Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 59: Rad 59:
 
== Att komma igång med&nbsp; <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> ==
 
== Att komma igång med&nbsp; <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> ==
  
* I vänsterspalten ser du gymnasiets olika kurser i ämnet matematik som är baserade på [[Media: Centralt_innehåll_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">Skolverkets centrala innehåll</span></strong>]] och [[Media: Kunskapskrav_Ma3c.pdf|<strong><span style="color:blue">kunskapskrav (betygskriterier)</span></strong>]].
+
== <Big><span style="color:black">Att navigera genom demosidan</span></Big> ==
  
* Klicka på [[Matte 3c Innehållsförteckning|<strong><span style="color:blue"> innehållsförteckningen</span></strong>]] och navigera vidare genom kursens olika kapitel och avsnitt som leder till teori, övningar, facit samt fullständiga lösningar och diagnosprov, även dessa med fullständiga lösningar.
+
* I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen Math Online:s demo. Vi har valt några delar av olika gymnasiekursen i matematik för att demonstrera hur man som lärare kan använda m(o) som ett läromedel i undervisningen. Endast kursernas utvalda delar som ingår i demon är samlade i vänsterspalten, medan kursens fullständiga innehåll finns i [http://www.mathonline.se/kurser/ <strong><span style="color:blue">kursernas</span></strong>] innehållsförteckning.  
  
* En detaljerad [[Matte 3c Planering, ht 2014|<strong><span style="color:blue">planering</span></strong>]] anger vilka teoridelar som ska tas upp vid varje [[Media: Lektion_1_Polynom_Rutac.pdf|<strong><span style="color:blue">lektion</span></strong>]], vilka övningar du borde göra för att hålla dig up to date med kursens tidsplan samt när det är dags för diagnosproven (ibland flera) och kapitelprovet.
+
* Börja med att klicka t.ex. på länken [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Matte_3c_Planering <strong><span style="color:blue">Planering Matematik 3c</span></strong>] för att se ett exempel på en planering, närmare bestämt för kursen Matematik 3c som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. Om du väljer m(o) som läromedel och skickar oss din skolas kalendarium kan vi anpassa planeringen till din aktuella kurs, klass och läsperiod.  
  
* Några avsnitt börjar med en flik kallad [[1.1 Repetition Algebra från Matte 2|<strong><span style="color:blue">Repetition</span></strong>]] som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
+
* Länken [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Matte_3c_Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckning <strong><span style="color:blue">Innehållsförteckning Matematik 3c</span></strong>] visar kursens struktur som är indelad i ett antal kapitel och varje kapitel i ett antal avsnitt.
  
* Varje avsnitt har i fliken [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Teori</span></strong>]] en genomgång av ämnets grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
+
* Varje avsnitt har en flik [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Polynom <strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>] som behandlar ämnets teori och grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
  
* Till varje avsnitt finns det en flik [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
+
* Till varje avsnitt finns det en flik [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_%C3%96vningar_till_Polynom <strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
  
* Några avsnitt har en flik kallad [[1.1 Fördjupning till Polynom|<strong><span style="color:blue">Fördjupning</span></strong>]] som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i teoridelen.
+
* Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning:
 
+
* Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
+
 
+
* Klicka på länken nedan för att se ett <strong><span style="color:black">exempel på en övning</span></strong>:
+
 
{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 10}}
 
{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 10}}
  
* Klicka på länken nedan för att kontrollera ditt <strong><span style="color:black">svar</span></strong> till övningen ovan:
+
* Med en klick på länken nedan kan eleven kontrollera sitt svar till övningen ovan:
 
{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 10}}
 
{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 10}}
  
* Klicka på länken nedan för att få fram övningens <strong><span style="color:black">fullständiga lösning</span></strong> med alla mellansteg:
+
* Länken nedan visar övningens fullständiga lösning med alla mellansteg:
 
{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 10}}
 
{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 10}}
  
Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har du tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som du kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
+
Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har eleverna tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som de kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
 
+
* När du är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som du kan ladda ned och genomföra.
+
 
+
* Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som du kan använda för att själv rätta ditt prov.
+
 
+
* Ditt provresultat kan du diskutera med din lärare och få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] för att kunna vidareutveckla din mattekompetens.
+
  
* På så sätt kan du förbereda dig både på din lärares riktiga prov och det nationella provet.
+
* Några avsnitt har en flik kallad [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_F%C3%B6rdjupning_till_Polynom <strong><span style="color:blue">Fördjupning</span></strong>] som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i genomgången.
  
* Du kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan du navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
+
* Några avsnitt börjar med en flik kallad [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Repetition_Algebra_fr%C3%A5n_Matte_2 <strong><span style="color:blue">Repetition</span></strong>] som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
  
 +
* När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Diagnosprov_i_Matte_3_kap_2_Derivata <strong><span style="color:blue">diagnosprov</span></strong>] som kan visas på skärmen eller laddas ned och genomföras.
  
 +
* Till varje diagnosprov finns [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/L%C3%B6sningar_till_diagnosprov_i_Matte_3_kap_2_Derivata <strong><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></strong>] som eleven kan använda för att själv rätta sitt diagnosprov.
  
 +
* Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av Multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.
  
 +
* Provresultatet kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
  
 +
* På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
  
 +
* Alla avsnitt innehåller [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar <strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  
 +
* Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan man navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
  
  
Rad 110: Rad 107:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Versionen från 30 april 2015 kl. 20.09

Välkommen till  Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik

Bild till vad ar math online.jpg
Math Online  erbjuder kompletta kurser i matematik för gymnasiets olika program. Varje kurs omfattar:


  • Planering
  • Teorigenomgångar
  • Övningar med facit och fullständiga lösningar
  • Prov med facit och fullständiga lösningar (för lärare)
  • Förberedelsetest för nationella proven med facit och fullständiga lösningar
  • Självrättande digitalt provsystem
  • Extra mattestöd
  • Lärarhandledning

Math Online

  • kan användas av alla lärare som webbaserat undervisningsmaterial och av alla elever som digitalt läromedel. Läs mer i denna presentation.
  • syftar åt att uppnå kursmålen och klara av de nationella proven enligt Skolverkets ämnesplan för matematik.
  • har ambitionen att nå bättre studieresultat genom att använda den moderna webbteknologins nya möjligheter och göra matematiken roligare och attraktivare för ungdomar.
  • ersätter inte läraren, är ingen distanskurs utan är ett verktyg i pedagogens händer för att underlätta undervisningen, även om webbsidan också kan användas för självstudier.
  • tror på en pedagogik som bygger på lust, på den intellektuella njutning man får när man upptäcker nya idéer, utan att gå miste om den vetenskapliga noggrannheten.
  • anser att motivationen för att lära sig matematik i skolan borde i första hand vara att träna hjärnan, öva sig i logiskt tänkande och stärka den kognitiva förmågan.
  • håller inga abstrakta föreläsningar utan använder exempelorienterad teoriundervisning dvs åskådliggör teorin med elevaktiviteter och lösta exempel som i kombination med övningar och fullständiga lösningar illustrerar matematikens abstrakta begrepp.

Att komma igång med  Math Online

Att navigera genom demosidan

  • I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på Math Online:s demo. Vi har valt några delar av olika gymnasiekursen i matematik för att demonstrera hur man som lärare kan använda m(o) som ett läromedel i undervisningen. Endast kursernas utvalda delar som ingår i demon är samlade i vänsterspalten, medan kursens fullständiga innehåll finns i kursernas innehållsförteckning.
  • Börja med att klicka t.ex. på länken Planering Matematik 3c för att se ett exempel på en planering, närmare bestämt för kursen Matematik 3c som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. Om du väljer m(o) som läromedel och skickar oss din skolas kalendarium kan vi anpassa planeringen till din aktuella kurs, klass och läsperiod.
  • Varje avsnitt har en flik Genomgång som behandlar ämnets teori och grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
  • Till varje avsnitt finns det en flik Övningar indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
  • Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning:
  • Med en klick på länken nedan kan eleven kontrollera sitt svar till övningen ovan:
  • Länken nedan visar övningens fullständiga lösning med alla mellansteg:

Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har eleverna tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som de kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.

  • Några avsnitt har en flik kallad Fördjupning som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i genomgången.
  • Några avsnitt börjar med en flik kallad Repetition som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
  • När man är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som kan visas på skärmen eller laddas ned och genomföras.
  • Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som eleven kan använda för att själv rätta sitt diagnosprov.
  • Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av Multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.
  • Provresultatet kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
  • På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
  • Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  • Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan man navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.





Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.