Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(166 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
== Välkommen till&nbsp; <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik ==
+
__NOTOC__
:
+
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
[[Image: Bild till vad ar math online.jpg]]
+
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
<!-- {{#NAVCONTENT:En mattenöt|Cirkel & kvadrat|Formulering & ledning|Formulering Snöre|Svar|Svar Snöre|Lösning|Lösning Snöre}} -->
+
{{Not selected tab|[[Matte 5 Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
 +
{{Selected tab|[[Huvudsida|Kursens presentation]]}}
 +
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Planering_Matte_5.pdf Planering]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://vidma.se/matematik-5-centralt-innehall-och-betygskriterier Centralt_innehåll_Ma5]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Media: FORMELSAMLING-5.pdf|Formelsamling Matte 5]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Kursen Matematik 5, vt 2016|Kursen Ma5, vt 2016]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Kursen Matematik 5, 2018_19|Kursen Ma5, 2018_19]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[1.1 Definition, sats och bevis|Lektion 1&nbsp;&nbsp;>> ]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://minidemo.mathonline.se/index.php/Fibonaccis_talf%C3%B6ljd <b>Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </b>]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori.pdf <b>Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </b>]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori.pdf <b>Diagnosprov Ma5</b>]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori_Losningar_R.pdf <b>Lösningar Diagnos Ma5</b>]}}
 +
{{Not selected tab|[[Diagnosprov kap 2 Mängdlära och kombinatorik|<b><span style="color:red">Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </span></b>]]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[Blandade tillämpningar|<b><span style="color:red">Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </span></b>]]}}
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 +
|}
  
'''<big><big><big><strong><span style="color:black">Math Online</span></strong></big></big></big>'''
 
  
* kan användas av alla lärare som webbaserat undervisningsmaterial och av alla elever som digitalt läromedel. Läs mer i denna [[Media: Math Online Presentationb.pdf|<strong><span style="color:blue">presentation</span></strong>]].  
+
<big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">Matematik 5</span></b></div>&nbsp; i&nbsp; [http://www.mathonline.se/ <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild_till_vad_ar_math_online_400.jpg]]
 +
</td>
 +
<td>[[Image: Skara_Cirklar_ODE_330.jpg]]
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
* syftar åt att uppnå [[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">kursmålen</span></strong>]] och klara av de nationella proven enligt  [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <strong><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan för matematik</span></strong>].
 
<!-- <a href="http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Huvudsida" target="_blank"><span style="text-decoration: underline;">math.online.demo</span></a> -->
 
* har ambitionen att nå bättre studieresultat genom att använda den moderna webbteknologins nya möjligheter och göra matematiken roligare och attraktivare för ungdomar.
 
  
* ersätter inte läraren, är ingen distanskurs utan är ett verktyg i pedagogens händer för att underlätta undervisningen, även om webbsidan också kan användas för självstudier.
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens Classroom</span></b> =
 +
<div class="border-divblue"><big>
 +
Matematik 5 har numera även ett Google Classroom.
 +
Kurskoden till Classroom är:&nbsp; &nbsp; <b>idxso5v</b>
 +
</big>
 +
</div>
  
* tror på en pedagogik som bygger på lust, på den intellektuella njutning man får när man upptäcker nya idéer, utan att gå miste om den vetenskapliga noggrannheten.
 
  
* anser att motivationen för att lära sig matematik i skolan borde i första hand vara att träna hjärnan, öva sig i logiskt tänkande och stärka sin abstraktionsförmåga.
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens beskrivning</span></b> =
 +
<div class="ovnE"><big>
 +
<b>Matematik 5 </b> är en fortsättningskurs på Matematik 4 för gymnasiets Natur- och Teknikprogram.
  
* är orienterad mot den senaste forskningen inom [https://www.youtube.com/watch?v=ZDGvz_QJ4Sw <strong><span style="color:blue">matematisk didaktik</span></strong>], [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/matematik/undervisning/learning-studies-1.117044 <strong><span style="color:blue">Learning studies</span></strong>] och [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/bedomning/undervisning/formativ-bedomning-1.100681 <strong><span style="color:blue">formativ bedömning</span></strong>], se bl.a. diagnosproven med självrättning.
+
Kursen följer Skolverkets [https://vidma.se/matematik-5-centralt-innehall-och-betygskriterier <b><span style="color:blue">kursplan</span></b>] (Centralt innehåll) och tillämpar Skolverkets betygskriterier.
  
* håller inga abstrakta föreläsningar utan använder exempelorienterad teoriundervisning dvs åskådliggör teorin med elevaktiviteter och lösta exempel som i kombination med övningar och fullständiga lösningar illustrerar matematikens abstrakta begrepp.
+
Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.
  
== Att komma igång med&nbsp; <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> ==
+
Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets andra program.
  
* I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på en av Math Online:s kurser. För att se andra kursers innehållsförteckning gå till m(o):s sida [http://www.mathonline.se/kurser/ <strong><span style="color:blue">kurser</span></strong>] och klicka på resp. kursbild.  
+
Den passar även för vuxenutbildningen.  
  
* Börja med att klicka t.ex. på länken [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Matte_3c_Planering <strong><span style="color:blue">Planering Matematik 3c</span></strong>] för att se ett exempel en planering, närmare bestämt för kursen Matematik 3c som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. Om du väljer m(o) som läromedel och skickar oss din skolas kalendarium kan vi anpassa planeringen till din aktuella kurs, klass och läsperiod.  
+
Matematik 5 bygger kunskaper från kurserna motsvarande Matematik 3c & 4, även om inte i alla delar.
  
* Länken [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Matte_3c_Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckning <strong><span style="color:blue">Innehållsförteckning Matematik 3c</span></strong>] visar kursens struktur som är indelad i ett antal kapitel och varje kapitel i ett antal avsnitt.
+
Skolverkets Centrala innehåll för Matematik 5 har konkretiserats i [[Matte 5 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
  
* Varje avsnitt har en flik [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Polynom <strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>] som behandlar ämnets teori och grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
+
Kursen börjar med talteori och bevismetoder, fortsätter med en kort genomgång av klassisk mängdlära som
  
* Till varje avsnitt finns det en flik [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_%C3%96vningar_till_Polynom <strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
+
kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik som sedan följer.  
  
* Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning:
+
Matematik 5 avslutas med differentialekvationer och ett urval av tillämpade matematiska problem (Problemlösning).
{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 10}}
+
</big></div>
  
* Med en klick på länken nedan kan eleven kontrollera sitt svar till övningen ovan:
 
{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 10}}
 
  
* Länken nedan visar övningens fullständiga lösning med alla mellansteg:
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens webbsida</span></b> =
{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 10}}
+
<div class="ovnC"><big>
 +
[http://34.248.89.132:1808/index.php/Huvudsida <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] (Kursöversikt) är en plattform för kurser i matematik och programmering.
  
Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har eleverna tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som de kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
+
Välj där kursen [http://34.248.89.132:1804/index.php/Huvudsida <b><span style="color:blue">Matematik 5</span></b>] för att komma till kursens beskrivning (denna sida).
  
* Några avsnitt har en flik kallad [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_F%C3%B6rdjupning_till_Polynom <strong><span style="color:blue">Fördjupning</span></strong>] som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i genomgången.
+
Via vänsterspaltens länkar kan du bläddra genom kurens lektioner.
  
* Några avsnitt börjar med en flik kallad [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Repetition_Algebra_fr%C3%A5n_Matte_2 <strong><span style="color:blue">Repetition</span></strong>] som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
+
Webbsidan används som central plattform för kursens genomgångar, övningar, diagnosprov osv.
 +
</big></div>
  
* När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Diagnosprov_i_Matte_3_kap_2_Derivata <strong><span style="color:blue">diagnosprov</span></strong>] som kan visas på skärmen eller laddas ned och genomföras.
+
<br>
  
* Till varje diagnosprov finns [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/L%C3%B6sningar_till_diagnosprov_i_Matte_3_kap_2_Derivata <strong><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></strong>] som eleven kan använda för att själv rätta sitt diagnosprov.
+
= <b><span style="color:#931136">Examination av kursen</span></b> =
 +
<div class="ovnA">
 +
<big>
  
* Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av Multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.
+
Kursen kommer att examineras genom:
  
* Provresultatet kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
+
* &nbsp; &nbsp; <b><span style="color:blue">Skriftliga prov</span></b> i slutet av varje kapitel, se [[Matte 5 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
  
* På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Före varje prov skrivs ett diagnosprov som inte betygsätts.
  
* Alla avsnitt innehåller [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar <strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Till alla diagnosprov publiceras fullständiga lösningar.
  
* Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan man navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Endast betyget IG ger rätten till omprov.
  
 +
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Aktivt deltagande under lektionerna kan bidra till betyget.
  
 +
* &nbsp; &nbsp; <b><span style="color:blue">Skolverkets betygskriterier</span></b> för Matematik 5 tillämpas.
 +
</big>
 +
</div>
  
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Kursmaterial</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<big>
 +
För kursens genomgångar används denna webbsida.
  
 +
För övningarna kommer följande kursbok (på papper) att lånas ut och användas:
  
 +
<b><i><span style="color:blue">Matematik 5000+</span></i></b>, Natur & Kultur, Aug 2021.
 +
</big>
 +
</div>
  
  
 +
= <b><span style="color:#931136">Kursens lärare</span></b> =
 +
<div class="border-divblue">
 +
<big>
 +
[https://mathonline.se/om-oss/ <b><span style="color:blue">Taifun Alishenas</span></b>]
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
[https://sharedfiles.mathonline.se/CV_Taifun.pdf <b><span style="color:blue">CV</span></b>]
 +
 
 +
<b><span style="color:#931136">Taifuns syn på</span> [https://sharedfiles.mathonline.se/Undervisning_i_matematik.pdf <span style="color:blue">Undervisning i matematik</span></b>]
 +
</big>
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2024 <b><span style="color:blue">Lieta AB</span></b>. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 10 april 2025 kl. 13.43

       Innehållsförteckning          Kursens presentation          Planering          Aktuell lektion  >>      


Välkommen till
Matematik 5
  i  Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
     Bild till vad ar math online 400.jpg Skara Cirklar ODE 330.jpg


Kursens Classroom

Matematik 5 har numera även ett Google Classroom. Kurskoden till Classroom är:    idxso5v


Kursens beskrivning

Matematik 5 är en fortsättningskurs på Matematik 4 för gymnasiets Natur- och Teknikprogram.

Kursen följer Skolverkets kursplan (Centralt innehåll) och tillämpar Skolverkets betygskriterier.

Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.

Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets andra program.

Den passar även för vuxenutbildningen.

Matematik 5 bygger på kunskaper från kurserna motsvarande Matematik 3c & 4, även om inte i alla delar.

Skolverkets Centrala innehåll för Matematik 5 har konkretiserats i innehållsförteckningen.

Kursen börjar med talteori och bevismetoder, fortsätter med en kort genomgång av klassisk mängdlära som

kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik som sedan följer.

Matematik 5 avslutas med differentialekvationer och ett urval av tillämpade matematiska problem (Problemlösning).


Kursens webbsida

Math Online (Kursöversikt) är en plattform för kurser i matematik och programmering.

Välj där kursen Matematik 5 för att komma till kursens beskrivning (denna sida).

Via vänsterspaltens länkar kan du bläddra genom kurens lektioner.

Webbsidan används som central plattform för kursens genomgångar, övningar, diagnosprov osv.


Examination av kursen

Kursen kommer att examineras genom:

          Före varje prov skrivs ett diagnosprov som inte betygsätts.

          Till alla diagnosprov publiceras fullständiga lösningar.

          Endast betyget IG ger rätten till omprov.

          Aktivt deltagande under lektionerna kan bidra till betyget.

  •     Skolverkets betygskriterier för Matematik 5 tillämpas.


Kursmaterial

För kursens genomgångar används denna webbsida.

För övningarna kommer följande kursbok (på papper) att lånas ut och användas:

Matematik 5000+, Natur & Kultur, Aug 2021.


Kursens lärare





Copyright © 2024 Lieta AB. All Rights Reserved.