Big></Big>
 +
 
 +
 
 +
== Övning 10 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Betrakta ekvationen
 +
 
 +
::<math> | \, x - 4 \, | + | \, x + 1 \, | \,= \, 3 </math>
 +
 
 +
a) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen ovan.
 +
 
 +
b) Lös ekvationen ovan utgående från grafen i a).
 +
 
 +
c) Förklara resultatet i b).
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 10a|1.6a Svar 9a|Svar 10b|1.6a Svar 9b|Lösning 10c|1.6a Svar 9c}}
 +
 
 +
== Övning 11 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Lös följande olikheter med hjälp av grafer:
 +
 
 +
a) <math> {\color{White} x} | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4  \,| </math>
 +
 
 +
b) <math> {\color{White} x} | \, 2\,x - 6 | \, < \, | \,x + 1 \,| </math>
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.6a Svar 11a|Lösning 11a|1.6a Lösning 11a|Svar 11b|1.6a Svar 11b|Lösning 11b|1.6a Lösning 11b}}
 +
<!-- Armin Halilovic: EXTRA ÖVNINGAR, uppg. 4 (Absolutbelopp Extraövn Armin Halilovic.pdf) -->
 +
<!-- Ändra lite grann på sifrorna! -->
 +
 
 +
== Övning 12 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Betrakta olikheten
 +
 
 +
::<math> \left|\,{5 \over x} + x\,\right| \, < \, 6 \; , \quad x \neq 0  </math>
 +
 
 +
a) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till olikheten ovan.
 +
 
 +
b) Lös olikheten algebraiskt.
 +
 
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Lösning 12a|1.6a Lösning 12a|Svar 12b|1.6a Svar 12b|Lösning 12b|1.6a Lösning 12b}}
 +
 
 +
 
  
b)
 
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.6a Svar 6a|Lösning 6a|1.6a Lösning 6a|Svar 6b|1.6a Svar 6b|Lösning 6b|1.6a Lösning 6b}}
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 6 september 2014 kl. 11.41

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Diagnosprov 1 kap 1          Diagnosprov 2 kap 1      

E-övningar: 1-5


Övning 1

Beräkna följande uttryckens värden:

a) \( {\color{White} x} | -25\,| + | -5\,| \)


b) \( {\color{White} x} | \, 17 - 20 \, | \)


c) \( {\color{White} x} | -4\,| - |\,2\,| \)


d) \( {\color{White} x} | \,0\,| - | -0,01\,| \)


e) \( {\color{White} x} 2 \cdot | -3\,| + | - 1\,|^2 \)

Övning 2

Beräkna värdet av uttrycket \( {\color{White} x} | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| {\color{White} x} \) för

a) \( {\color{White} x} x = 1\, \)

b) \( {\color{White} x} x = - 1\, \)

c) \( {\color{White} x} x = 2\, \)

d) \( {\color{White} x} x = - 2\, \)

Räkna först manuellt.

Kontollera sedan dina resultat med räknaren. Där får du absolutbeloppsfunktionen abs ( ) genom att trycka på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)) och sedan med ENTER välja abs ( ).

Övning 3

Rita grafen till följande funktioner i intervallet \( -2 \leq x \leq 5 \) i separata koordinatsystem:

a) \( {\color{White} x} y = 2\,x^2 - 5\,x - 3 \)

b) \( {\color{White} x} y = | \, 2\,x^2 - 5\,x - 3 \,| \)

För att i i räknaren, knappen Y= mata in funktionsuttrycket i b), tryck på den gröna knappkombinationen 2nd - CATALOG (över \( 0 \, \)), välj sedan abs ( ) och tryck ENTER.

c) Jämför graferna. Vad gör absolutbelopp med grafen. Förklara varför.

Övning 4

Lös ekvationen \( {\color{White} x} \, | \, x - 1 \, | \, = \, 4 \) .

a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:

\[ \begin{align} y_1 & = | \, x - 1 \, | \\ y_2 & = 4 \end{align}\]

b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).

Övning 5

Lös ekvationen \( {\color{White} x} \, | \, x + 1 \, | + 2\,x\, = \, 3 \) .

a) Rita först i samma koordinatsystem graferna till följande funktioner för att få en orientering om vad som förväntas i den algebraiska lösningen:

\[\begin{align} y_1 & = | \, x + 1 \, | \\ y_2 & = -2\,x + 3 \end{align}\]

b) Lös ekvationen algebraiskt med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp. Jämför resultatet med grafen i a).


C-övningar: 6-9


Övning 6

a) Lös olikheten \( | \, x - 1 \, | \, < \, 5 \) med hjälp av den allmänna definitionen för absolutbelopp.

Ange lösningsmängden som ett intervall på \( \, x\)-axeln.

b) Rita lämpliga grafer till olikheten i a). Tolka olikhetens lösning med hjälp av grafen.

c) Skriv om lösningsintervallet från a) till en olikhet med hjälp av absolutbelopp.

Övning 7

Tolka följande olikhet med hjälp av avstånd mellan två tal på tallinjen och intervall med absolutbelopp:

\[ | \, x + 5 \, | \, < \, 2 \]

a) Ange olikhetens lösning som ett intervall på \( \, x\)-axeln med hjälp av tolkningarna ovan.

b) Visualisera lösningen grafiskt.

Övning 8

Beskriv följande intervall med hjälp av absolutbelopp:

\[ -8 \leq x \leq 15 \, \]

a) Ange lösningen som en olikhet.

b) Bekräfta din lösning med hjälp av en graf.

Övning 9

Lös följande ekvation grafiskt:

\[ 2\,| \, x - 1 \, | \, = \, | \, x + 2 \, | \]


A-övningar: 10-12


Övning 10

Betrakta ekvationen

\[ | \, x - 4 \, | + | \, x + 1 \, | \,= \, 3 \]

a) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till ekvationen ovan.

b) Lös ekvationen ovan utgående från grafen i a).

c) Förklara resultatet i b).

Övning 11

Lös följande olikheter med hjälp av grafer:

a) \( {\color{White} x} | \, x + 2 \, | \, > \, | \, 2x - 4 \,| \)

b) \( {\color{White} x} | \, 2\,x - 6 | \, < \, | \,x + 1 \,| \)

Övning 12

Betrakta olikheten

\[ \left|\,{5 \over x} + x\,\right| \, < \, 6 \; , \quad x \neq 0 \]

a) Rita lämpliga grafer för att få en orientering om lösningen till olikheten ovan.

b) Lös olikheten algebraiskt.



Copyright © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.