Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(176 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
== Välkommen till&nbsp; <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik ==
+
__NOTOC__
:
+
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 +
{{Not selected tab|[[Matte 5 Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
 +
{{Selected tab|[[Huvudsida|Kursens presentation]]}}
 +
{{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Planering_Matte_5.pdf Planering]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://vidma.se/matematik-5-centralt-innehall-och-betygskriterier Centralt_innehåll_Ma5]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Media: FORMELSAMLING-5.pdf|Formelsamling Matte 5]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Kursen Matematik 5, vt 2016|Kursen Ma5, vt 2016]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Kursen Matematik 5, 2018_19|Kursen Ma5, 2018_19]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[1.1 Definition, sats och bevis|Lektion 1&nbsp;&nbsp;>> ]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://minidemo.mathonline.se/index.php/Fibonaccis_talf%C3%B6ljd <b>Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </b>]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori.pdf <b>Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </b>]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori.pdf <b>Diagnosprov Ma5</b>]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[https://sharedfiles.mathonline.se/Diagnosprov_Ma5_Talteori_Losningar_R.pdf <b>Lösningar Diagnos Ma5</b>]}}
 +
{{Not selected tab|[[Diagnosprov kap 2 Mängdlära och kombinatorik|<b><span style="color:red">Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </span></b>]]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[Blandade tillämpningar|<b><span style="color:red">Aktuell lektion&nbsp;&nbsp;>> </span></b>]]}}
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 +
|}
 +
 
 +
 
 +
<big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">Matematik 5</span></b></div>&nbsp; i&nbsp; [http://www.mathonline.se/ <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td>[[File: Bild till vad ar math online.jpg]]</td>
+
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild_till_vad_ar_math_online_400.jpg]]
  <td>
+
</td>
 +
<td>[[Image: Skara_Cirklar_ODE_330.jpg]]
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
<div style="border:1px solid black;
 
display:inline-block !important;
 
margin-left: 20px !important;
 
padding:25px 25px 25px 25px;
 
-webkit-border-radius: 20px !important;
 
-moz-border-radius: 5px;
 
border-radius: 5px;"><big><big><big><strong><span style="color:black">Math Online</span></strong></big></big></big>&nbsp; erbjuder kompletta kurser i matematik för gymnasiets olika program. Varje kurs omfattar:
 
  
 +
= <b><span style="color:#931136">Kursens Classroom</span></b> =
 +
<div class="border-divblue"><big>
 +
Matematik 5 har numera även ett Google Classroom.
 +
Kurskoden till Classroom är:&nbsp; &nbsp; <b>idxso5v</b>
 +
</big>
 +
</div>
  
:* Planering
 
  
:* Teorigenomgångar
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens beskrivning</span></b> =
 +
<div class="ovnE"><big>
 +
<b>Matematik 5 </b> är en fortsättningskurs på Matematik 4 för gymnasiets Natur- och Teknikprogram.
  
:* Övningar med facit och fullständiga lösningar
+
Kursen följer Skolverkets [https://vidma.se/matematik-5-centralt-innehall-och-betygskriterier <b><span style="color:blue">kursplan</span></b>] (Centralt innehåll) och tillämpar Skolverkets betygskriterier.
  
:* Prov med facit och fullständiga lösningar (för lärare)
+
Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.
  
:* Diagnosprov, s.k. [http://www.youtube.com/watch?v=Iqf3rvg742g <strong><span style="color:blue">self-assessments</span></strong>] med självrättning
+
Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets andra program.
  
:* Förberedelsetest för nationella proven med facit och fullständiga lösningar
+
Den passar även för vuxenutbildningen.
  
:* Självrättande digitalt provsystem
+
Matematik 5 bygger på kunskaper från kurserna motsvarande Matematik 3c & 4, även om inte i alla delar.
  
:* Extra mattestöd
+
Skolverkets Centrala innehåll för Matematik 5 har konkretiserats i [[Matte 5 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
  
:* Lärarhandledning
+
Kursen börjar med talteori och bevismetoder, fortsätter med en kort genomgång av klassisk mängdlära som
</div>
+
  
  </td>
+
kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik som sedan följer.
</tr>
+
</table>
+
{{#NAVCONTENT:En mattenöt|Cirkel & kvadrat|Formulering & ledning|Formulering Snöre|Svar|Svar Snöre|Lösning|Lösning Snöre}}
+
  
'''<big><big><big><strong><span style="color:black">Math Online</span></strong></big></big></big>'''
+
Matematik 5 avslutas med differentialekvationer och ett urval av tillämpade matematiska problem (Problemlösning).
 +
</big></div>
  
* kan användas av alla lärare som webbaserat undervisningsmaterial och av alla elever som digitalt läromedel. Läs mer i denna [[Media: Math Online Presentationb.pdf|<strong><span style="color:blue">presentation</span></strong>]].
 
  
* syftar åt att uppnå [[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">kursmålen</span></strong>]] och klara av de <strong><span style="color:black">nationella proven</span></strong> enligt  [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <strong><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan för matematik</span></strong>].
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens webbsida</span></b> =
<!-- <a href="http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Huvudsida" target="_blank"><span style="text-decoration: underline;">math.online.demo</span></a> -->
+
<div class="ovnC"><big>
* har ambitionen att nå <strong><span style="color:black">bättre studieresultat</span></strong> genom att använda den moderna webbteknologins nya möjligheter och göra matematiken roligare och attraktivare för ungdomar.
+
[http://34.248.89.132:1808/index.php/Huvudsida <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] (Kursöversikt) är en plattform för kurser i matematik och programmering.
  
* ersätter inte läraren, är ingen distanskurs utan är ett verktyg i pedagogens händer för att underlätta undervisningen, även om webbsidan också kan användas för självstudier.
+
Välj där kursen [http://34.248.89.132:1804/index.php/Huvudsida <b><span style="color:blue">Matematik 5</span></b>] för att komma till kursens beskrivning (denna sida).
  
* tror på en pedagogik som bygger på <strong><span style="color:black">lust</span></strong>, på den <strong><span style="color:black">intellektuella njutning</span></strong> man får när man upptäcker nya idéer, utan att gå miste om den vetenskapliga noggrannheten.
+
Via vänsterspaltens länkar kan du bläddra genom kurens lektioner.
  
* anser att motivationen för att lära sig matematik i skolan borde i första hand vara att <strong><span style="color:black">träna hjärnan</span></strong>, öva sig i <strong><span style="color:black">logiskt tänkande</span></strong> och stärka den <strong><span style="color:black">kognitiva förmågan</span></strong>.
+
Webbsidan används som central plattform för kursens genomgångar, övningar, diagnosprov osv.
 +
</big></div>
  
* är orienterad mot den senaste forkningen inom [https://www.youtube.com/watch?v=ZDGvz_QJ4Sw <strong><span style="color:blue">matematisk didaktik</span></strong>], [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/matematik/undervisning/learning-studies-1.117044 <strong><span style="color:blue">Learning studies</span></strong>] och [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/bedomning/undervisning/formativ-bedomning-1.100681 <strong><span style="color:blue">formativ bedömning</span></strong>], se bl.a. diagnosproven med självrättning.
+
<br>
  
* håller inga abstrakta föreläsningar utan använder <strong><span style="color:black">exempelorienterad teoriundervisning</span></strong> dvs åskådliggör teorin med elevaktiviteter och lösta exempel som i kombination med övningar och fullständiga lösningar illustrerar matematikens abstrakta begrepp.
+
= <b><span style="color:#931136">Examination av kursen</span></b> =
 +
<div class="ovnA">
 +
<big>
  
== Att komma igång med&nbsp; <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> ==
+
Kursen kommer att examineras genom:
  
== <Big><span style="color:black">Att navigera genom demosidan</span></Big> ==
+
* &nbsp; &nbsp; <b><span style="color:blue">Skriftliga prov</span></b> i slutet av varje kapitel, se [[Matte 5 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
  
* I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på Math Online:s demo. Vi har valt några delar av olika gymnasiekursen i matematik för att demonstrera hur man som lärare kan använda m(o) som ett läromedel i undervisningen. Endast kursernas utvalda delar som ingår i demon är samlade i vänsterspalten, medan kursens fullständiga innehåll finns i [http://www.mathonline.se/kurser/ <strong><span style="color:blue">kursernas</span></strong>] innehållsförteckning.  
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Före varje prov skrivs ett diagnosprov som inte betygsätts.
  
* Börja med att klicka t.ex. på länken [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Matte_3c_Planering <strong><span style="color:blue">Planering Matematik 3c</span></strong>] för att se ett exempel på en planering, närmare bestämt för kursen Matematik 3c som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. Om du väljer m(o) som läromedel och skickar oss din skolas kalendarium kan vi anpassa planeringen till din aktuella kurs, klass och läsperiod.  
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Till alla diagnosprov publiceras fullständiga lösningar.
  
* Länken [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Matte_3c_Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckning <strong><span style="color:blue">Innehållsförteckning Matematik 3c</span></strong>] visar kursens struktur som är indelad i ett antal kapitel och varje kapitel i ett antal avsnitt.
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Endast betyget IG ger rätten till omprov.
  
* Varje avsnitt har en flik [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Polynom <strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>] som behandlar ämnets teori och grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Aktivt deltagande under lektionerna kan bidra till betyget.
  
* Till varje avsnitt finns det en flik [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_%C3%96vningar_till_Polynom <strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
+
* &nbsp; &nbsp; <b><span style="color:blue">Skolverkets betygskriterier</span></b> för Matematik 5 tillämpas.
 +
</big>
 +
</div>
  
* Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning:
+
{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 10}}
+
= <b><span style="color:#931136">Kursmaterial</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<big>
 +
För kursens genomgångar används denna webbsida.
  
* Med en klick länken nedan kan eleven kontrollera sitt svar till övningen ovan:
+
För övningarna kommer följande kursbok (papper) att lånas ut och användas:  
{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 10}}
+
  
* Länken nedan visar övningens fullständiga lösning med alla mellansteg:
+
<b><i><span style="color:blue">Matematik 5000+</span></i></b>, Natur & Kultur, Aug 2021.
{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 10}}
+
</big>
 +
</div>
  
Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har eleverna tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som de kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
 
  
* Några avsnitt har en flik kallad [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_F%C3%B6rdjupning_till_Polynom <strong><span style="color:blue">Fördjupning</span></strong>] som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i genomgången.
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens lärare</span></b> =
 +
<div class="border-divblue">
 +
<big>
 +
[https://mathonline.se/om-oss/ <b><span style="color:blue">Taifun Alishenas</span></b>]
  
* Några avsnitt börjar med en flik kallad [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Repetition_Algebra_fr%C3%A5n_Matte_2 <strong><span style="color:blue">Repetition</span></strong>] som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
+
[https://sharedfiles.mathonline.se/CV_Taifun.pdf <b><span style="color:blue">CV</span></b>]
  
* När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Diagnosprov_i_Matte_3_kap_2_Derivata <strong><span style="color:blue">diagnosprov</span></strong>] som kan visas på skärmen eller laddas ned och genomföras.
+
<b><span style="color:#931136">Taifuns syn på</span> [https://sharedfiles.mathonline.se/Undervisning_i_matematik.pdf <span style="color:blue">Undervisning i matematik</span></b>]
 
+
</big>
* Till varje diagnosprov finns [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/L%C3%B6sningar_till_diagnosprov_i_Matte_3_kap_2_Derivata <strong><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></strong>] som eleven kan använda för att själv rätta sitt diagnosprov.
+
</div>
 
+
* Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av Multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.
+
 
+
* Provresultatet kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
+
 
+
* På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
+
 
+
* Alla avsnitt innehåller [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar <strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
+
  
* Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan man navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
 
  
  
Rad 107: Rad 128:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2024 <b><span style="color:blue">Lieta AB</span></b>. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 10 april 2025 kl. 13.43

       Innehållsförteckning          Kursens presentation          Planering          Aktuell lektion  >>      


Välkommen till
Matematik 5
  i  Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
     Bild till vad ar math online 400.jpg Skara Cirklar ODE 330.jpg


Kursens Classroom

Matematik 5 har numera även ett Google Classroom. Kurskoden till Classroom är:    idxso5v


Kursens beskrivning

Matematik 5 är en fortsättningskurs på Matematik 4 för gymnasiets Natur- och Teknikprogram.

Kursen följer Skolverkets kursplan (Centralt innehåll) och tillämpar Skolverkets betygskriterier.

Den motsvarar delvis den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik E resp. Diskret matematik.

Kursen kan ge meritpoäng som frivillig kurs för gymnasiets andra program.

Den passar även för vuxenutbildningen.

Matematik 5 bygger på kunskaper från kurserna motsvarande Matematik 3c & 4, även om inte i alla delar.

Skolverkets Centrala innehåll för Matematik 5 har konkretiserats i innehållsförteckningen.

Kursen börjar med talteori och bevismetoder, fortsätter med en kort genomgång av klassisk mängdlära som

kan vara till hjälp för förståelsen av kombinatorik som sedan följer.

Matematik 5 avslutas med differentialekvationer och ett urval av tillämpade matematiska problem (Problemlösning).


Kursens webbsida

Math Online (Kursöversikt) är en plattform för kurser i matematik och programmering.

Välj där kursen Matematik 5 för att komma till kursens beskrivning (denna sida).

Via vänsterspaltens länkar kan du bläddra genom kurens lektioner.

Webbsidan används som central plattform för kursens genomgångar, övningar, diagnosprov osv.


Examination av kursen

Kursen kommer att examineras genom:

          Före varje prov skrivs ett diagnosprov som inte betygsätts.

          Till alla diagnosprov publiceras fullständiga lösningar.

          Endast betyget IG ger rätten till omprov.

          Aktivt deltagande under lektionerna kan bidra till betyget.

  •     Skolverkets betygskriterier för Matematik 5 tillämpas.


Kursmaterial

För kursens genomgångar används denna webbsida.

För övningarna kommer följande kursbok (på papper) att lånas ut och användas:

Matematik 5000+, Natur & Kultur, Aug 2021.


Kursens lärare





Copyright © 2024 Lieta AB. All Rights Reserved.