Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 59: | Rad 59: | ||
== Att komma igång med <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> == | == Att komma igång med <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> == | ||
− | + | * I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på en av Math Online:s kurser. För att se andra kursers innehållsförteckning gå till m(o):s sida [http://www.mathonline.se/kurser/ <strong><span style="color:blue">kurser</span></strong>] och klicka på resp. kursbild. | |
− | + | ||
− | * I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på Math Online:s | + | |
* Börja med att klicka t.ex. på länken [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Matte_3c_Planering <strong><span style="color:blue">Planering Matematik 3c</span></strong>] för att se ett exempel på en planering, närmare bestämt för kursen Matematik 3c som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. Om du väljer m(o) som läromedel och skickar oss din skolas kalendarium kan vi anpassa planeringen till din aktuella kurs, klass och läsperiod. | * Börja med att klicka t.ex. på länken [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Matte_3c_Planering <strong><span style="color:blue">Planering Matematik 3c</span></strong>] för att se ett exempel på en planering, närmare bestämt för kursen Matematik 3c som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. Om du väljer m(o) som läromedel och skickar oss din skolas kalendarium kan vi anpassa planeringen till din aktuella kurs, klass och läsperiod. |
Versionen från 30 april 2015 kl. 20.19
Välkommen till Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
![]() |
Math Online erbjuder kompletta kurser i matematik för gymnasiets olika program. Varje kurs omfattar:
|
En mattenöt
Formulering & ledning
Svar
Lösning
Math Online
- kan användas av alla lärare som webbaserat undervisningsmaterial och av alla elever som digitalt läromedel. Läs mer i denna presentation.
- syftar åt att uppnå kursmålen och klara av de nationella proven enligt Skolverkets ämnesplan för matematik.
- har ambitionen att nå bättre studieresultat genom att använda den moderna webbteknologins nya möjligheter och göra matematiken roligare och attraktivare för ungdomar.
- ersätter inte läraren, är ingen distanskurs utan är ett verktyg i pedagogens händer för att underlätta undervisningen, även om webbsidan också kan användas för självstudier.
- tror på en pedagogik som bygger på lust, på den intellektuella njutning man får när man upptäcker nya idéer, utan att gå miste om den vetenskapliga noggrannheten.
- anser att motivationen för att lära sig matematik i skolan borde i första hand vara att träna hjärnan, öva sig i logiskt tänkande och stärka den kognitiva förmågan.
- är orienterad mot den senaste forkningen inom matematisk didaktik, Learning studies och formativ bedömning, se bl.a. diagnosproven med självrättning.
- håller inga abstrakta föreläsningar utan använder exempelorienterad teoriundervisning dvs åskådliggör teorin med elevaktiviteter och lösta exempel som i kombination med övningar och fullständiga lösningar illustrerar matematikens abstrakta begrepp.
Att komma igång med Math Online
- I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på en av Math Online:s kurser. För att se andra kursers innehållsförteckning gå till m(o):s sida kurser och klicka på resp. kursbild.
- Börja med att klicka t.ex. på länken Planering Matematik 3c för att se ett exempel på en planering, närmare bestämt för kursen Matematik 3c som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. Om du väljer m(o) som läromedel och skickar oss din skolas kalendarium kan vi anpassa planeringen till din aktuella kurs, klass och läsperiod.
- Länken Innehållsförteckning Matematik 3c visar kursens struktur som är indelad i ett antal kapitel och varje kapitel i ett antal avsnitt.
- Varje avsnitt har en flik Genomgång som behandlar ämnets teori och grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
- Till varje avsnitt finns det en flik Övningar indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
- Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning:
Övning
- Med en klick på länken nedan kan eleven kontrollera sitt svar till övningen ovan:
Svar
- Länken nedan visar övningens fullständiga lösning med alla mellansteg:
Lösning
Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har eleverna tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som de kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
- Några avsnitt har en flik kallad Fördjupning som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i genomgången.
- Några avsnitt börjar med en flik kallad Repetition som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
- När man är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som kan visas på skärmen eller laddas ned och genomföras.
- Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som eleven kan använda för att själv rätta sitt diagnosprov.
- Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av Multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.
- Provresultatet kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
- På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
- Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
- Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan man navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.