Skillnad mellan versioner av "1.1 Lösning 6a"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m (Taifun flyttade sidan 1.2 Lösning 6a till 1.1 Lösning 6a utan att lämna en omdirigering)
 
(6 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 3: Rad 3:
 
<math> y = 90\,x - 4,9\,x^2 </math>
 
<math> y = 90\,x - 4,9\,x^2 </math>
  
kan man se att höjden y är 0 när tiden x är 0. Dvs raketen startar vid tiden x = 0. Eftersom både höjden och tiden är positiva kommer banan stanna i koordinatsystemets första quadrant. Därför är det lämpligt att välja för både x- och y-axelns min-värdet 0:
+
kan man se att höjden y är 0 när tiden x är 0. Dvs raketen startar vid tiden x = 0. Eftersom både höjden och tiden är positiva kommer banan stanna i koordinatsystemets första kvadrant. Därför är det lämpligt att välja för både x- och y-axelns min-värdet 0:
  
Xmin = 0
+
<math> x_{min}\, = 0 </math>
  
Ymin = 0
+
<math> y_{min}\, = 0 </math>
  
Eftersom raketen enligt övn 5 b) når en maximalhöjd på 413 m kan man välja ett max-värde på y-axeln på t.ex.420. För x-axelns max-värde är den andra tiden 15,781   sekunder då raketen når höjden 200 m relevant. Man kan anta att raketen återvänder till marken lite senare än denna tid, t.ex. efter 20 sekunder. Därför:
+
Eftersom raketen enligt övn 5 b) når en maximalhöjd på 413 m kan man välja ett lite större max-värde på y-axeln, säg 420. För x-axelns max-värde är den andra tiden 15,781 sek relevant, då raketen på väg till marken når höjden 200 m (enligt 5 a)). Man kan anta att raketen slår i marken lite senare än denna tid, säg 20 sek efter start. Därför:
  
Xmax = 20
+
<math> x_{max}\, = 20 </math>
  
Ymax = 420
+
<math> y_{max}\, = 420 </math>
  
Pga de lite olika storleksordningar på x- och y-axeln och de dimensioner som räknarens displayfönster har, är det lämpligt att välja skalan 2 på x- och 50 på y-axeln:
+
Pga de olika storleksordningar på x- och y-axeln och de dimensioner som räknarens displayfönster har, är det lämpligt att välja skalan 2 på x- och 50 på y-axeln:
  
Xscl = 2
+
<math> x_{scl}\, = 2 </math>
  
Yscl = 50
+
<math> y_{scl}\, = 50 </math>
  
Alla dessa värden kan variera lite beroende på räknarens typ.
+
Alla dessa värden är inte exakta och kan variera lite beroende på räknarens typ.

Nuvarande version från 3 augusti 2014 kl. 11.07

Tittar man på raketens bana\[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]

kan man se att höjden y är 0 när tiden x är 0. Dvs raketen startar vid tiden x = 0. Eftersom både höjden och tiden är positiva kommer banan stanna i koordinatsystemets första kvadrant. Därför är det lämpligt att välja för både x- och y-axelns min-värdet 0\[ x_{min}\, = 0 \]

\( y_{min}\, = 0 \)

Eftersom raketen enligt övn 5 b) når en maximalhöjd på 413 m kan man välja ett lite större max-värde på y-axeln, säg 420. För x-axelns max-värde är den andra tiden 15,781 sek relevant, då raketen på väg till marken når höjden 200 m (enligt 5 a)). Man kan anta att raketen slår i marken lite senare än denna tid, säg 20 sek efter start. Därför\[ x_{max}\, = 20 \]

\( y_{max}\, = 420 \)

Pga de olika storleksordningar på x- och y-axeln och de dimensioner som räknarens displayfönster har, är det lämpligt att välja skalan 2 på x- och 50 på y-axeln\[ x_{scl}\, = 2 \]

\( y_{scl}\, = 50 \)

Alla dessa värden är inte exakta och kan variera lite beroende på räknarens typ.